علائم سرطان رحم در زنان یائسه

با توجه به شواهد پزشکی و نظر برخی متخصصان احتمال ابتلا به سرطان‌های شایع در بانوان،در سنین یائسگی افزایش می‌یابد. به همین جهت انجام انواع معاینات و چکاپ پزشکی از مهم ترین کار‌هایی است که باید در سنین یائسگی در لیست کار‌های خود قرار دهید. یکی از این سرطان‌ها، سرطان رحم است که از سن پنجاه سالگی به بالا یا زمان تقریبی شروع یائسگی، شایع‌تر می‌شود. در ادامه علائم سرطان رحم در زنان یائسه ،درمان و پیش گیری  را عنوان خواهیم کرد که در صورت لزوم بهتر است آن‌ها را بدانید.

سرطان رحم ویائسگی

اغلب سرطان رحم بعد از دوران یائسگی ایجاد می‌شود. به طور تقریبی درحدود نه درصد از زنانی که سن یائسگی خود را پشت سر گذاشته‌اند و همچنان خونریزی دارند، پس از مراجعه به پزشک متخصص و انجام تست‌ها متوجه شده‌اند که مبتلا به سرطان رحم هستند. متاسفانه بر خلاف بسیاری از سرطان‌ها نرخ افزایش سرطان رحم، رشد چشم‌گیری داشته و این روند ادامه دارد. از دلایل افزایش این سرطان می‌توان به تغییر هورمون زنان بر اثر چاقی مفرط و تغییر در تعداد زایمان اشاره کرد.

چگونه از بروز سرطان رحم جلوگیری کنیم؟

بهترین درمان همواره پیش‌گیری است. پس بهتر است جهت پیش‌گیری موارد زیر را انجام دهید:

استفاده از قرص ضدبارداری

استفاده از قرص بارداری به مدت حداقل یک سال قادر است خطر ابتلا به سرطان رحم را کم کند. این اثر می‌تواند تا سال‌ها بعد از توقف مصرف نیز ادامه داشته‌باشد. دقت کنید از آنجا که مصرف قرص ضدبارداری شامل برخی عوارض می‌شود،بهتر است پیش از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

به طور مرتب ورزش کنید

یکی از دلایل ابتلا به انواع سرطان‌ها مخصوصا سرطان رحم چاقی مفرط است. چربی شکم باعث تولید استرژون در بدن می‌شود و همین عمل  احتمال ایجاد سرطان رحم را تشدید می‌کند.انجام ورزش به شما کمک خواهد کرد تا از شر چربی‌های اضافه خلاص شوید و سلامت بدن خود را تا حدود مطلوبی تضمین کنید.

هورمون درمانی باید زیر نظر پزشک باشد

درصورتی که عمل هیسترکتومی انجام داده‌اید، استفاده از هورمون درمانی بلامانع است.دقت کنید هورمون درمانی عوارضی مانند افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه را نیز دارد پس حتما زیر نظر پزشک باید انجام شود.مصرف ترکیب استروژن و پروژستین می‌تواند ریسک ناشی از هورمون درمانی را کاهش دهد.هورمون درمانی به منظور کنترل علائم یائسگی استفاده می‌شود.

دلایل ابتلا به سرطان رحم  در زنان یائسه چیست؟

به طور کلی کسی نمی‌داند علت اصلی شکل گیری سرطان رحم چیست. اما  موارد زیر در ابتلا به سرطان رحم بی تاثیر نیستند و خطر ابتلا را افزایش می‌دهند:

• یائسگی
  • استروژن بالا
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • هورمون درمانی با استروژن
  • سابقه خانوادگی
  • هرگز باردار نشدن

علائم سرطان رحم در زنان یائسه

اولین نکته‌ای که باید به یاد داشته‌باشید این است که علائم بیماری سرطان رحم زمانی بروز می‌کند که بیماری به مرحله پیشرفته خود رسیده باشد. درحالی که شانس زنده ماندن در تشخیص زود هنگام بالای ۹۵ درصد است،درصورتی که بعد از پخش‌شدن و نمایان شدن علائم سرطان تشخیص داده‌شود می‌تواند درصد درمان را به طور چشم گیری کاهش دهد و عددی بین ۴۵ الی ۱۶ درصد باشد. یکی از شایع‌ترین علائمی که در زنان یائسه مبتلا به سرطان آندومتریال (رحم) به چشم  می‌خورد، خونریزی است. درصورتی که پس از یائسه شدن خونریزی دارید سریعا به یک متخصص آنکولوژی زنان مراجعه کنید. در اغب موارد خونریزی ممکن است عادی باشد و خطر خاصی را ایجاد نکند اما برای اطمینان بیشتر بهتر است این کار را انجام دهید.

از سایر علائم سرطان رحم در زنان یائسه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؟

• داشتن درد در ناحیه شکم
  • احساس وجود توده در واژن
  • همواره احساس سیری یا پر بودن شکم داشته باشید.
  • ادرار به سختی انجام شود و با درد همراه باشد.
  • کاهش وزن سریع
  • در صورتی که سرطان به اندام دیگر نیز نفوذ کرده باشد ممکن است ایجاد ضعف و درد در زیر شکم، کمر وپاها  نیز بکند.
  • رنگ ترشحات ممکن است طیفی از صورتی تا قهوه ای غلیظ باشد
  • بوی بد ترشحات واژینالی

درمان  سرطان رحم

جراحی یک درمان مناسب برای سرطان رحم است اما در صورتی که گسترش نیافته‌باشد. بهترین درمانی که معمولا انجام می‌شود، انجام عمل هیسترکتومی کل با سالپینگو-اوفورکتومی دو طرفه است. در عمل هیسترکتومی دهانه رحم، رحم،لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها به طور کامل برداشته می‌شوند.

در صورتی که سرطان دیر هنگام تشخیص داده‌شود ویا به سایر اندام‌ها سرایت کرده باشد، پس از انجام جراحی نیازمند طی کردن پروسه پرتودرمانی می‌شود. معمولا همزمان با پرتودرمانی،شیمی درمانی نیز تجویز می‌شود تا تمامی سلول‌های سرطانی باقی مانده از بین بروند.