سرطان حنجره چیست ؟ علائم، روش‌های تشخیص و درمان

سرطان حنجره سرطان قسمتی از گلو است و زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های خاصی به طور غیرقابل‌کنترل رشد می‌کنند. با تکثیر بیش از حد، این سلول‌ها به بدن حمله کرده و به آن آسیب می‌رسانند. در این بخش قصد داریم تا به طور کامل در مورد علائم، علل، تشخیص و نحوه درمان سرطان حنجره توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

سرطان حنجره چیست

حنجره چیست؟

حنجره در گلو قرار دارد و به عنوان جعبه صدا نیز شناخته می‌شود. حنجره به ما در صحبت کردن، تنفس و بلع کمک می‌کند. تارهای صوتی ما بخشی از حنجره هستند. حنجره به ما در موارد زیر کمک می‌کند:

• تنفس: تارهای صوتی باز می‌شوند تا هوا عبور کند.
  • صحبت کردن: تارهای صوتی بسته می‌شوند. با عبور هوا از تارهای صوتی، آنها ارتعاش می‌کنند و به ایجاد صداهای گفتاری کمک می‌کنند.
  • بلع: اپی گلوت (قسمتی از سوپرگلوت) بر روی حنجره پایین می‌آید. تارهای صوتی بسته می‌شوند تا غذا را از ریه‌ها دور نگه دارند.

سرطان حنجره چیست؟

سرطان حنجره یکی از انواع سرطان است که همزمان با افزایش مصرف سیگار و فرآورده‌های تنباکو در سراسر جهان، بروز آن در سال‌های اخیر افزایش‌یافته است و زمانی رخ می‌دهد که رشد کنترل نشده‌ای به دلیل جهش در سلول‌های حنجره رخ می‌دهد. از آنجایی که پیشرفت آن بسیار سریع است، تشخیص آن در مراحل اولیه و شروع هر چه سریع‌تر روند درمان از نظر افزایش موفقیت درمان و کیفیت زندگی بیمار بسیار مهم است.

علت سرطان حنجره

محققان نمی‌دانند چه چیزی باعث سرطان حنجره می‌شود. اما اگر عوامل خطر مانند مصرف دخانیات یا الکل دارید، احتمال ابتلا به سرطان حنجره بسیار بیشتر است.
برخی از انواع HPV  (ویروس پاپیلومای انسانی) که یک بیماری مقاربتی است، می‌تواند باعث ایجاد سرطان حنجره شود.

سایر عوامل خطر سرطان حنجره عبارتند از:

• سن: سرطان حنجره در افراد ۵۵ سال به بالا بیشتر اتفاق می‌افتد.
  • جنسیت: مردان بیشتر به این سرطان مبتلا می‌شوند، احتمالاً به این دلیل که سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل در مردان بیشتر اتفاق می‌افتد.
  • سابقه سرطان سروگردن: تقریباً از هر چهار نفر (۲۵%) که سرطان سروگردن داشته‌اند، یک نفر به سرطان حنجره مبتلا می‌شود.
  • شغل: افرادی که در معرض مواد خاصی در محل کار قرار دارند در معرض خطر بیشتری هستند. این مواد شامل غبار اسید سولفوریک، گردوغبار چوب، نیکل، آزبست یا تولید گاز خردل است. افرادی که با ماشین کار می‌کنند نیز در معرض خطر بیشتری هستند.
  • عفونت: خطر ابتلا به سرطان گلو در افراد مبتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری دو برابر بیشتر است. هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که معده را تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است باعث زخم معده شود.

علائم سرطان حنجره چیست؟

علامت اصلی سرطان حنجره تغییر صدا طولانی مدت است. همراه با تغییر صدا و گرفتگی صدا، مشکل در بلع، گلودرد و تورم در گردن نیز ممکن است تجربه شود. احساس فشار در گوش هنگام بلع، تنگی نفس و خونریزی از دهان در مراحل پیشرفته نیز دیده می‌شود. به راحتی می‌شود علائم سرطان حنجره را با سایر بیماری‌های این ناحیه شرایط اشتباه گرفت. در صورت مشاهده این علائم، برای تشخیص دقیق با پزشک خود مشورت کنید:

• گلو درد یا سرفه‌ای که از بین نمی‌رود.
  • تغییر صدا، مانند گرفتگی صدا، که پس از دو هفته بهبود نمی‌یابد.
  • درد یا مشکلات دیگر هنگام بلع
  • برآمدگی در گردن یا گلو
  • دیسفونی، مشکل در صداهای صوتی
  • درد گوش

اگر این علائم را دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

• مشکل در تنفس (تنگی نفس)
  • استریدور، تنفسی پر سروصدا و تند
  • احساس گلوبوس، احساس اینکه چیزی در گلو است.
  • سرفه کردن با خون (هموپتیزی)
سرطان حنجره

تشخیص سرطان حنجره

در ابتدا پزشک در مورد علائم و سابقه پزشکی می‌پرسد. ابتدا معاینه فیزیکی انجام می‌دشود که در طی آن  گلو و گردن  را معاینه می‌کنند. پس از معاینه اولیه،  برای تأیید تشخیص نیاز به آزمایش‌های دیگر است.

آزمایش‌های تشخیصی عبارتند از:

• اسکن‌های تصویربرداری: اسکن CT یا MRI تصاویری دقیق از بدن ارائه می‌دهد. با اشعه ایکس قفسه سینه مشخص می‌شود که آیا سرطان به ریه‌ها سرایت کرده است یا خیر.
  • لارنگوسکوپی: پزشک از یک لوله نازک و روشن به نام آندوسکوپ برای بررسی حنجره استفاده می‌کند.
  • PET اسکن: در حین انجام اسکن PET، ارائه دهنده خدمات تصویربرداری یک دوز کوچک و ایمن از یک ماده رادیواکتیو را به رگ تزریق می‌کند. این ماده مناطق غیر طبیعی را برجسته می‌کند. دستگاه اسکنر PET از انرژی که این ماده از خود ساطع می‌کند تصاویر سه بعدی ایجاد می‌کند.
  • بیوپسی: در طی بیوپسی، پزشک یک قطعه کوچک از هر بافت غیر طبیعی حنجره را برمی‌دارد تا زیر میکروسکوپ بررسی شود.

مراحل سرطان حنجره

بخشی از مراحل تشخیص، مرحله بندی سرطان است. به کمک مرحله بندی مشخص می‌شود که این بیماری چقدر شدید است؛ تومور تا چه حد بزرگ شده است و آیا به سایر مناطق بدن حمله کرده است.

سرطان حنجره گاهی می‌تواند به تیروئید، مری، زبان، ریه‌ها، کبد و استخوان‌ها حمله کند. مراحل سرطان حنجره عبارتند از:

• سرطان حنجره اولیه: در مراحل ۰، ۱ و ۲، تومور کوچک است. سرطان فراتر از حنجره گسترش نیافته است.
  • سرطان حنجره پیشرفته: در مراحل ۳ و ۴، تومور بزرگ‌تر شده است. تارهای صوتی را تحت تأثیر قرار داده یا به غدد لنفاوی یا سایر نواحی بدن حمله کرده است.

انواع سرطان گلو (حنجره) چیست؟

حنجره از نزدیک به جعبه صوتی که درست زیر حنجره قرار دارد متصل است. به همین جهت انواع سرطان گلو بته به محلی که  قرار دارند از هم تمایز پیدا می‌کنند:

• سرطان هیپوفارنکس (سرطان حنجره) از هیپوفارنکس (حنجره حلق) شروع می‌شود که در پایین گلو، درست بالای مری و نای قرار دارد.
  • سرطان گلوت از تارهای صوتی شروع می‌شود.
  • سرطان سوپراگلوت از قسمت فوقانی حنجره شروع می‌شود و شامل سرطانی می‌شود که بر اپی گلوت اثر می‌گذارد، قطعه‌ای از غضروف که از ورود غذا به نای شما جلوگیری می‌کند.
  • سرطان ساب گلوت در قسمت پایین حنجره، زیر تارهای صوتی شروع می‌شود.
درمان سرطان حنجره

گزینه‌های درمانی بر اساس عوامل زیادی از جمله محل و مرحله سرطان گلو، نوع سلول‌های درگیر، سلامت کلی و ترجیحات شخصی بیمار تنظیم می‌شوند.  درمان سرطان حنجره شامل موارد زیر است:

پرتودرمانی: انکولوژیست‌های پرتودرمانی، از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کنند. اشعه فقط تومور را هدف قرار می‌دهد تا آسیب به بافت سالم اطراف را به حداقل برساند.

شیمی‌درمانی: انکولوژیست‌های پزشکی، از داروهایی برای کشتن یا کند کردن رشد سلول‌های سرطانی استفاده می‌کنند. افراد اغلب شیمی‌درمانی را به صورت داخل وریدی (از طریق تزریق) انجام می‌دهند. شیمی‌درمانی می‌تواند در طول درمان عوارض جانبی ایجاد کند.

ایمونوتراپی: این درمان با تقویت سیستم ایمنی بدن، از دفاع طبیعی بدن برای کمک به مبارزه با سرطان استفاده می‌کند. ایمونوتراپی نیز درمان بیولوژیکی نامیده می‌شود.

جراحی: برای سرطان حنجره اولیه، جراحی می‌تواند تومور را در حالی که حنجره و توانایی بلع را حفظ می‌کند، استفاده شود. برای سرطان پیشرفته، جراحان اغلب باید جراحی حنجره (laryngectomy) انجام دهند و کل حنجره را بردارند.

ممکن است به بیش از یک درمان نیاز باشد. به‌عنوان مثال، گاهی اوقات افراد شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی را برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی مانده انجام می‌دهند.

انواع روش‌های جراحی حنجره

جراحی سرطان را از بین می‌برد. هدف از جراحی حذف تومور با حفظ عملکرد حنجره است. جراح ممکن است نیاز به برداشتن قسمتی از حنجره یا تمام آن داشته باشد. روش‌های جراحی شامل موارد زیر است:

• جراحی کوردکتومی: بخشی یا تمام یک تار صوتی را معمولاً از طریق دهان حذف می‌کند.
  • جراحی حنجره سوپراگلوتیک: سوپراگلوت را از طریق گردن یا دهان برطرف می‌کند.
  • جراحی همیلارنگکتومی: نیمی از حنجره را برمی‌دارد و صدا را حفظ می‌کند.
  • جراحی حنجره جزئی: قسمتی از حنجره را برمی‌دارد بنابراین توانایی صحبت کردن را حفظ می‌کند.
  • جراحی حنجره کامل: کل حنجره را از طریق گردن بر می‌دارد
  • جراحی تیروئیدکتومی: تمام یا قسمتی از غده تیروئید را برمی‌دارد.
  • جراحی لیزری: تومور را در یک روش بدون خون ریزی با استفاده از اشعه لیزر برطرف می‌کند.

بهترین درمان سرطان حنجره

برای سرطان حنجره اولیه، تیم مراقبت احتمالاً جراحی یا پرتودرمانی را توصیه می‌کند. تحقیقات نشان داده است که هر دو مؤثر هستند. تیم پزشکی تصمیم خود را بر اساس چندین عامل تعیین می‌کند، از جمله:

• کدام درمان صدا و توانایی بلع را حفظ می‌کند.
  • ترجیحات، خواسته‌ها و توانایی فرد برای پیروی از برنامه درمان.
  • سن فرد.
  • شرایط دیگری که ممکن است شخص داشته باشد.
  • نیاز به صدای، از جمله برای شغل.
  • صدای فرد چگونه به نظر می‌رسد.
  • اینکه فرد سیگار می‌کشد یا سیگار نمی‌کشد.
  • توانایی نفس کشیدن فرد.

بعد از درمان سرطان حنجره

پس از درمان، به ملاقات‌های بعدی با پزشک خود ادامه می‌دهید تا مطمئن شوید که به خوبی بهبود می‌یابید. پزشک سعی می‌کند:

• هر دردی را درمان کند.
  • به فرد در مدیریت مشکلات بلع یا موکوزیت (زخم در دستگاه گوارش) کمک کند.
  • در مورد رژیم غذایی فرد صحبت می‌کند تا مطمئن شود که بیمار غذا می‌خورد و قادر به بلع هست.
  • فیزیوتراپی را برای زخم در گردن یا مشکل در باز کردن دهان تجویز کند.

درمان سرطان حنجره اغلب باعث عوارضی می‌شود که نیازمند همکاری با متخصصان برای بازیابی توانایی بلع، خوردن غذاهای جامد و صحبت‌کردن است. پزشک ممکن است از شما برای مشکلات زیر در طول و بعد از درمان سرطان گلو کمک بخواهد:

• مشکلات خوردن
  • مشکلات بلع
  • سفتی و درد در گردن
  • مشکلات گفتاری

پزشک می تواند با شما در مورد عوارض جانبی احتمالی و عوارض درمان‌های شما صحبت کند.

چشم‌انداز افراد مبتلا به سرطان حنجره چیست؟

بسته به عواملی مانند مرحله سرطان و سن و سلامت عمومی بیمار، چشم‌انداز برای افراد متفاوت است. به طور کلی، تشخیص سرطان حنجره زودهنگام میزان درمان بهتری دارد. سرطان پیشرفته که به مناطق دیگر سرایت می‌کند میزان بقای کمتری دارد.

اما حتی سرطان پیشرفته حنجره نیز قابل درمان است. در صورت بازگشت یا عود بیماری، معمولاً در دو یا سه سال اول پس از درمان اتفاق می‌افتد. پس از پنج سال، احتمال بازگشت سرطان بسیار کم است.