عوارض سرطان ریه : آنچه باید بدانید!!

هنگامی که فردی به سرطان ریه مبتلا می‌شود، تومورها در ریه‌ها ایجاد می‌شوند. با گذشت زمان، آنها می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن سرایت کنند و عوارض مختلفی ایجاد شود. بسیاری از افراد مبتلا به سرطان ریه در مراحل اولیه هیچ علامت یا نشانه‌ای را مشاهده نمی‌کنند. با این حال، با گذشت زمان، ممکن است مشکلات سلامتی را تجربه کنند، مانند سرفه خونی و تورم به دلیل تجمع مایعات. این مقاله به برخی از عوارض رایج سرطان ریه و درمان سرطان ریه و همچنین برخی از راه‌های مدیریت آنها می‌پردازد.

سرطان ریه

سرطان ریه چه عوارضی دارد؟

با توسعه سرطان ریه، طیف وسیعی از عوارض ممکن است رخ دهد. آنها عبارتند از:

• تورم صورت
  • مایع اطراف ریه‌ها
  • عفونت‌ها
  • لخته شدن خون
  • سطح کلسیم بالا
  • مشکلات سیستم عصبی مانند فشردگی نخاع و نوروپاتی
  • مشکلات قلبی عروقی، از جمله لخته شدن خون
  • انسداد در مجاری هوایی یا لوله غذا
  • تومور در سایر قسمت های بدن، به دلیل متاستاز
  • مشکلات روحی و روانی

در ادامه هر یک از این موارد را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم.

تورم صورت

گاهی اوقات تورم صورت می‌تواند یکی از عوارض سرطان ریه باشد. زمانی که تومورهای ریه جریان خون را در رگ خونی معروف به ورید اجوف فوقانی مسدود می‌کنند، رخ می‌دهد. متخصصان از آن به عنوان سندرم ورید اجوف برتر (SVCS) یاد می‌کنند. سرطان یک علت شایع است و بیشتر موارد به دلیل سرطان ریه یا لنفوم غیر هوچکین است. ممکن است زمانی که فرد دراز کشیده یا هر دو دست خود را بالا می‌برد، بدتر شود. سایر علائم SVCS عبارتند از:

• اتساع وریدهای گردن و دیواره قفسه سینه
  • تنگی نفس در هنگام فعالیت
  • سرفه کردن
  • تورم در بازوها

در برخی موارد، می‌تواند اولین علامتی باشد که ظاهر می‌شود. یک مطالعه موردی در سال ۲۰۱۸ تجربه فردی را شرح می‌دهد که به متخصص پوست در مورد تورم اطراف چشم و احساس تورم در صورت و گلو مراجعه کرد. آزمایشات تشخیصی نشان داد که فرد مبتلا به سرطان ریه سلول کوچک (SCLC) است.

مایع اضافی در اطراف ریه‌ها

مایع اضافی در اطراف ریه‌ها، همچنین به عنوان پلورال افیوژن شناخته می‌شود، به تجمع مایع بین غشاهایی که ریه ها را می‌پوشانند اشاره دارد. سپس مایع می‌تواند به ریه‌ها فشار بیاورد و باعث تنگی نفس شود. در برخی موارد، پزشک می‌تواند مایع اضافی را برای تسکین علائم تخلیه کند. گزینه‌های دیگر شامل کاهش فضای پلور با وارد کردن مواد تحریک‌کننده به داخل آن یا قرار دادن کاتتر است.

عوارض سرطان ریه

خطر عفونت بالاتر

افراد مبتلا به سرطان ریه بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت های ریه و سایر عفونت‌ها هستند. دلایل شامل موارد زیر است:

سرطان قبلاً سلامت ریه‌ها را به خطر انداخته است و خطر برونشیت یا ذات‌الریه را افزایش می‌دهد.
شیمی درمانی، پرتودرمانی و درمان هدفمند می‌توانند بر سیستم ایمنی و توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌ها تأثیر بگذارند.
در حین جراحی خطر ورود باکتری به ریه‌ها وجود دارد. اگر فردی مبتلا به سرطان ریه دچار تب، گلودرد، درد و سایر علائمی شود که ممکن است نشان دهنده عفونت باشد، باید فورا به پزشک مراجعه کند. پزشک ممکن است درمان با آنتی بیوتیک را توصیه کند.

متاستاز

با پیشرفت سرطان، به سایر قسمت‌های بدن سرایت می‌کند. سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق سیستم لنفاوی یا جریان خون از ریه‌ها به کبد، استخوان‌ها، مغز و سایر نواحی حرکت کنند. در مراحل بعدی، سرطان ممکن است بسیاری از قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار دهد، اما اگر از ریه‌ها شروع شود، همچنان سرطان ریه خواهد بود.

لخته شدن خون

انجمن سرطان آمریکا خاطرنشان می‌کند که افراد مبتلا به سرطان-و به ویژه سرطان ریه-ممکن است خطر بیشتری برای لخته شدن خون داشته باشند. هنگامی که سرطان در طول متاستاز به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد، این نیز می‌تواند خطر را افزایش دهد. کارشناسان دقیقا نمی‌دانند چرا این اتفاق می‌افتد، اما ممکن است ناشی از آسیب بافتی باشد که با سرطان رخ می‌دهد.

تف کردن خون

وجود خون در مخاط یا خلط می‌تواند نشان‌دهنده سرطان ریه باشد، به‌ویژه اگر فردی با سرفه خون قرمز روشن یا لخته‌های خون داشته باشد. با این حال، این می‌تواند با سل یا آمبولی ریه نیز رخ دهد. اگر فردی به جای خون، خلط خونی تولید کند، ممکن است بیماری تنفسی دیگری مانند برونشیت داشته باشد. اگر خلط نیز سفید و کف آلود باشد، ممکن است نشانه‌ای از نارسایی احتقانی قلب باشد. اگر فردی بدون سرفه خون را تف کند، ممکن است در دستگاه گوارش آسیب ببیند.

طبق مقاله ای در سال ۲۰۱۷، ۹۰ درصد موارد خفیف سرفه یا تف کردن خون بدون درمان برطرف می‌شود. حدود ۱۷.۴ درصد موارد به دلیل سرطان است، در حالی که ۲۵.۸ درصد از سایر بیماری‌های تنفسی ناشی می‌شود. با این وجود، هر گونه تولید خون، چه از طریق تف یا سرفه، نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. ممکن است نشانه سرطان باشد یا نباشد، اما پزشک می‌تواند تشخیص درستی بدهد.

مشکلات قلبی و عروقی

هیپرکلسمی

افراد مبتلا به هیپرکلسمی دارای سطوح بالایی از کلسیم در خون خود هستند. ۱۰ تا ۳۰ درصد از افراد مبتلا به سرطان دارای هیپرکلسمی هستند. سرطان ریه یکی از انواع سرطان‌هایی است که احتمال ایجاد آن وجود دارد. به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. یکی این است که جریان خون زمانی که سرطان به استخوان‌ها آسیب می‌زند، کلسیم را از استخوان‌ها بازجذب می‌کند. تغییرات در سیستم هورمونی نیز می‌تواند نقش داشته باشد. علائم هیپرکلسمی شامل خستگی، گیجی، یبوست و حالت تهوع است. این یکی از علائم بعدی سرطان است. به گفته کارشناسان، اکثر افراد مبتلا به هیپرکلسمی مرتبط با سرطان بیش از یک سال بیشتر عمر نمی‌کنند.

مشکلات قلبی و عروقی

حدود ۲۳ درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه به بیماری قلبی عروقی مبتلا هستند. یک دلیل ممکن است این باشد که سیگار یک عامل خطر قوی برای هر دو بیماری است. حتی اگر فردی قبلاً بیماری قلبی نداشته باشد، سرطان ریه می‌تواند بر قلب و سیستم قلبی عروقی تأثیر بگذارد. سرطان ریه همچنین می‌تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. این نیز ممکن است منجر به مشکلات قلبی شود.

فشرده سازی طناب نخاعی

حدود ۳ تا ۵ درصد از افراد مبتلا به سرطان متاستاتیک فشرده سازی نخاع را تجربه می‌کنند. سرطان ریه یکی از انواع سرطان‌هایی است که احتمال بروز آن بیشتر است. فشرده سازی متاستاتیک نخاع می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که مهره به دلیل آسیب ناشی از سرطان فرو می‌ریزد یا اگر تومور ایجاد شود و بر نخاع فشار بیاورد. علائم اولیه، مانند ادم، برگشت‌پذیر هستند. با این حال، اگر علائم عصبی بیش از ۴۸ ساعت ادامه داشته باشد، تأثیر ممکن است دائمی باشد. هرکسی که ضعف اندام، بی‌حسی، مشکل در راه رفتن، از دست دادن کنترل روده یا مثانه، یا درد در قفسه سینه یا ستون فقرات را تجربه می‌کند، باید با پزشک خود تماس بگیرد.

نوروپاتی

نوروپاتی زمانی رخ می‌دهد که فرد به دلیل آسیب بافت عصبی دست‌ها و پاها را بی‌حس و گزگز می‌کند. می‌تواند از عوارض سرطان ریه باشد. نوروپاتی زمانی است که تومورهایی در نزدیکی اعصاب بازو یا شانه رشد می‌کنند. تومور اعصاب را فشرده می‌کند و منجر به درد و ضعف می‌شود.

راه های هوایی یا لوله غذا مسدود شده است

تومور ممکن است به یک راه هوایی در ریه تبدیل شود و آن را مسدود کند. این ممکن است منجر به عوارض بیشتر، مانند ذات‌الریه یا تنگی نفس شود. سرطان‌های ریه که در نزدیکی مری یا لوله غذا رشد می‌کنند، می‌توانند عوارضی ایجاد کنند و بلعیدن را برای فرد مشکل کنند. اگر فردی تومور نزدیک لوله غذا داشته باشد، ممکن است با عبور غذا به معده دچار درد شود.

سلامت روان

تشخیص سرطان ریه می‌تواند به شدت بر سلامت روان فرد تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که این می‌تواند خطر افسردگی و خودکشی را افزایش دهد. هر فردی با تشخیص سرطان ریه که علائم افسردگی را تجربه می‌کند، مانند مشکلات خواب، خلق و خوی پایین و تغییرات وزن غیر مرتبط با تشخیص، باید از یک پزشک متخصص راهنمایی بگیرد.

بر اساس تحقیقات، سرطان ریه می‌تواند تأثیر جدی‌تری بر افرادی داشته باشد که در حال حاضر وضعیت سلامت روانی شدیدی دارند. در صورتی که فردی هر دو شرایط را داشته باشد، دریافت مشاوره از پزشک و دریافت حمایت مناسب از روانپزشک ضروری است.

عوارض درمان سرطان ریه

درمان سرطان ریه شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی و درمان دارویی هدفمند است. ممکن است فرد جراحی نیز انجام دهد. هر درمان عوارض جانبی متفاوتی خواهد داشت، اما مشکلات رایج عبارتند از:

• افزایش خطر لخته شدن خون
  • مشکلات استخوانی
  • مشکل در تفکر و عملکرد، که به عنوان مه مغز شناخته می‌شود
  • مشکلات دهان و دندان
  • ریزش مو
  • نوروپاتی
  • راش
  • تغییرات وزن
  • ادم
  • خطر بالاتر عفونت

برخی از این اثرات می‌توانند شبیه علائم و عوارض سرطان باشند و تشخیص آنها همیشه آسان نیست.

درمان عوارض

درمان می‌تواند از بسیاری از عوارضی که در سرطان ریه رخ می‌دهد تسکین دهد. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• استفاده از دارو برای کمک به مدیریت درد و نوروپاتی
  • تخلیه مایع در اطراف ریه‌ها یا قلب
  • باز کردن راه هوایی با استنت
  • از بین بردن تومورهایی که راه هوایی را مسدود می‌کنند.

جلوگیری از عوارض

همیشه نمی‌توان از عوارض سرطان ریه پیشگیری کرد، اما برخی نکات ممکن است به فرد کمک کند پیشرفت بیماری را کاهش داده و راحت‌تر زندگی کند. آنها عبارتند از:

• در صورت امکان ورزش منظم انجام دهید.
  • خوردن منظم وعده‌های غذایی سالم
  • در ارتباط ماندن با دوستان و خانواده
  • استراحت کافی
  • یافتن کارهایی که یک فرد می‌تواند انجام دهد و از انجام آنها لذت می‌برد
  • یادگیری برخی تمرینات تنفسی برای مواقعی که تنفس دشوار است
  • پیروی از برنامه درمانی از نظر دارو، قرار ملاقات و پیگیری
  • استفاده از مراقبت‌های تسکینی، مانند تسکین درد، برای مدیریت علائم

پزشک می‌تواند بسته به مرحله سرطانی که فرد دارد، مراحلی را که باید انجام دهد توصیه کند.

چشم انداز

سرطان ریه یک بیماری جدی است که می‌تواند کشنده باشد. با این حال، عمل پزشکی فعلی به این معنی است که بسیاری از افراد از زمان دریافت تشخیص، بیشتر از قبل زندگی می‌کنند. سرطان ریه غیر سلولی شایع‌ترین نوع آن است. افرادی که در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند، در مقایسه با افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند، ۶۳% شانس زندگی ۵ سال یا بیشتر را دارند. برای SCLC، شانس ۲۷٪ است.

عوارض هم می‌تواند از سرطان و هم از درمان ایجاد شود. برخی موقتی هستند، اما برخی دیگر با گذشت زمان ادامه خواهند داشت یا بدتر می‌شوند. برخی از عوارض می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد. راه‌هایی برای مدیریت عوارض و کمک به فرد برای به حداکثر رساندن کیفیت زندگی وجود دارد. پزشک می‌تواند در مورد راه‌های مدیریت هر نوع عارضه فرد را راهنمایی کند.