فریتین چیست؟ دلایل، آزمایش و درمان آن

آزمایش فریتین یک آزمایش بیوشیمیایی است که به منظور تعیین سطح فریتین انجام می‌شود و به پزشک کمک می‌کند تا بفهمد بدن شما چقدر آهن ذخیره کرده است. فریتین اصلی‌ترین پروتئین ذخیره‌سازی است که آهن را تا زمانی که نیاز باشد ذخیره می‌کند.
به طور معمول در صورت شک به کم خونی فقر آهن، برخی از کم خونی‌های دیگر، تالاسمی یا مسمومیت با آهن انجام این آزمایش ضروری است چرا که سطح بالا و پایین فریتین می‌تواند خطرناک باشد. در این بخش همراه ما باشید تا تمامی موارد و نکات مرتبط با این آزمایش را توضیح دهیم.

مقدار نرمال و طبیعی و آزمایش فریتین

فریتین چیست؟

فریتین که به عنوان ذخیره آهن بدن نیز تعریف می‌شود، پروتئین خونی است که آهن را در سلول‌ها ذخیره می‌کند و زمانی که بدن به آن نیاز دارد آهن را به صورت کنترل شده آزاد می‌کند.

بدن خود را به عنوان یک انبار آشپزخانه در نظر بگیرید. بیشتر آن با مواد غذایی که هر روز استفاده می‌کنید ذخیره می‌شود. اما برخی از اقلام را برای مدت طولانی در آنجا نگه می‌دارید. بدن شما به همین ترتیب آهن را ذخیره می‌کند. بدن مقداری از آهنی را که از غذا دریافت می‌کند بلافاصله برای تولید اکسیژن در خون استفاده می‌کند. اما در مواقعی که از غذایی که می‌خورید به اندازه کافی دریافت نمی‌کنید، مقداری آهن را نیز در دسترس نگه می‌دارد. آهن در پروتئینی به نام فریتین ذخیره می‌شود. برای اینکه ببیند چه مقدار آهن در بدن شما وجود دارد، ممکن است پزشک آزمایش خون فریتین را تجویز کند.

عوارض کمبود فریتین

کمبود آهن می تواند بر تولید گلبول های قرمز، متابولیسم و ​​تولید هورمون تاثیر بگذارد و همچنین باعث کم خونی فقر آهن شود. برخی از مشکلاتی که در نتیجه کمبود فریتین ایجاد می‌شوند، عبارت‌اند از:

• ضعف و احساس خستگی
  • درد قفسه سینه و تنگی نفس
  • بی نظمی در ضربان قلب
  • پوست رنگپریده
  • درد در پاها
  • زنگ زدن در گوش
  • احساس سرما
  • فراموشی، تحریک پذیری
  • از دست دادن انرژی
  • مشکلات تمرکز و تمرکز
  • ریزش مو
  • شکستگی ناخن و ظاهر رگه ای
  • خارش
  • دردهای مفصلی و عضلانی
  • بی حسی در دست و پا
  • میل به خوردن خاک و آهک
  • از دست دادن میل جنسی
  •  کاهش وزن

همچنین بخوانید: علت کمبود آهن در زنان

علت آزمایش فریتین خون

در صورتی که سایر آزمایشات خون به کم خونی احتمالی اشاره کند که می‌تواند منجر به کمبود اکسیژن در خون فرد شود، پزشکان آزمایش فریتین را تجویز می‌کنند. این آزمایش می‌تواند نشان دهد که آیا آهن در بدن فرد زیاد است یا  کم. پزشکان همچنین می‌توانند از آن برای تشخیص سندرم پای بی قرار و بیماری استیل در بزرگسالان (نوع نادر آرتریت همراه با تب و بثورات پوستی) استفاده کنند.

علائم کمبود آهن چیست؟

• احساس سرگیجه، ضعف و خستگی
  • رنگ پریدگی
  • ضربان قلب تند

همچنین ممکن است هوس عجیبی به شیرین بیان، گچ، خاک یا خاک رس داشته باشید. ممکن است احساس سوزش در زبان خود داشته باشید. اگر کنترل نشود، سطوح پایین آهن می‌تواند باعث نارسایی قلبی شود. همچنین می‌تواند این علائم را ایجاد کند:

• درد قفسه سینه
  • درد پا
  • صدای زنگ در گوش، یا وزوز گوش

آزمایش فریتین چه کمکی به پزشک می‌کند؟

آزمایش خون فریتین می‌تواند به پزشک کمک کند تا بفهمد آیا بدن فرد آهن زیادی ذخیره می‌کند یا خیر. میزان بالای آهن ممکن است به سوء مصرف الکل، عفونت، بیماری کبد، آرتریت روماتوئید، پرکاری تیروئید یا برخی از انواع سرطان اشاره کند.

علائم میزان بالای آهن متفاوت است و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• مشکلات قلبی
  • درد مفاصل
  • میل جنسی کم
  • ریزش موهای بدن
  • دل درد
  • درد شکم
  • کمبود انرژی

همچنین بخوانید: انواع آزمایش خون؛ هر آنچه که باید بدانید اینجاست.

چگونه برای آزمایش خون فریتین آماده شوم؟

اگر فریتین تنها آزمایشی است که انجام می‌دهید، لازم نیست حتماً ناشتا باشید. ممکن است لازم باشد برای سایر آزمایشات خون ناشتا باشید. همیشه از قبل با پزشک خود مشورت کنید. به پوشیدن پیراهنی با آستین کوتاه فکر کنید تا تکنسین آزمایشگاه بتواند آزمایش بگیرد.

آزمایش فریتین چگونه انجام می‌شود؟

آزمایش فریتین فقط باید چند دقیقه طول بکشد. به یاد داشته باشید که اگر دیدن خون یا سوزن باعث سرگیجه یا حالت تهوع شما می‌شود، نگاهتان را به جای دیگر متمرکز کنید. پس از تمیز کردن پوست اطراف رگ، تکنسین آزمایشگاه سوزنی را در رگ بازوی فرد وارد می‌کند. آن‌ها ممکن است یک نوار الاستیک را در اطراف قسمت بالایی بازو بپیچند تا رگ را راحت‌تر پیدا کنند. هنگامی که  مقدار مناسب خون را برداشتند، تکنسین باند و سوزن را برداشته و خونریزی را با یک توپ پنبه یا باند متوقف می‌کند. سپس خون را برچسب گذاری می‌کنند و به آزمایشگاه می‌فرستند.

فریتین چیست؟

علل پایین بودن سطح فریتین خون چیست؟

اگر نتایج کمتر از حد طبیعی باشد، ممکن است کمبود آهن و احتمالاً کم خونی داشته باشید.

علل کمبود فریتین خون عبارت‌اند از:

• مصرف زیاد چای و قهوه
  • رژیم غذایی نامنظم و ناسالم
  • قاعدگی‌های سنگین
  •  حاملگی، سقط جنین یا سقط جنین
  • زایمان مکرر
  • مصرف گوشت فرآوری شده
  • بیماری سلیاک
  • کمبود ویتامین C
  • بیماری‌های مزمن
  • از دست دادن خون پس از جراحات یا عمل‌های مختلف
  • ضایعات دستگاه گوارش (پولیپ در روده بزرگ، زخم معده، دیورتیکول و غیره)

چه کسانی بیش‌تر در معرض کمبود آهن و فریتین هستند؟

گیاه‌خواران: افرادی مانند گیاه‌خواران که رژیم غذایی گیاهی دارند ممکن است دچار کمبود آهن باشند. برای مبارزه با این بیماری، آن‌ها باید حتماً غذاهای غنی از آهن، مانند لوبیا یا غلات غنی شده را مصرف کنند. گیاه‌خوارانی که غذاهای دریایی نیز می‌خورند باید صدف یا ماهی قزل‌آلا را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود در نظر بگیرند.

زنان: سیکل‌های قاعدگی ماهانه می‌تواند زنان و دختران نوجوان را در معرض افزایش خطر کمبود آهن قرار دهد.

اهداکنندگان خون: افرادی که به طور منظم خون می‌دهند، شانس ابتلا به کمبود آهن را افزایش می‌دهند که به دلیل از دست دادن مکرر خون است.

نوزادان و کودکان: نوزادان نارس و آن‌هایی که وزن کم در هنگام تولد دارند می‌توانند در معرض خطر کمبود آهن باشند. همچنین نوزادانی که آهن کافی از طریق شیر مادر دریافت نمی‌کنند در معرض خطر بیشتری هستند. پزشک ممکن است به زنان شیرده توصیه کند که در صورت پایین بودن سطح آهن، شیر خشک غنی از آهن را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنند.

دلایل افزایش سطح فریتین خون چیست؟

نتایج بالاتر از حد طبیعی به این معنی است که بدن فرد آهن زیادی را ذخیره می‌کند. پزشک ممکن است رژیم غذایی یا مکمل‌های فرد را تنظیم کند. از آنجایی که آهن بالا یکی از علائم دیگر سایر مشکلات پزشکی است، ممکن است آزمایش‌های بیشتری برای مشخص کردن علت آن انجام دهید، این مشکلات شامل:

• هموکروماتوز
  • پورفیریا
  • آرتریت روماتوئید یا یک مشکل التهابی ادامه دار دیگر
  • بیماری کبد
  • پرکاری تیروئید
  • سرطان خون
  • لنفوم هوچکین

همچنین بخوانید: درمان فریتین بالا

خطرات آزمایش خون فریتین

مانند سایر آزمایشات معمول خون، آزمایش فریتین بی خطر در نظر گرفته می‌شود. ممکن است موارد زیر را احساس کنید:

• ضعف یا سبکی سر
  • توده یا کبودی زیر پوست
  • درد خفیف در جایی که سوزن وارد شد

مقدار نرمال و طبیعی و آزمایش فریتین

مقادیر نرمال فریتین بر اساس جنسیت متفاوت است. سطوح نرمال فریتین از موارد زیر متغیر است:

• ۲۴ تا ۳۳۶ میکروگرم در لیتر برای مردان
  • ۱۱ تا ۳۰۷ میکروگرم در لیتر برای زنان

پس از دریافت آزمایش باید به پزشک مراجعه کنید تا با توجه به سرطح فریتین، درمان لازم را انجام دهد. بسته به شرایط و مقادیر بیمار، می‌توان قرص، شربت یا مکمل آهن وریدی (داخل وریدی) را برنامه‌ریزی کرد. بسیار مهم است که روند درمان را از نزدیک دنبال کنید و آن را قطع نکنید. ادامه درمان به طور متوسط ۳ الی ۶ ماه ضروری است. قطع درمان ممکن است باعث کمبود آهن مکرر شود. علاوه بر درمان دارویی، تغذیه بیمار باید با توجه به کمبود آهن برنامه‌ریزی شود.