مهمترین علائم سرطان روده را بشناسید و آنها را جدی بگیرید!

سرطان روده  جزء سرطان‌هایی با احتمال بسیاربالای درمان است. اما هرچه زودتر تشخیص داده شود، درمان سرطان روده آسان‌تر است. افرادی که سرطان آن‌ها در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود شانس موفقیت درمانی بسیار بیشتری نسبت به کسانی که سرطان آنها شیوع بیشتری داشته است، دارند. در این بین دانستن علائم سرطان روده به شما کمک خواهد کرد تا در درصورت بروز سرطان، هرچه سریع‌تر آن را تشخیص دهید و شانس درمان بیشتری داشته باشید.اگر علائمی شبیه به علائم سرطان روده دارید، خجالت نکشید و آن‌ها را نادیده نگیرید. پزشکان عادت دارند افراد زیادی را با مشکلات روده مشاهده و بررسی کنند.

سرطان روده

علائم سرطان روده می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• خونریزی از مقعد و یا خون در مدفوع بیمار
  • تغییر مداوم و غیرقابل‌توجیه در عادت روده
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • خستگی مفرط بدون دلیل مشخص
  • درد یا توده در شکم بیمار
  • احساس نفخ یا یبوست
  • احساس حالت تهوع
  • حس تخلیه شدن کامل روده بعد از دفع
  • احساس اینکه شما باید حرکات روده‌ای داشته باشید، اما با داشتن آن تسکین نمی‌یابید

بیشتر افراد با این علائم سرطان روده ندارند. سایر مشکلات سلامتی نیز می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. اما اگر یک یا چند مورد از این موارد را دارید، یا اگر شرایط سلامتی شما کاملاً درست نیستند، به ملاقات پزشک عمومی خود بروید.

غالباً سرطان روده بزرگ تا زمان رشد یا گسترش سرطان علائمی ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل بهتر است قبل از بروز علائم، از نظر سرطان روده بزرگ مورد آزمایش قرار بگیرید. سرطان روده بزرگ که از طریق غربالگری قبل از بروز علائم یافت شده باشد، ممکن است درمان آن آسان‌تر باشد. غربالگری حتی با یافتن و ازبین‌بردن بافت‌های پیش سرطانی به نام پولیپ می‌تواند از برخی سرطان‌های روده بزرگ جلوگیری کند.

گاهی اوقات، یک تومور می‌تواند مسیر روده را مسدود کند، باعث ایجاد درد شدید ناگهانی در ناحیه معده، نفخ و احساس حالت تهوع یا بیماری شود. به این عمل انسداد روده می‌گویند. همچنین ممکن است نتوانید روده‌های خود را خالی کنید یا باد روده را خالی کنید. اگر فکر می‌کنید دچار انسداد روده شده‌اید، سریعاً به پزشک عمومی مراجعه کنید یا به بخش اورژانس و حوادث بیمارستان بروید.

خون‌ریزی

چندین دلیل احتمالی خونریزی از پایین یا خون در مدفوع وجود دارد. خون قرمز روشن ممکن است از رگ‌های خونی متورم (بواسیر یا هموروئید) در مجرای پشتی شما ایجاد شود. همچنین ممکن است توسط سرطان روده ایجاد شود. خون قرمز تیره یا سیاه ممکن است از روده یا معده شما ناشی شود. هرگونه خونریزی را به پزشک خود اطلاع و توضیح دهید تا بتواند علت آن را دریابد.

تغییر در عادات روده

اگر متوجه تغییر مداوم و غیرقابل‌توجیهی در عادات روده خود شده‌اید، به پزشک عمومی خود بگویید، به‌خصوص اگر خونریزی از مجرای پشت خود نیز دارید.  عادات  روده شما ممکن است دفع کمتری به نسبت قبل شده باشد و یا ممکن است بیش‌تر از حد نرمال نیاز به دفع داشته باشید. همچنین ممکن است احساس کنید که به‌اندازه کافی نسبت به قبل به توالت نمی‌روید یا حتی احساس کنید که روده خود را کاملاً خالی نمی‌کنید.

کاهش وزن

این مورد کمتر از برخی علائم دیگر بروز می‌کند. اگر دچار کاهش وزن شده‌اید و نمی‌دانید چرا با پزشک عمومی خود صحبت کنید. اگر احساس مریضی دارید، و دیگر نمی‌توانید غذا بخورید یا احساس نفخ شکم دارید و احساس گرسنگی نمی‌کنید. به احتمال زیاد سایر بیماری‌های مرتبط با معده باعث کاهش وزن شما شده باشند.

خستگی

سرطان روده ممکن است منجر به کمبود آهن در بدن شود که می‌تواند باعث کم‌خونی (کمبود گلبول‌های قرمز خون) شود. اگر کم‌خونی دارید، احتمالاً احساس خستگی زیادی می‌کنید و پوست شما رنگ‌پریده به نظر می‌رسد. کم‌خونی می‌تواند در هر فردی دیده شود پس الزاما داشتن کم‌خونی نشاندهنده یک بیماری حاد نیست اما می‌تواند در اثر یک بیماری جدی ایجاد شود.

درد یا توده

ممکن است احساس کنید  توده‌ای در ناحیه معده (شکم) یا محل عبور از پشت داشته باشید. همچنین ممکن است در ناحیه شکم با درد مواجه شوید. اگر این علائم از بین نرفت یا بر نحوه خوابیدن یا غذا خوردن شما تأثیر گذاشت، به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

این علائم نشانه چه چیز دیگری می‌تواند باشد؟

اکثر افراد با این علائم به سرطان روده مبتلا نیستند، اما مهم‌ترین نکته این است که اگر یک یا چند مورد از این علائم را دارید یا شرایط عمومی‌تان خوب نیست، باید سریعاً به پزشک عمومی مراجعه کنید. علائم شما می‌تواند به دلیل سایر موارد رایج باشد که توسط پزشک عمومی شما قابل‌درمان یا کنترل است، مانند:

• توده‌ها (بواسیر)
  • شکاف مقعدی
  • سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)
  • بیماری دیورتیکولار
  • بیماری کرون
  • زخم کولیت
  • بیماری التهابی روده
آیا خونریزی معقدی نشان دهنده سرطان روده است؟

یکی از علائم سرطان روده خونریزی معقدی است اما میتواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.