تاثیر یوگا بر سرطان چگونه است؟

یوگا  نیروی زندگی را در  بیمارا سرطانی تقویت می‌کند. یوگا می‌تواند به بیماران سرطانی هم در طول درمان و هم بعد از درمان کمک کند. اما تأثیر یوگا بر سرطان چگونه است؟ وقتی صحبت از سرطان به میان می‌آید، مواردی وجود دارد که بر افراد مبتلا تأثیر می‌گذارد.
برای کمک به درمان سرطان از تکنیک‌های تنفسی در یوگا استفاده می‌کنیم که مستقیماً بر سیستم عصبی رویشی تأثیر می‌گذارد. بیماران سرطانی بهتر آرام می‌شوند و آرامش پیدا می‌کنند. اکثر آن‌ها موفق می‌شوند دوباره به منابع انرژی درونی خود دسترسی پیدا کنند، منابعی که در جایی در هر کسی خفته است. یوگا بر بدن نیز تأثیر دارد. یوگا به این معنی است که ما می‌توانیم به طور فعال عوارض جانبی درمان سرطان را مدیریت کنیم.

از مطالعاتی در زمینه یوگا انجام شده است، می‌دانیم که یوگا در درجه اول خستگی، اضطراب، خلق‌وخوی افسردگی و درد را تسکین می‌دهد، اما می‌تواند کیفیت خواب را نیز بهبود بخشد. در مجموع نیروی حیات افزایش می‌یابد.

yoga-on-cancer

تأثیر یوگا بر سرطان

تعداد زیادی از مطالعات علمی در حال حاضر اثربخشی یوگا را به عنوان یک روش مکمل پزشکی، یعنی روش همراه در درمان سرطان ثابت کرده‌اند. هدف اصلی در اینجا کاهش عوارض جانبی درمان‌های سرطان و توانمند ساختن بیماران برای انجام اقدامات و مشارکت فعالانه در روند بهبودی خود است.

یوگا به آرامش کمک می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد. این نه تنها در مورد افراد سالم، بلکه به ویژه در مورد بیماران سرطانی صدق می‌کند. یک مطالعه نشان می‌دهد که واقعاً تأثیرات یوگا چقدر عالی است.

سرطان از دیدگاه یوگا

در یوگا سرطان را از نظر انواع مختلف آن در نظر نمی‌گیریم. اینکه کجا و چگونه در یک فرد مشخص می‌شود می‌تواند به جنبه‌های مختلف فیزیولوژی، ژنتیک، سبک زندگی، رژیم غذایی و غیره فرد بستگی داشته باشد، اما در یوگا همیشه علت اصلی را عدم تعادل در آنچه به عنوان پرانامایا کوشا یا بدن انرژی می‌دانیم، می‌بینیم.

آیا بیماران سرطانی می‌توانند یوگا انجام دهند؟

هر بیمار سرطانی می‌تواند یوگا انجام دهد. مهم است که معلم یوگا به خوبی در مورد سرطان آشنا باشد و کلاس‌های یوگا را تدریس کند که در این شرایط واقعاً مناسب و مفید هستند. از آنجایی که یوگا نه تنها با تمرینات بدنی، بلکه با تکنیک‌های تنفس، تصاویر درونی و مراقبه‌ها نیز کار می‌کند، یوگا برای اقامت در بیمارستان و همچنین در موقعیت‌های تسکینی نیز مناسب است.

yoga

آیا یوگا می‌تواند عوارض جانبی را کاهش دهد؟

وارض جانبی درمان‌های سرطان را می‌توان به خوبی با یوگا کاهش داد. داده‌های مربوط به این موضوع اکنون آنقدر قانع‌کننده است که یوگا و مدیتیشن به طور محکم در دستورالعمل‌های بین‌المللی برای رویه‌های همراه در درمان سرطان تثبیت شده‌اند.

یوگا به ویژه برای از بین بردن سندرم خستگی، لنف ادم، اضطراب، علائم افسردگی و درد مفید است. علاوه بر این، یوگا احساس استرس را کاهش می‌دهد، پارامتر‌های التهاب را کاهش می‌دهد و به افزایش نشاط و خواب بهتر کمک می‌کند.

مطالعات علمی زیادی در مورد فواید یوگا در بهبود کیفیت زندگی وجود دارد. تیم ملیسا گالیفورد از مرکز سرطان جنسیس در استرالیا مطالعه‌ای در مورد فواید یوگا در طول درمان سرطان سینه منتشر کرده است. نویسندگان نشان دادند که این عمل با کیفیت کلی زندگی بهتر همراه است:

علائم شیمی درمانی مانند حالت تهوع را کاهش می‌دهد.
در مسیر پذیرش بیماری کمک می‌کند.
استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.
کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.
سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

تأثیر یوگا بر سرطان و بهبودی آن

مطالعات و تحقیقات بیشتری وجود دارد که نشان می‌دهد تمرین یوگا به مدیریت علائم بیماری و کاهش عوارض جانبی درمان‌های پزشکی کمک می‌کند و اثربخشی آن‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین امکان بهبود کیفیت زندگی را فراهم می‌کند.

این به این دلیل است که یوگا فقط یک تکنیک آرام‌سازی نیست. در واقع، حرکت برای تحریک سیستم لنفاوی و قلبی عروقی که از بهبودی حمایت می‌کنند، ضروری است.

تمرینات بدنی ارائه شده توسط یوگا باعث بهبود سیستم ایمنی، کاهش التهاب و افزایش اثربخشی برخی از درمان‌های سرطان می‌شود همچنین اضافه کردن این نکته مهم است که یوگا فعال بدون خطر نیست. بنابراین، تمرینی  ایده‌آل است که به طور خاص برای کسانی که با درمان‌های سرطان مواجه هستند، که مشکلات جسمی، روانی و عاطفی مرتبط با سرطان را در نظر می‌گیرد، اقتباس شده باشد.

به عنوان مثال، یکی از عوارض احتمالی شیمی درمانی، ضعیف شدن استخوان‌ها است. بنابراین برخی از وضعیت‌ها مانند رو به پایین یا خم به جلو وجود دارد که می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

با این حال، با مراقبت مناسب، تمرین منظم یوگا می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر سلامت روحی و جسمی بیماران سرطانی داشته باشد و همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا نقش فعال‌تری در بهبودی خود داشته باشند.

بیماران انکولوژیک باید مراقب چه چیز‌هایی باشند؟

بیماران انکولوژیک باید مطمئن شوند که معلم یوگا آموزش‌های اضافی انکولوژیک داشته باشد. برای راهنمایی کلاس‌های یوگا که واقعاً در این شرایط مفید هستند، دانش پزشکی صحیح در مورد سرطان ضروری است.