آنچه در مورد سرطان لنفوم پستان باید بدانید

سرطان لنفوم پستان شکل بسیار نادری از لنفوم غیر هوچکین است. معمولاً تنها علامت آن یک توده بزرگ شده و بدون درد در سینه است. لنفوم پستان یک نوع نادر از لنفوم غیر هوچکین (NHL) است. NHL نوعی سرطان است که سلول‌های سیستم ایمنی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. سرطان لنفوم پستان تقریباً منحصراً در زنان رخ می‌دهد و میانگین سنی در هنگام تشخیص ۶۰ تا ۶۵ سال است. به دلیل نادر بودن آن، متخصصان اطلاعات زیادی در مورد علائم، علل یا درمان ندارند. این مقاله در مورد چیستی سرطان  لنفوم پستان، علائم مرتبط با آن، گزینه‌های درمانی و موارد دیگر بحث می‌کند.

سرطان لنفوم پستان

سرطان لنفوم پستان چیست؟

لنفوم پستان در سینه ایجاد می‌شود. بااین‌حال، این یک نوع سرطان سینه نیست. لنفوم پستان در لنفوسیت‌ها (نوعی گلبول سفید) ایجاد می‌شود، درحالی‌که سرطان سینه در بافت پستان ایجاد می‌شود.

لنفوم اولیه پستان (PBL) کمتر از ۱% تومورهای بدخیم پستان و کمتر از ۲% از لنفوم‌های خارج گروهی را تشکیل می‌دهد. انواع مختلفی از PBL وجود دارد. بااین‌حال، شایع‌ترین لنفوم منتشر سلول B است .

نکته دیگر این است که سرطان لنفوم پستان، معمولاً یک سینه را درگیر می‌کند. تنها ۱۱ درصد موارد در هر دو پستان رخ می‌دهد.

انواع سرطان لنفوم پستان

دو نوع لنفوم پستان وجود دارد. آنها عبارت‌اند از :

1. لنفوم پستان اولیه (PBL). این بدان معنی است که لنفوم ابتدا در بافت پستان ظاهر می‌شود و در جای دیگری وجود ندارد.
  2. لنفوم ثانویه پستان (SBL). این زمانی اتفاق می‌افتد که لنفوم در جای دیگری شروع شده و به پستان گسترش می‌یابد. این شایع‌ترین متاستاز به پستان است (حدود ۱۷٪ از تمام موارد).

علل ایجاد سرطان لنفوم پستان

علت PBL ناشناخته است. یک بررسی در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که ممکن است از بافت لنفاوی مرتبط با مخاط منشأ بگیرد، که بافت لنفاوی نزدیک به مجاری یا لوب‌های سینه است. همچنین ممکن است از غدد لنفاوی داخل پستانی ایجاد شود.

ازآنجایی‌که PBL تقریباً منحصراً در زنان رخ می‌دهد، برخی از کارشناسان پیشنهاد کرده‌اند که هورمون استروژن می‌تواند در رشد آن نقش داشته باشد.

ایمپلنت سینه و لنفوم سینه

ایمپلنت‌های سینه می‌توانند نوعی لنفوم غیر هوچکین به نام لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با ایمپلنت پستان (BIAALCL) را تحریک کنند. BIAALCL همان بیماری لنفوم پستان نیست.

علائم BIAALCL به طور متوسط ​​۸ تا ۱۰ سال پس از جراحی ایمپلنت رخ می‌دهد.

در سازمان غذا و دارو آمریکا  (FDA)اشاره می‌کند که BIAALCL معمولاً در اطراف بافت اسکار نزدیک ایمپلنت‌ها یافت می‌شود. بااین‌حال، می‌تواند در مناطق دیگر ظاهر شود. مانند لنفوم پستان، BIAALCL بسیار نادر است و در اطراف رخ می‌دهد ۱ در ۵۰۰۰۰۰ افرادی که پروتز سینه دارند

علائم  سرطان لنفوم پستان

ممکن است فرد علائم PBL را نداشته باشد. در ۱۲ درصد موارد، پزشکان زمانی که فردی به دلیل دیگری ماموگرافی انجام می‌دهد، آن را کشف می‌کنند.

شایع‌ترین علامت PBL یک توده یا تومور بدون درد و بزرگ شده است که فرد می‌تواند آن را در زیرپوست احساس کند. افراد مبتلا به SBL ممکن است علائمی شبیه به لنفوم غیر هوچکین را به دلیل سرطان خارج از سینه تجربه کنند.

علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• عرق شبانه
  • کاهش وزن غیرقابل‌توضیح

نکته: این علائم در PBL شایع نیستند.

تشخیص  سرطان لنفوم پستان

پزشک نمی‌تواند لنفوم پستان را از روی علائم فرد تشخیص دهد. آنها باید آزمایشاتی را برای بررسی تومور تجویز کنند. تست‌ها و روش‌های تشخیصی عبارت‌اند از :

• بیوپسی
  • ماموگرافی
  • سونوگرافی
  • اسکن ام‌آرآی
  • سی‌تی‌اسکن

برای تشخیص PBL، پزشکان نمونه‌برداری می‌کنند و آن را برای بررسی ویژگی‌های خاص به آزمایشگاه می‌فرستند. با PBL، هیچ مدرکی مبنی بر گسترش بیماری به سایر اندام‌ها وجود ندارد. معمولاً، فرد هیچ تشخیص قبلی لنفوم نخواهد داشت.

درمان‌های لنفوم پستان

به دلیل نادر بودن آن، هیچ اتفاق نظری در مورد بهترین راه برای درمان لنفوم پستان وجود ندارد، اگرچه شیمی‌درمانی درمان استاندارد است.

جراحی بر خطر بقایا احتمال عود تأثیر نمی‌گذارد، بنابراین پزشکان معمولاً از آن فقط برای اهداف تشخیصی یا در برخی موارد دیگر استفاده می‌کنند.

سایر گزینه‌های درمانی عبارت‌اند از:

• رادیوتراپی
  • ایمونوتراپی
  • ترکیبی از انواع درمان

اگرچه شیمی‌درمانی ممکن است شناخته‌شده‌ترین و مؤثرترین درمان باشد، اما می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند. آنها عبارت‌ا‌‍ند از:

• ریزش مو
  • عفونت‌ها
  • کبودی یا خونریزی آسان
  • کم‌خونی
  • تغییرات در اشتها
  • تغییرات در ادرار
  • مشکلات مربوط به دهان، زبان و گلو
  • آسیب به اعصاب، مانند گزگز، درد و بی‌حسی
  • مه مغزی و مشکلات تمرکز
  • وزن تغییر می‌کند
  • تغییرات پوست و ناخن
  • مشکلات باروری
  • تغییرات در خلق‌وخوی
  • کاهش عملکرد جنسی و میل جنسی

چشم‌انداز

چشم‌انداز افراد مبتلا به لنفوم پستان نسبتاً خوب است. احتمال زنده ماندن افراد مبتلا به PBL 5 سال پس از تشخیص، ۹۰ درصد بیشتر از افراد بدون این بیماری است. میزان بقا برای افراد مبتلا به لنفوم پستان در هر دو پستان کمی کمتر بود.

آمار محدودی برای لنفوم پستان وجود دارد زیرا این بیماری بسیار نادر است. یک فرد می‌تواند با یک پزشک در مورد اینکه شرایطش چه تأثیری بر او خواهد گذاشت صحبت کند.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

اگر فردی متوجه تشکیل توده در سینه خود شد، باید در اسرع‌وقت با پزشک تماس بگیرد. پزشک می‌تواند آزمایش‌های تشخیصی را برای تعیین علت رشد انجام دهد. لنفوم پستان نادر است، به این معنی که پزشک ممکن است فوراً بیماری را تشخیص ندهد یا اطلاعات زیادی از آن نداشته باشد.

خلاصه

لنفوم پستان یک نوع نادر از لنفوم غیر هوچکین است. ممکن است به‌عنوان یک بیماری اولیه رخ دهد، در پستان ایجاد شود، یا ممکن است ناشی از متاستاز باشد.علل دقیق ناشناخته است. اغلب، تنها علامتی که فرد دارد، توده درحال‌رشد و بدون درد در سینه است. درمان معمولاً شامل شیمی‌درمانی است. بااین‌حال، می‌تواند شامل رادیوتراپی، ایمونوتراپی، جراحی یا ترکیبی از درمان‌ها نیز باشد.پس از درمان، افراد مبتلا به لنفوم پستان شانس نسبتاً بالایی برای زنده ماندن دارند.