عوارض نمونه برداری از مغز استخوان

نمونه برداری از مغز استخوان یک آزمایش پزشکی است که در آن پزشک درخواست جمع‌آوری و بررسی نمونه‌ای از مغز استخوان را می‌کند. این کار برای بررسی سالم بودن بافت و طبیعی بودن تولید سلول‌های خونی انجام می‌شود. در این روش، یک پزشک یک سوزن کوچک را در استخوان بزرگی فرو می‌کند و نمونه‌ای از مغز استخوان را داخل سوزن می‌کشد. سپس، یک تکنسین آزمایشگاه نمونه را برای طیف وسیعی از بیماری‌ها، از جمله چندین سرطان، تجزیه‌وتحلیل می‌کند. در ادامه به بررسی عوارض نمونه برداری از مغز استخوان ، میپردازیم.

دلایل نمونه برداری از مغز استخوان

بیوپسی یا نمونه برداری از مغز استخوان می‌تواند به شناسایی علل مشکلات تولید سلول‌های خونی کمک کند. زمانی که علائم یا نشانه‌ها نشان‌دهنده مشکلات تولید سلول‌های خونی باشد، پزشکان بیوپسی مغز استخوان را سفارش می‌دهند. بیوپسی مغز استخوان همچنین در افراد مبتلا به سرطان‌های مرتبط با خون برای نظارت بر درمان آنها استفاده می‌شود، به‌عنوان‌مثال، پیشرفت شیمی‌درمانی. بیوپسی مغز استخوان می‌تواند از تشخیص یا ارزیابی بسیاری از علائم و شرایط پزشکی پشتیبانی کند. برخی از این بیماری‌ها و شرایط عبارت‌اند از:

• کم‌خونی یا کمبود گلبول‌های قرمز
  • خونریزی یا لخته شدن غیرطبیعی
  • سرطان‌های مغز استخوان و خون، مانند لوسمی، لنفوم یا مولتیپل میل و ما
  • سرطان‌هایی که از جاهای دیگر به مغز استخوان سرایت کرده‌اند
  • تب‌های غیرقابل‌توضیح

نمونه برداری یا بیوپسی مغز استخوان چیست؟

مغز استخوان بافت نرمی است که در داخل اکثر استخوان‌های بزرگ قرار دارد. بسیاری از سلول‌های خونی بدن از جمله گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها را تولید می‌کند. سلول‌های میلوئید و لنفوئید که دو نوع اصلی سلول‌های بنیادی در مغز استخوان هستند، سلول‌های خونی مختلف را تولید می‌کنند. لول‌های میلوئیدی گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت‌ها را ایجاد می‌کنند. سلول‌های لنفاوی نوع خاصی از گلبول های سفید را تولید می‌کنند که مسئول ایمنی هستند. جزای مختلف خون را تشکیل می‌دهند و نقش حیاتی در حفظ سلامت دارند. مغز استخوان این اجزا را می‌سازد. گلبول های قرمز با حمل اکسیژن در سراسر بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند. گلبول‌های سفید برای کمک به بدن برای مبارزه با عفونت ضروری هستند. پلاکت‌ها با ایجاد لخته شدن خون به توقف خونریزی کمک می‌کنند.

بیوپسی مغز استخوان

آیا نمونه برداری مغز استخوان درد دارد؟

افراد معمولاً هم در حین و هم بعد از عمل مقداری درد را تجربه خواهند کرد. میزان درد در افراد مختلف متفاوت است. مطالعات راه‌هایی را برای راحت‌تر کردن بیوپسی مغز استخوان شناسایی کرده‌اند. یک پزشک مجرب می‌تواند به کاهش درد کمک کند. داروهای کنترل درد، مانند لیدوکائین و آرام‌بخش داخل وریدی نیز می‌توانند کاهش ناراحتی منبع مورد اعتماد در طول روش اضطراب و نگرانی در مورد این روش اغلب تجربه را دردناک‌تر می‌کند. افرادی که در مورد بیوپسی مغز استخوان مضطرب هستند باید با پزشک خود صحبت کنند.مراقبت بعد از نمونه برداری از مغز استخوان بسیار مهم است.

بعد از نمونه برداری چه اتفاقی می‌افتد؟

پزشکان نتایج را توضیح خواهد داد. نتایج ممکن است چند روز پس از بیوپسی آماده شود، اما ممکن است زمان بیشتری طول بکشد. یک پاتولوژیست یا هماتولوژیست یا پزشک متخصص در خون، نمونه‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کند. سپس ارائه‌دهنده سلامت نتایج را توضیح می‌دهد و احتمالاً آزمایش‌های بعدی را ترتیب می‌دهد. ناحیه بیوپسی ممکن است برای چند روز درد داشته باشد. رعایت دقیق دستورالعمل‌های پزشک معالج یا ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی در مورد اینکه کدام مسکن‌ها برای استفاده بی‌خطر هستند، مهم است. برخی از مسکن‌ها، از جمله آسپرین، می‌توانند خطر خونریزی پس از بیوپسی مغز استخوان را افزایش دهند. مراقب در مورد خشک نگه‌داشتن ناحیه و زمان جداشدن باند محافظ راهنمایی می‌کند. بانداژ معمولاً ۱ تا ۲ روز باقی می‌ماند. مراقب علائم فیزیکی که ممکن است نشانه عفونت یا عارضه باشد، باشید. افراد در صورت تجربه هر یک از موارد زیر باید با پزشک خود صحبت کنند:

1. تب
  2. خونریزی یا ترشحات دیگر
  3. افزایش درد
  4. هر علامتی که حاکی از عفونت باشد

عوارض نمونه برداری از مغز استخوان

بیوپسی مغز استخوان معمولاً بی‌خطر است، اما این روش خطر عوارضی را به همراه دارد. برخی از مشکلات رایج‌تر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• کبودی و درد در محل بیوپسی
  • خونریزی طولانی‌مدت از محل بیوپسی
  • عفونت در محل بیوپسی یا نزدیک آن

اگر فردی در حین انجام بیوپسی مغز استخوان مشکلات سلامت دیگری داشته باشد، ممکن است خطر عوارض را نیز افزایش دهد.

سخن آخر

بیوپسی مغز استخوان یک روش سریع است که پزشکان از آن برای استخراج و بررسی نمونه مغز استخوان استفاده می‌کنند. این نمونه می‌تواند به آنها در تشخیص طیف وسیعی از بیماری‌های خونی از جمله سرطان‌های خاص کمک کند. این روش اغلب باعث درد می‌شود، اما این درد به روش صحیح هدایت پزشکی قابل‌کنترل است. ین روش به‌خصوص برای افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، خطر کمی دارد. بااین‌حال، این تنها راه برای به‌دست‌آوردن اطلاعات دقیق کافی در مورد برخی از علل جدی تولید غیرطبیعی سلول‌های خونی است.

دیدگاه کاربران

۱ آذر ۱۴۰۰