اختلالات خونی چه اندازه جدی هستند؟

هر بخشی از خون که ایجاد اشکال در سیستم بدن بکند، یک اختلال خونی است. منشأ اختلالات خونی می‌تواند متفاوت باشد. برخی از این بیماری‌ها ارثی، برخی در اثر ابتلا به بیماری دیگر و برخی بر اساس تغییر ساختار خون در بدن ایجاد می‌شوند. خون از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که شامل گلبول‌های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت‌ها هستند. هرکدام از این اجزا وظایف مهم و متفاوتی دارند. گلبول های قرمز خون حامل اکسیژن هستند. گلبول های سفید با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند. پلاکت‌ها به لخته شدن خون ما پس از آسیب کمک می‌کنند. قسمت مایع حامل این سلول‌ها و سایر مواد پلاسما است. اختلالات خونی می‌تواند در هریک از این قسمت‌ها ایجاد شود.

با اختلالات خونی چه اتفاقی می‌افتد؟

• بسیاری از بیماری‌های خونی به دلیل ناکافی بودن برخی سلول‌های خونی باعث ایجاد مشکلاتی می‌شوند.
  • زمانی که گلبول های قرمز کافی وجود نداشته باشد، پزشکان به آن کم‌خونی می‌گویند.
  • وقتی گلبول های سفید کافی وجود نداشته باشد، پزشکان آن را لکوپنی می‌نامند.
  • هنگامی که پلاکت کافی وجود ندارد، پزشکان به این ترومبوسیتوپنی می‌گویند.
  • گاهی اوقات تعداد زیادی سلول خونی خاص وجود دارد. در موارد دیگر، خون حاوی مقدار بسیار کمی یا بیش از حد چیزی است که برای عملکرد طبیعی ضروری است، مانند: ب. یک فاکتور انعقادی.
اختلالات خونی رایج

علائم اختلالات خونی

اختلالات خونی می‌تواند علائمی را در هر نقطه از بدن ایجاد کند. برخی از علائم رایج اختلالات خونی عبارت‌اند از:

• ضعف
  • خون‌ریزی
  • کبودی
  • لخته خون
  • تورم غدد لنفاوی

علائم بستگی به این دارد که چه اختلال خونی است و کدام قسمت از خون به طور طبیعی کار نمی‌کند. بسیاری از چیزهای دیگر می‌توانند این علائم را ایجاد کنند. یک پزشک می‌تواند به کشف علت کمک کند.

چه چیزی باعث اختلالات خونی می‌شود؟

انواع مختلفی از علل اختلالات خونی وجود دارد. انواع مختلفی از علل وجود دارد. بسیاری از بیماری‌های خونی ژنتیکی هستند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند. برخی از آنها به دلیل بیماری‌های دیگر است. برخی از آنها به عنوان یک عارضه جانبی برخی داروها یا زمانی که افراد به‌اندازه کافی از برخی مواد مغذی در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند رخ می‌دهد. گاهی اوقات پزشکان علت آن را نمی‌دانند.

نارسایی کمبود آهن

کم‌خونی ناشی از فقر آهن زمانی رخ می‌دهد که افراد آهن کافی نداشته باشند. انواع مختلفی از کم‌خونی وجود دارد. کم‌خونی ناشی از فقر آهن اغلب زمانی رخ می‌دهد که افراد آهن کافی نداشته باشند. بدن شما برای ساخت گلبول های قرمز سالم به آهن نیاز دارد. این نوع کم‌خونی زمانی رخ می‌دهد که آهن کافی در غذایی که می‌خورید نداشته باشید یا زمانی که بدن شما آهن را به‌خوبی جذب نمی‌کند. گاهی اوقات سایر شرایط سلامتی منجر به این نوع کم‌خونی می‌شود. درمان‌ها ممکن است شامل مکمل‌های آهن، غذاهای غنی از آهن، تزریق آهن یا تزریق خون باشد.

کم‌خونی داسی‌شکل

بیماری سلول داسی‌شکل یک اختلال خونی مادرزادی است. بیماری سلول داسی‌شکل یا کم‌خونی داسی‌شکل یک اختلال خونی مادرزادی است. زمانی اتفاق می‌افتد که یک پروتئین غیرطبیعی در گلبول‌های قرمز خون آنها را سفت، چسبناک و به شکل حرف «C» کند. این گلبول های قرمز غیرطبیعی می‌میرند و باعث کم‌خونی می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند در رگ‌های خونی کوچک گیرکرده و باعث درد، سکته مغزی یا مشکلات دیگر شوند. دارو می‌تواند به پیشگیری از این عوارض کمک کند.

تالاسمی‌ها

تالاسمی‌ ها اختلالات خونی ارثی هستند. تالاسمی نیز ارثی است. آنها زمانی رخ می‌دهند که یک ژن معیوب باعث می‌شود بدن گلبول های قرمز و هموگلوبین را تمام کند. هموگلوبین پروتئین غنی از آهن در گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را حمل می‌کند. برخی از تالاسمی‌ها شدیدتر از سایرین هستند. برخی از افراد مبتلا به تالاسمی نیازی به درمان ندارند. سایر افراد ممکن است به تزریق خون، درمان برای حذف آهن اضافی و مکمل‌های حاوی ویتامینی به نام اسیدفولیک نیاز داشته باشند.

بیماری فون ویلبراند

پروتئین از دست رفته یا معیوب باعث بیماری فون ویلبراند می‌شود. پروتئین از دست رفته یا معیوب باعث این بیماری ارثی می‌شود. بدن برای لخته شدن خون به این پروتئین نیاز دارد. افراد مبتلا به این بیماری اغلب خونریزی و کبودی بیش از حد را تجربه می‌کنند. پزشکان آن را با داروهایی درمان می‌کنند که جایگزین پروتئین از دست رفته یا باعث می‌شود سلول‌ها مقدار بیشتری از آن را آزاد کنند.

هموفیلی

این بیماری در افرادی رخ می‌دهد که کمبود یکی از دو پروتئین مهم دیگر فاکتورهای انعقادی دارند. هموفیلی یکی دیگر از اختلالات خونریزی دهنده ارثی است. در افرادی که کمبود یکی از دو پروتئین مهم دیگر فاکتورهای انعقادی دارند رخ می‌دهد. پزشکان آن را با مایعات IV درمان می‌کنند تا فاکتور از دست رفته را جبران کنند.

ترومبوآمبولی وریدی

ترومبوآمبولی وریدی زمانی رخ می‌دهد که لخته خون در سیاهرگ‌های عمقی تشکیل شود. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که لخته خون در سیاهرگ‌های عمقی تشکیل شود. اگر لخته در پا یا لگن باشد، پزشکان آن را ترومبوز ورید عمقی (DVT) می‌نامند. وقتی لخته‌ای شکسته می‌شود و وارد ریه می‌شود، پزشکان آن را آمبولی ریه می‌نامند. این بیماری بیشتر پس از جراحی، جراحات یا در افرادی با سایر مشکلات سلامتی رخ می‌دهد. درمان‌ها شامل داروهایی برای جلوگیری از لخته شدن یا روش‌هایی برای برداشتن یا گرفتن لخته می‌شود.

سرطان خون

لوسمی یک سرطان خون است که در آن بدن سلول‌های خونی غیرطبیعی می‌سازد. لوسمی یک سرطان خون است که در آن بدن سلول‌های خونی غیرطبیعی می‌سازد. معمولاً، اما نه همیشه، آنها گلبول های سفید غیرطبیعی هستند. سلول‌های غیرطبیعی لوسمی می‌توانند سایر سلول‌های خونی را از بین ببرند. انواع مختلفی از لوسمی وجود دارد که می‌تواند حاد یا مزمن باشد. درمان‌ها شامل شیمی‌درمانی، درمان هدفمند، پرتودرمانی و پیوند سلول‌های بنیادی است.

مولتیپل میلوما

این اختلال خونی نوع دیگری از سرطان خون است. مولتیپل میلوما نوع دیگری از سرطان خون است. زمانی اتفاق می‌افتد که مغز استخوان تعداد زیادی گلبول سفید خاص بسازد. در نتیجه، افراد مبتلا به مولتیپل میلوما ممکن است دیگر گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز یا پلاکت‌ها در خونشان تمام شود. درمان می‌تواند شامل جراحی، پرتودرمانی، دارو یا پیوند سلول‌های بنیادی باشد.

تشخیص اختلالات خونی

آزمایش خون می‌تواند تعیین کند که آیا تعداد سلول‌های خونی شما طبیعی است یا خیر.

اگر پزشک احتمال بدهد  که شما ممکن است اختلال خونی داشته باشید، از شما سؤالاتی می‌پرسد و آزمایش‌های خونی را انجام می‌دهد. آزمایش خون می‌تواند تعیین کند که آیا تعداد سلول‌های خونی شما طبیعی است و آیا آنها سالم به نظر می‌رسند یا خیر. پزشکان می‌توانند آزمایش ژنتیک را تجویز کنند. گاهی اوقات مغز استخوان شما را نیز آزمایش می‌کنند زیرا مغز استخوان سلول‌های خونی جدید می‌سازد. همچنین ممکن است به یک هماتولوژیست، دکتری که در اختلالات خونی تخصص دارد، مراجعه کنید.