علائم بالا بودن آنزیم های کبدی: راهکارهایی برای مقابله با مشکلات کبدی !

افزایش ترانس آمینازها علامتی است که می‌تواند نشان‌دهنده التهاب یا آسیب به سلول‌های کبدی باشد. اگر آسیب ببینند، می‌توانند مقادیر بالاتر از حد طبیعی ترانس آمینازها (آنزیم‌ها) را وارد جریان خون کنند. در بیشتر موارد، مشکل خفیف و موقتی است، اما در برخی شرایط افزایش ترانس آمینازها ممکن است با یک اختلال جدی‌تر و گاهی مزمن کبدی همراه باشد.

همه اجزای یک موجود زنده می‌توانند با یکدیگر واکنش نشان دهند. این واکنش‌ها بسته به نوع می‌توانند سرعت‌های متفاوتی داشته باشند. سرعت واکنش در موجودات زنده توسط کاتالیزورهایی تنظیم می‌شود که سرعت انجام واکنش را افزایش می‌دهند. این کاتالیزورهای بیولوژیکی پروتئین‌های خاصی هستند که آنزیم نامیده می‌شوند .

آزمایش کبد

علت افزایش بیش از حد آنزیم‌های کبدی

واکنش‌های التهابی یا آسیب دیدگی به سلول‌های کبدی باعث تخریب یا ملتهب شدن آن‌ها می‌شود. در این شرایط، مقدار بیشتری از مواد شیمیایی خاص، از جمله آنزیم‌های کبدی، به جریان خون آزاد می‌شوند. این عوارض باعث افزایش سطح آنزیم‌های کبدی در تست‌های خونی می‌شوند. آنزیم‌های کبدی افزایش‌یافته‌ای که اغلب دیده می‌شوند، شامل آلکالین فسفاتاز (ALP)، آلانین ترانس‌آمیناز (ALT)، آسپارتات ترانس‌آمیناز (AST) و گاماگلوتامیل ترانس‌پپتیداز (GGT) هستند.

در زمانی که کبد آسیب می‌بیند، این آنزیم‌ها وارد جریان خون می‌شوند و به‌طور معمول سطح آنزیم‌های ALT و AST بالا می‌رود. به همین دلیل، این دو آنزیم در بیشتر آزمایش‌های خونی مورد بررسی قرار می‌گیرند. برای اطمینان از سلامت کبد و شناسایی مشکلات محتمل، تست‌های خونی از جمله اندازه‌گیری این آنزیم‌ها انجام می‌شود.

اما لازم به ذکر است که افزایش سطح آنزیم‌های کبدی تنها نشان‌دهنده‌ای برای مشکل جدی یا مزمن نیست و برای تشخیص دقیق‌تر، ممکن است به تست‌ها و معاینات دیگر نیاز باشد.

آنزیم‌های کبدی چه وظایفی دارند؟

آنزیم‌های کبدی وظیفه دارند تا در فرآیندهای شیمیایی مختلف در کبد نقش ایفا کنند. به عنوان مثال، آنزیم‌های ALT و AST در فرآیند تبدیل آمینواسیدها به اسیدهای چرب و همچنین در فرآیند تولید انرژی در سلول‌های کبدی نقش دارند.

آنزیم GGT نیز در فرآیند تجزیه الکل و سایر مواد مخدر در کبد نقش دارد. همچنین آنزیم‌های دیگری همچون آلکالین فسفاتاز (ALP) نیز در فرآیندهای شیمیایی مختلف در کبد و سایر اعضای بدن نقش دارند. افزایش سطح آنزیم‌های کبدی ممکن است نشان‌دهنده وجود مشکل در کبد باشد و به عنوان نشانه‌ای در تشخیص بیماری‌های کبدی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دلایل افزایش آنزیم‌های کبدی چیست؟

افزایش سطح آنزیم‌های کبدی در خون می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی اتفاق بیفتد، از جمله:

• بیماری‌های کبدی
  • عوامل سمی
  • بیماری‌های دیگر
  • داروها
  • عوامل ژنتیکی

بیماری‌های کبدی

بیماری‌هایی مانند هپاتیت و سیروز کبد، که به التهاب و آسیب دیدگی کبدی منجر می‌شوند، می‌توانند باعث افزایش سطح آنزیم‌های کبدی در خون شوند.

عوامل سمی

مواد سمی مانند الکل و مواد مخدر می‌توانند باعث آسیب دیدگی کبدی و افزایش سطح آنزیم‌های کبدی شوند.

بیماری‌های دیگر

برخی از بیماری‌های دیگر مانند دیابت، چربی خون، بیماری‌های قلبی، و بیماری‌های ایمنی‌ می‌توانند باعث افزایش سطح آنزیم‌های کبدی شوند.

داروها

مصرف برخی از داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، ضدالتهاب‌ها، ضدافسردگی‌ها، و داروهای ضدآریتمی می‌توانند باعث افزایش سطح آنزیم‌های کبدی شوند.

عوامل ژنتیکی

برخی از افراد ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی به افزایش سطح آنزیم‌های کبدی در خون بیشتر از دیگران مبتلا شوند.

به هر حال، برای تشخیص دقیق علت افزایش سطح آنزیم‌های کبدی در خون، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و تست‌های ویژه‌ای مانند آزمایش‌های خون، اکوگرافی کبدی، و برخی آزمایش‌های تصویری دیگر انجام داده شود.

علائم بالا بودن آنزیم های کبدی

ترانس آنزیم چیست؟

ترانس آمینازها (آمینو ترانسفرازها) آنزیم‌هایی هستند که واکنش انتقال یک گروه آمینو از یک اسیدآمینه به یک اسید کتو را کاتالیز می‌کنند. آنها در سنتز آمینو اسیدها، اجزای تشکیل‌دهنده پروتئین‌ها، مهم هستند .در پزشکی، آنها یک شاخص مهم آسیب کبدی هستند. از دیدگاه بالینی، دو ترانس آمیناز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند:

• آسپارتات آمینوترانسفراز ( AST )، همچنین به‌عنوان GOT (گلوتامیک اگزالواستیک ترانس آمیناز) شناخته می‌شود.
  • آلانین آمینوترانسفراز (ALT )، همچنین به‌عنوان GPT (پیروویک گلوتامیک ترانس آمیناز) شناخته می‌شود.

علائم بالا بودن ترانس آمینازها

مقادیر بالای ترانس آمیناز می‌تواند منجر به علائمی مانند:

• رنگ‌دانه‌های زردرنگ پوست
  • خستگی و فرسودگی
  • ازدست‌دادن اشتها
  • مدفوع رنگ روشن
  • درد شکم
  • ادرار تیره‌رنگ
  • حالت تهوع

در برخی موارد، ممکن است بدون علامت باشند یا با علائم خفیفی که به‌راحتی قابل تشخیص نیستند، ظاهر شوند.

دلایل افزایش ترانس آمینازها

وجود ترانس آمینازهای بالا در بیشتر موارد نشان‌دهنده وجود آسیب کبدی یا قلبی است. آنها همچنین می‌توانند دیابت یا اختلالات تیروئید را شناسایی کنند .شرایط دیگری که می‌تواند منجر به افزایش ترانس آمینازها شود عبارت‌اند از:

• اضافه‌وزن
  • مصرف الکل
  • مصرف داروهایی که عمدتاً در کبد متابولیزه می‌شوند
  • بیماری هپاتیت حاد
  • هپاتیت مزمن
  • هپاتیت سمی
  • مشکلات کیسه صفرا
  • مشکلات قلبی
  • رژیم غذایی ناسالم و پرچرب
  • فعالیت بدنی شدید

مقادیر نرمال آنزیم کبدی

مقادیر طبیعی ترانس آمینازها باید در محدوده زیر قرار گیرند:

ALT

• مردان: ۷-۵۵ U/L
  • زنان: ۷-۴۵ U / L

AST

• مردان ۱-۱۳ سال: ۸-۶۰ U / L
  • مردان بزرگسال: ۸-۴۸ U / L
  • زنان ۱-۱۳ سال: ۸-۵۰ U / L
  • زنان بالغ: ۸-۴۳ U / L

درمان ترانس آمینازها چیست؟

برای رفع افزایش ترانس آمینازها، شناسایی علل زمینه‌ای و درمان مناسب آنها ضروری است. پس از تشخیص سطوح آنزیم‌های کبدی بالاتر از حد طبیعی، پزشک ممکن است آزمایش‌های دیگری را برای تشخیص کامل تجویز کند که بر اساس آن، درمان احتمالی را تنظیم کند.

با افزایش ترانس آمینازها چه زمانی با پزشک خود مشورت کنید؟

این پزشک است که اگر لازم بداند، تجزیه‌وتحلیل سطح ترانس آمیناز در خون را می‌پرسد و فقط پزشک است که می‌تواند نتایج آزمایش‌ها را به‌درستی تفسیر کند.

برای کاهش ترانس آمینازها چه بخوریم؟

مصرف هریک مواد غذایی‌های زیر در رژیم روزانه می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش ترانس آنزیم‌ها داشته باشد:

• آب، نوشابه و آبمیوه‌های غیر گازدار
  • گوشت بدون چربی و انواع ماهی
  • ماکارونی، برنج، نان و سیب‌زمینی آب پز
  • پنیر کم‌چرب و ژامبون بدون چربی
  • شیر بدون چربی و ماست کم‌چرب
  • سبزیجات تازه و میوه‌های تازه
  • دسرهای ساده مانند تارت عسل یا مربا

چگونه سطح ترانس آمینازها را کاهش دهیم؟

سطوح بالای ترانس آمینازها نشان می‌دهد که اتفاقی برای کبد در حال رخ‌دادن است، اگرچه ممکن است شرایط دیگری را نیز نشان دهد که باید تحت‌نظر باشد.اگر آزمایش خون میزان بالای این آنزیم‌ها را نشان دهد، مراجعه به پزشک برای یافتن علت این وضعیت ضروری است.بااین‌حال، اگر بیماری خاصی که باعث تغییر می‌شود وجود نداشته باشد، می‌توان سطح آن را با رعایت چند توصیه کاهش داد.

علت را شناسایی کنید

افزایش سطح ترانس آمیناز، در بیشتر موارد، نشان می‌دهد که شما یک بیماری یا آسیب به کبد دارید. اینکه آیا می‌توانید با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی یا استفاده از داروهای طبیعی سطح خود را کاهش دهید، کاملاً به وضعیت شما بستگی دارد. اگر سطح ترانس آمیناز بالایی دارید، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید تا علت این مقادیر زیاد مشخص شود. اگر سیروز کبدی، هپاتیت، مونونوکلئوز، ایسکمی، کمبود خون در کبد، مرگ بافت کبد، تومور یا سرطان کبد دارید.

درک این نکته بسیار مهم است که این موارد نیاز به درمان پزشکی خاصی دارند و در مورد شرایطی مانند سیروز، بیماری مزمن است و بنابراین درمانی وجود ندارد، اگرچه بهبود سبک زندگی می‌تواند کمک زیادی به این بیماری کند، بنابراین پیشرفت آن کندتر است.

اگر ترانس آمیناز به دلیل التهاب کبد، کبد چرب، مصرف دارو و سم یا هر بیماری قابل برگشت دیگری افزایش یابد، تغییرات عمیق در شیوه زندگی برای کاهش آنها و بازگشت ضروری است.

الکل مصرف نکنید

برای هر بیماری کبدی، مصرف الکل را حذف کنید زیرا برای کبد بسیار مضر است. حداقل ۲ لیتر آب در روز بنوشید تا چربی بدن را از بین ببرید. خوردن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از سبزیجات، گوشت بدون چربی و میوه‌ها تغییرات عمده‌ای را برای بیماران مبتلا به ترانس آمینازهای بالا ایجاد می‌کند.

وزن خود را کنترل کنید

برای موارد چاقی توصیه می‌شود و کبد چرب، برای شروع رژیم غذایی که کاهش چربی و کاهش وزن را تسهیل می‌کند، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. اگر سبک زندگی کم‌تحرکی دارید و از یک رژیم غذایی ناسالم پیروی می‌کنید، توصیه می‌شود که تغییرات لازم را شروع کنید.

ورزش حداقل ۳ بار در هفته می‌تواند با تسهیل حذف چربی و کمک به‌سلامت کبد، تغییر بزرگی در زندگی ایجاد کند. شما می‌توانید با ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در روز شروع کنید، اگرچه در موارد چاقی توصیه می‌شود برنامه فعالیت بدنی را شروع کنید که باعث کاهش وزن می‌شود.

مصرف برخی از گیاهان دارویی به‌صورت دم‌کرده نیز می‌تواند به کاهش ترانس آمینازها و بهبود سلامت کبد کمک کند، اما اگر آسیب شدید کبدی دارید یا بیماری مزمن کبدی دارید، نباید از این گیاهان استفاده کرد.

تعدادی از غذاهای مفید برای کسانی که مشکلات کبدی دارند وجود دارد که به پاکسازی کبد کمک می‌کند و زندگی بسیار سالم تری را تضمین می‌کند.

علائم بالا بودن آنزیم های کبدی

آیا می‌توان با تغییر در رژیم غذایی افزایش آنزیم کبدی را کاهش داد؟

بله، تغییر در رژیم غذایی می‌تواند به‌عنوان یکی از روش‌های کاهش سطح آنزیم‌های کبدی در خون در برخی موارد مفید باشد. در واقع، رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش عوامل خطر بیماری‌های کبدی کمک کند و در برخی موارد می‌تواند باعث کاهش سطح آنزیم‌های کبدی در خون شود. برای مثال، مصرف غذاهای سالم و پر از مواد مغذی مثل سبزیجات و میوه‌های تازه، ماهی‌های چرب و کم چرب، و محصولات شیری کم چرب می‌تواند مفید باشد. همچنین، مصرف الکل را به‌حداقل برسانید و در صورتی که دارویی مصرف می‌کنید، با پزشک خود درباره تأثیر آن بر سطح آنزیم‌های کبدی صحبت کنید. با این حال، در صورتی که سطح آنزیم‌های کبدی شما بسیار بالاست، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

آیا ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش سطح آنزیم‌های کبدی کمک کند؟

بله، ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش سطح آنزیم‌های کبدی در خون کمک کند، به شرطی که افزایش سطح آنزیم‌های کبدی ناشی از عوامل خطری مانند چاقی، نارسایی قلبی، بیماری‌های متابولیک و… باشد.  فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش چربی‌های اضافی در بدن کمک کند و با کاهش چربی‌های اضافی در کبد، آسیب دیدگی کبدی و افزایش سطح آنزیم‌های کبدی را کاهش دهد. همچنین، ورزش و فعالیت بدنی می‌توانند باعث افزایش سطح اندوژنوسین شوند که در نتیجه باعث کاهش آسیب دیدگی کبدی و کاهش سطح آنزیم‌های کبدی در خون می‌شوند.

به‌طور کلی، برای بهبود سلامتی کبد و کاهش سطح آنزیم‌های کبدی در خون، پیشنهاد می‌شود که رژیم غذایی سالم و مناسبی را رعایت کنید، فعالیت بدنی منظم داشته باشید، مصرف الکل را به‌حداقل برسانید، و در صورت نیاز با پزشک خود مشورت کنید.

پیشگیری از بالا رفتن آنزیم‌های کبدی

برای پیشگیری از بالا رفتن سطح آنزیم‌های کبدی در خون، می‌توانید اقداماتی انجام دهید که به سلامتی کبد و کاهش استرس کبدی کمک کنند. برخی از این اقدامات عبارتند از:

رعایت رژیم غذایی سالم

مصرف غذاهای سالم و پر از مواد مغذی مانند سبزیجات و میوه‌های تازه، ماهی‌های چرب و کم چرب، و محصولات شیری کم چرب می‌تواند به سلامتی کبد کمک کند و باعث کاهش عوامل خطر بیماری‌های کبدی شود.

مدیریت وزن

چاقی و اضافه وزن می‌تواند باعث افزایش چربی در کبد و افزایش سطح آنزیم‌های کبدی در خون شود. بنابراین، مدیریت وزن به ‌وسیله رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم می‌تواند به کاهش سطح آنزیم‌های کبدی در خون کمک کند.

استفاده از داروها با احتیاط

استفاده از داروها و مکمل‌ها با احتیاط و مطابق با راهنمایی پزشک می‌تواند به کاهش خطر افزایش سطح آنزیم‌های کبدی در خون کمک کند.

انجام تست‌های پیشگیری

انجام تست‌های پیشگیری منظم مانند آزمایش‌های خون، اکوگرافی کبدی، و برخی آزمایش‌های تصویری دیگر می‌تواند به شناسایی زودهنگام بیماری‌های کبدی و جلوگیری از آسیب دیدگی کبدی و افزایش سطح آنزیم‌های کبدی در خون کمک کند.

به‌طور کلی، رعایت سبک زندگی سالم، مدیریت موضوعات پزشکی، و انجام تست‌های پیشگیری منظم می‌تواند به بهبود سلامتی کبد و کاهش خطر بیماری‌های کبدی کمک کند.

در مورد افزایش آنزیم کبدی در بارداری بیش‌تر بدانید!

دیدگاه کاربران

۸ مرداد ۱۴۰۲

سلام جناب دکتر همسرم 50 ساله(خانم) هستند حدود 15 سال است که آنزیمهای کبدی بالایی دارند گاهی تا 2برابر افزایش دارند. سالها قبل تحت نظر متخصص سونوگرافی و عکس برداریهای زیادی انجام دادیم اما تشخیص اتوایمیون بود و داروهای خاصی تجویز نشد .البته ایشان کلسترول بالایی هم دارند . اخیرا هم آزمایش بالابودن آنزیمها را نشان می دهدلطفا راهنمایی فرمایید. باسپاس

۸ مرداد ۱۴۰۲