سرطان پستان در مردان چیست و چند درصد شانس بهبود دارد؟

سرطان پستان در مردان نیز بروز می‌کند. مردان نیز در هر سنی ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند، اما میانگین سنی آن حدود ۷۱ سال است. متأسفانه سرطان پستان در مردان اغلب در مراحل پایانی تشخیص داده می‌شود. دو دلیل اصلی برای این اتفاق وجود دارد: اول اینکه بسیاری از مردان نمی‌توانند تصور کنند که سرطان سینه دارند و بنابراین اگر تغییراتی در ناحیه سینه یا پستان ایجاد شود مستقیماً به پزشک مراجعه نمی‌کنند. دوم، هیچ برنامه غربالگری سرطان سینه برای مردان وجود ندارد.

سرطان پستان در مردان

چگونه سرطان پستان در مردان ایجاد می‌شود؟

مانند زنان، سرطان پستان در مردان اغلب از مجاری شیر شروع می‌شود. تا زمان بلوغ سینه‌های پسران و دختران تقریباً یکسان هستند. فقط هورمون‌های جنسی زنانه باعث رشد بیشتر بافت غده، بافت همبند و چربی و همچنین مجاری شیر را در دختران می‌شوند. این رشد معمولاً در پسران اتفاق نمی‌افتد، اما سینه‌های مردانه دارای مجاری شیری نیز هستند. ۸۰ درصد از تمام سرطان های سینه در این سلول ها ایجاد می‌شود، زیرا این سلول ها به‌ویژه حساس هستند. ازآنجایی‌که مجاری شیر در مردان ضعیف تر از زنان است، این بیماری نسبتاً به ندرت در آنها رخ می‌دهد.

همچنین مشخص شده است که بیماران مبتلا به سرطان پستان سطح استروژن بالایی دارند. رشد و توسعه تومور به هورمون استروژن بستگی دارد. این هورمون به مقدار کمی در بیضه ها، سلول‌های چربی و غدد فوق کلیوی مردان ترشح میشود.

چرا مردان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند؟

از نظر پزشکی، همیشه نمی‌توان علت دقیق سرطان را مشخص کرد. بااین‌حال، برخی از عوامل برای رشد در مردان شناخته شده است:

سن: خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن افزایش می‌یابد.

عدم تعادل هورمونی: اگر بدن مرد هورمون‌های جنسی زنانه بیشتری نسبت به هورمون‌های جنسی مردانه تولید کند، این یک عامل خطر برای یک بیماری احتمالی است.

عوامل ژنتیکی: مردان خانواده‌ای با خطر ارثی سرطان سینه و مردان مبتلا به اختلال کروموزومی مادرزادی، سندرم کلاین فلتر، در معرض خطر بیشتری هستند.

سایر بیماری‌هایی که تأثیر می‌گذارند: دیابت شیرین، سرطان پروستات، بیماری کبد، پرکاری تیروئید و التهاب بیضه می‌تواند منجر شود، اما لازم نیست.

تشعشع: اگر تابش مستقیماً بر بافت سینه تأثیر بگذارد، می‌تواند یک عامل خطر برای سرطان سینه باشد. این مورد، برای مثال، در مورد تشعشعات به قسمت فوقانی بدن به دلیل سرطان قبلی است.

یکی دیگر از عوامل خطر می‌تواند سبک زندگی باشد: اضافه‌وزن (شاخص توده بدنی بالا)، نوشیدن الکل زیاد، سیگارکشیدن و ورزش کم می‌تواند نقش داشته باشد.

سرطان سینه در مردان

علائم ابتلا به سرطان پستان در مردان

سرطان سینه علائم مختلفی دارد. یک توده یک‌طرفه، سفت و معمولاً بدون درد نشانه مهمی از سرطان سینه است. بیمار احساس “برآمدگی” در ناحیه نوک پستان می‌کند.

علائم دیگر عبارت‌اند از:

• دلمه یا زخم‌های کوچک روی نوک پستان که خوب نمی‌شوند.
  • نوک پستان به سمت داخل می‌کشد.
  • ترشح شفاف، چرکی یا خونی مایع از نوک پستان.
  • غدد لنفاوی متورم در زیربغل

نکته مهم:

هر تغییری در ناحیه سینه نشانه سرطان نیست. تغییرات هورمونی در نوجوانان و مردان مسن می‌تواند باعث تورم در هر دو طرف شود، اما خوش‌خیم است. به همین دلیل، رشد خوش‌خیم بافت همبند می‌تواند ایجاد شود. تغییراتی که در یک طرف احساس می‌شود لزوماً نشانه یک تومور بدخیم نیست. التهاب دردناک زگیل نیز می‌تواند در اثر مالش روی لباس ایجاد شود. بااین‌وجود، در صورت بروز تغییرات، حتماً باید با مراجعه به مطب پزشک خانواده، علائم مشخص شود.

چگونه پزشک سرطان پستان را تشخیص می‌دهد؟

روش‌های تشخیص سرطان سینه انواع زیادی دارد. در صورت مشاهده علائم در خود، نباید مراجعه به پزشک را به تعویق بیندازید. ابتدا یک پزشک عمومی و همچنین متخصص زنان و اورولوژیست می‌تواند در تشخیص شمارا راهنمایی کند. در صورت تمایل می‌توانید مستقیماً به مرکز درمانی مخصوص سرطان سینه نیز مراجعه کنید.

یک فرایند چندمرحله‌ای برای تشخیص سرطان پستان در مردان  وجود دارد:

برای تشخیص سرطان پستان در مردان پزشک اغلب علاوه بر معاینه لمس، از فرایندهای تصویربرداری نیز استفاده می‌کند. این شامل معاینات اولتراسوند و ماموگرافی پستان و غدد لنفاوی اطراف است. ازآنجایی‌که بافت سینه در اکثر مردان بسیار متراکم‌تر از زنان است، پزشک اغلب با یک سوزن ظریف از سینه نمونه‌برداری می‌کند. این روش بیوپسی نامیده می‌شود. معمولاً به‌صورت سرپایی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

اگر سرطان پستان واقعاً وجود داشته باشد، بافت برداشته شده با جزئیات بررسی می‌شود تا مشخص شود که آیا تغییرات خوش‌خیم یا بدخیم هستند. اگر تومور بدخیم باشد، بررسی می‌شود که آیا قبلاً در استخوان‌ها، غدد لنفاوی و سایر اندام‌ها نفوذ پیدا کرده است یا خیر.

معاینه اولتراسوند کبد، توموگرافی کامپیوتری ریه و کبد و سینتی گرافی استخوان به‌ویژه به‌عنوان روش‌های تشخیصی مناسب هستند. در طول اسکن استخوان، ماده‌ای رادیواکتیو مشخص شده به بیمار تزریق می‌شود که با افزایش متابولیسم در نواحی استخوانی تجمع می‌یابد. در تصویر اسکلت ایجاد شده توسط تشعشعات خود ماده، تومورهای استخوانی یا متاستازها که متابولیسم فعال‌تری نسبت به بافت استخوانی سالم دارند، وجود دارد.

چه نوع درمان وجود دارد؟

روش‌های درمان سرطان سینه انواع مختلفی دارند. درمان سرطان پستان در مردان مانند زنان مشابه است.

جراحی:

بخش درگیر با سرطان و غدد لنفاوی مجاور برداشته می‌شوند. بسته به نحوه گسترش سرطان، کل بخش سینه، از جمله نوک سینه، ممکن است برداشته شود. این معمولاً با درمان بیشتر دنبال می‌شود.

پرتودرمانی:

پرتودرمانی به سلول‌های تومور آسیب می‌رساند و باعث مرگ آنها می‌شود. این یک درمان موضعی است. این بدان معنی است که پرتوها فقط در جایی که واقعاً برخورد می‌کنند تأثیر هدفمند دارند. هدف پرتودرمانی کاهش خطر عود است.

هورمون‌درمانی:

سرطان در مردان اغلب بسته به هورمون‌های جنسی زنانه رشد می‌کند؛ بنابراین، در این موارد، از یک درمان ضد هورمونی استفاده می‌شود که در آن تومور، به‌اصطلاح، از هورمون جنسی زنانه خودداری می‌شود. این امر خطر عود را کاهش می‌دهد.

شیمی‌درمانی:

شیمی‌درمانی یک درمان دارویی است. به سلول‌های تومور آسیب می‌رساند به‌طوری‌که دیگر نمی‌توانند تقسیم شوند و بمیرند. چنین درمانی معمولاً به‌صورت انفوزیون در چندین سیکل در طی چند هفته انجام می‌شود. در سراسر بدن کار می‌کند. مواد فعال همچنین می‌توانند به تومورهای کوچکی برسند که هنوز در روش‌های تصویربرداری قابل‌مشاهده نیستند. آسیب به سلول‌های سالم بدن مانند سلول‌های خون یا ریشه مو با استراحت بین دوره‌های درمان کاهش می‌یابد.

آنتی‌بادی درمانی:

آنتی‌بادی درمانی نوعی ایمونوتراپی است. این یک روش درمانی است که در آن آنتی‌بادی‌های تولید شده مصنوعی به طور خاص علیه سلول‌های تومور استفاده می‌شود. آنتی‌بادی‌ها از ارسال سیگنال‌های رشد به سلول تومور جلوگیری می‌کنند.

شانس بهبودی چقدر است؟

اگر سرطان زود تشخیص داده شود، شانس بهبودی خوب است؛ بنابراین به خانم‌ها و آقایان توصیه می‌شود که پستان و به‌خصوص زگیل‌ها را به طور مرتب معاینه کنند. در صورت مشاهده تغییر، توصیه می‌شود به مطب زنان یا پزشک  غدد مراجعه کنید.

.