درد سینه در سرطان پستان : در صورت داشتن درد سینه چه باید کرد؟

درد سینه عبارت است از هرگونه ناراحتی ، حساسیت یا درد در سینه یا زیر بغل ، که ممکن است به علت‌های مختلفی ایجاد شود. درد پستان معمولاً نشانه سرطان سینه نیست. در ادامه درد سینه در سرطان پستان بررسی خواهیم کرد.

آیا سرطان سینه درد دارد؟

درد سینه معمولاً تا حدی در سرطان التهابی سینه وجود دارد. اما به ندرت، سرطان سینه ممکن است باعث درد شود، که به طور کلی تومورهای سرطانی دردناک گزارش نمی‌شوند.
اگرچه بسیاری از زنانی که در یک یا هر دو سینه ممکن است درد را تجربه کنند و نگران سرطان سینه باشند، اما درد سینه معمولاً علامت سرطان نیست.
درد ناشی از سرطان سینه ممکن است به دلایل زیر مرتبط باشد:

وجود تومور در سینه: درد از علائم رایج سرطان اولیه سینه نیست، اما یک تومور می‌تواند باعث ایجاد درد شود زیرا به بافت سالم مجاور فشار می‌آورد. برای زنان مبتلا به سرطان سینه التهابی، درد یا حساسیت اغلب یکی از اولین علائم است. این نوع سرطان نادر به سرعت رشد می‌کند و باعث قرمزی و گودی پوست روی سینه می‌شود. یک نوع نادر از سرطان سینه به نام بیماری پاژه در نوک سینه می‌تواند یک علامت اولیه درد و سوزش همراه با سوزش نوک سینه ایجاد کند.
اگر سرطان سینه خود را درمان کردید، احساس درد در سینه آسیب دیده یا سینه دیگر می‌تواند ترسناک باشد. درد پستان معمولاً به سرطان مربوط نمی‌شود، اما ناراحتی‌های جدید و مداوم فقط در یک سینه می‌تواند نگران کننده باشد. این امر به ویژه اگر درد بدون هیچ توضیحی بدتر شود صادق است. حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

گسترش سرطان به سایر قسمت های بدن: درد ناشی از سرطان در افرادی که بیماری متاستاتیک (یا پیشرفته) دارند، که در آن سرطان پستان به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد، شایع‌تر است. به عنوان مثال، اگر سرطان به استخوان برسد، می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کمر، لگن یا سایر استخوان‌ها شود. سرطانی که به مغز سرایت کرده است ممکن است باعث سردرد شود. کمردرد شدید با ضعف پا ممکن است ناشی از سرطانی باشد که به مهره‌های ستون فقرات گسترش یافته و ستون فقرات را که تحت تاثیر قرار داده است. اگر سرطان به غدد فوق کلیه در بالای کلیه‌ها منتقل شود، ممکن است کمردرد خفیفی را احساس کنید. اگر به کبد سرایت کند، ممکن است در قسمت بالا سمت راست شکم احساس درد داشته باشید.

در صورت داشتن درد سینه چه باید کرد؟

اگر درد سینه دارید ، باید از اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید. مخصوصا اگر درد را همراه با علائم زیر را تجربه کردید:

• ترشح خونین یا ماده شفاف از نوک سینه.
  • یک توده جدید با شروع درد؛ توده ای که بعد از قاعدگی از بین نمی‌رود.
  • درد پستان مداوم و بدون علت.
  • علائم عفونت سینه ، از جمله قرمزی موضعی ، چرک یا تب.
  • قرمزی پوست سینه که ممکن است به صورت بثورات ظاهر شود، با منافذ باز شده و احتمالاً ضخیم شدن پوست. (این علائم سرطان سینه التهابی هستند و معمولاً باعث درد می‌شوند.)

برخی از علل سرطان سینه

بر هم خوردن تعادل هورمونی بدن، که ناشی از قاعدگی است.
برخی از قرص‌های ضدبارداری.
برخی از درمان‌های باروری.
سوتینی که اندازه نیست.
کیست سینه.
داشتن سینه های بزرگ که درد آنها ممکن است همراه با درد گردن، شانه یا کمر باشد.
استرس.
انواع سرطان سینه

دو نوع سرطان سینه وجود دارد:

• سرطان غیرتهاجمی سرطانی است که از بافت اولیه پخش نشده باشد.
  • سرطان تهاجمی سرطانی است که به بافت‌های اطراف گسترش می‌یابد.

بافت آسیب دیده نوع سرطان را تعیین می کند:

• سرطان مجاری سرطانی است که در دیواره مجاری شیر ایجاد می‌شود. این شایع‌ترین نوع سرطان سینه است.
  • سرطان لوبولار سرطان لوبول سینه است. لوبول‌ها محل تولید شیر هستند.
  • سارکوم نوعی سرطان در بافت همبند سینه است. این یک نوع نادر از سرطان سینه است.

تشخیص سرطان سینه

زمانی که با علائمی مانند درد سینه، حساسیت یا توده به پزشک مراجعه می‌کنید، آزمایشات زیر توسط پزشک تجویز می‌شود:

معاینه جسمی: در این فرآیند پزشک سینه‌ها و پوست سینه‌های شما را بررسی می‌کند ، همچنین مشکلات نوک سینه و ترشحات را بررسی می‌کند. آنها همچنین ممکن است سینه ها و زیر بغل شما را بررسی کنند.

تاریخچه پزشکی: پزشک در مورد تاریخچه پزشکی شما، داروهایی مصرف می‌کنید، سابقه پزشکی اعضای نزدیک خانواده، سوالاتی را از شما می‌پرسد. پزشک همچنین از شما در مورد علائم شما، از جمله زمانی که برای اولین بار متوجه آنها شده اید، سوالاتی را خواهد پرسید.

ماموگرافی: پزشک شما ممکن است ماموگرافی برای بیمار تجویز کند.

سونوگرافی: از امواج صوتی اولتراسونیک می‌توان برای تولید تصویری از بافت سینه استفاده کرد.

MRI: ممکن است پزشک اسکن MRI را همراه با سایر آزمایشات پیشنهاد کند. این آزمایش تصویربرداری غیرتهاجمی است که برای بررسی بافت سینه استفاده می‌شود.

بیوپسی: این آزمایش شامل برداشتن مقدار کمی از بافت سینه است که برای آزمایش استفاده می‌شود.

درمان سرطان سینه

بسته به نوع و مرحله سرطان، درمان می‌تواند متفاوت باشد. اما برخی از روش‌ها برای مبارزه با سرطان سینه وجود دارد:

• لومپکتومی زمانی اتفاق می‌افتد که پزشک تومور را برداشته در حالی که سینه شما سالم باقی می‌ماند.
  • ماستکتومی زمانی است که پزشک تمام بافت سینه شما از جمله تومور و بافت اتصال را با جراحی خارج می‌کند.
  • شیمی درمانی رایج ترین درمان سرطان است و شامل استفاده از داروهای ضد سرطان می‌شود. این داروها توانایی تولید مثل سلول‌ها را مختل می‌کنند.
  • اشعه از پرتوهای تابشی برای درمان مستقیم سرطان استفاده می‌کند.
  • هورمون و درمان هدفمند زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ژن ها یا هورمون‌ها در رشد سرطان نقش دارند.