سرطان مقعدی چیست؟ علائم، تشخیص و بهترین‌ راه‌های درمان آن

سرطان مقعد بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم (سرطانی) در بافت‌های مقعد تشکیل می‌شوند. بیشتر سرطان‌های مقعد مربوط به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. علائم سرطان مقعد شامل خونریزی از مقعد یا رکتوم یا توده در نزدیکی مقعد است. آزمایش‌هایی که رکتوم و مقعد را بررسی می‌کنند برای تشخیص سرطان مقعد استفاده می‌شوند.‌ عوامل خاصی بر روند بهبودی و گزینه‌های درمانی تأثیر می‌گذارند. سرطان مقعد بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم (سرطانی) در بافت‌های مقعد تشکیل می‌شوند. مقعد انتهای روده بزرگ در زیر راست روده است که مدفوع (ضایعات جامد) از طریق آن از بدن خارج می‌شود. مقعد بخشی از لایه‌های پوست بیرونی بدن و بخشی از روده تشکیل می‌شود.

دو ماهیچه حلقه مانند به نام عضلات اسفنکتر، دهانه مقعد را باز و بسته می‌کنند و اجازه می‌دهند مدفوع از بدن خارج شود. کانال مقعد، بخشی از مقعد بین رکتوم و دهانه مقعد، حدود یک و نیم اینچ طول دارد. پوست اطراف قسمت بیرونی مقعد را ناحیه پری آنال می‌نامند. تومورهای پوست پری مقعدی که اسفنکتر مقعد را درگیر نمی‌کنند معمولاً مانند سرطان مقعد درمان می‌شوند، اگرچه گاهی درمان موضعی (درمان به ناحیه محدودی از پوست) استفاده می‌شود.

سرطان مقعدی چیست

چه عواملی باعث به وجود آمدن سرطان مقعد می‌شود؟

عوامل خطر سرطان مقعد شامل موارد زیر است:

• آلوده شدن به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
  • یک بیماری که باعث ضعف سیستم ایمنی می‌شود، مانند ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) یا پیوند عضو.
  • داشتن سابقه شخصی سرطان فرج، واژن یا دهانه رحم.
  • داشتن شرکای جنسی زیاد.
  • مقاربت مقعدی (سکس مقعدی).
  • سیگار کشیدن.

سرطان مقعدی چه علائمی دارد؟

علائم سرطان مقعد شامل خونریزی از مقعد یا رکتوم یا توده در نزدیکی مقعد است. این علائم و سایر علائم و نشانه‌ها می‌تواند ناشی از سرطان مقعد یا سایر بیماری‌ها باشد. اگر یکی از علائم زیر را دارید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید:

• خونریزی از مقعد یا راست روده.
  • یک توده در نزدیکی مقعد.
  • درد یا فشار در ناحیه اطراف مقعد.
  • خارش یا ترشح از مقعد.
  • تغییر در عادات روده.

چگونه می‌توان سرطان مقعدی را تشخیص داد؟

آزمایش‌هایی که رکتوم و مقعد را بررسی می‌کنند برای تشخیص سرطان مقعد استفاده می‌شوند.  آزمایش‌ها و روش‌های زیر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

معاینه فیزیکی و تاریخچه سلامت

معاینه بدن برای بررسی علائم کلی سلامت، از جمله بررسی علائم بیماری، مانند توده‌ها یا هر چیز دیگری که غیرعادی به نظر می‌رسد. تاریخچه‌ای از عادات سلامتی بیمار، بیماری‌ها و درمان‌های گذشته او نیز گرفته خواهد شد.

معاینه رکتوم دیجیتال (DRE)

پزشک یا پرستار یک انگشت روغن کاری شده و دستکش دار را به قسمت پایین رکتوم وارد می‌کند تا توده‌ها یا هر چیز دیگری را که غیرعادی به نظر می‌رسد احساس کند.

آنوسکوپی

معاینه مقعد و پایین رکتوم با استفاده از یک لوله کوتاه و روشن به نام آنوسکوپ انجام می‌شود.

پروکتوسکوپی

روشی برای بررسی داخل راست روده و مقعد برای بررسی نواحی غیر طبیعی با استفاده از پروکتوسکوپ. پروکتوسکوپ ابزاری نازک و لوله مانند با نور و عدسی برای مشاهده داخل راست روده و مقعد است. همچنین این دستگاه ابزاری برای برداشتن نمونه‌های بافتی دارد که زیر میکروسکوپ از نظر علائم سرطان بررسی می‌شوند.

سونوگرافی اندو مقعدی یا اندورکتال

روشی که در آن یک مبدل اولتراسوند (پروب) در مقعد یا رکتوم قرار داده می‌شود و برای پرتاب امواج صوتی پرانرژی (سونوگرافی) از بافت‌ها یا اندام‌های داخلی و ایجاد پژواک استفاده می‌شود. پژواک‌ها تصویری از بافت‌های بدن را تشکیل می‌دهند که سونوگرافی نامیده می‌شود.

بیوپسی

برداشتن سلول‌ها یا بافت‌ها به‌منظور مشاهده آن‌ها در زیر میکروسکوپ توسط پاتولوژیست برای بررسی علائم سرطان. اگر در حین آنوسکوپی ناحیه غیرطبیعی دیده شود، ممکن است در آن زمان بیوپسی انجام شود.

تشخیص سرطان مقعد

سرطان مقعدی چگونه درمان می‌شود؟

گزینه‌های درمانی به موارد زیر بستگی دارد:

• مرحله سرطان.
  • جایی که تومور در مقعد است.
  • آیا بیمار مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) است یا خیر.
  • آیا سرطان پس از درمان اولیه باقی می‌ماند یا عود می‌کند.

انواع مختلفی از درمان برای بیماران مبتلا به سرطان مقعد وجود دارد. در ابتدا به معرفی سه نوع جراحی استاندار پرداخته‌ایم.

برداشتن موضعی

یک روش جراحی که در آن تومور از مقعد به همراه برخی از بافت‌های سالم اطراف آن بریده می‌شود. اگر سرطان کوچک باشد و گسترش نیافته باشد، از رزکسیون موضعی استفاده می‌شود. این روش عضلات اسفنکتر را نجات می‌دهد تا بیمار همچنان بتواند حرکات روده را کنترل کند. تومورهایی که در قسمت تحتانی مقعد تشکیل می‌شوند اغلب با برداشتن موضعی قابل برداشتن هستند.

برداشتن شکم پرینه

یک روش جراحی که در آن مقعد، رکتوم و بخشی از کولون سیگموئید از طریق برشی که در شکم ایجاد می‌شود، برداشته می‌شود. پزشک انتهای روده را به دهانه‌ای به نام استوما می‌دوزد که در سطح شکم ایجاد شده است تا بتوان مواد زائد بدن را در یک کیسه یکبار مصرف خارج از بدن جمع آوری کرد. به این روش کولوستومی نیز می‌گویند. غدد لنفاوی حاوی سرطان نیز در طی این عمل برداشته می‌شوند. این روش فقط برای سرطانی که پس از درمان با پرتودرمانی و شیمی درمانی باقی مانده یا عود می‌کند استفاده می‌شود.

برداشتن کولون با کولوستومی

بخشی از کولون حاوی سرطان و بافت سالم مجاور آن برداشته می‌شود، استوما ایجاد می‌شود و کیسه کولوستومی به استوما متصل می‌شود.

پرتو درمانی

پرتودرمانی نوعی درمان سرطان است که از اشعه ایکس پرانرژی یا انواع دیگر پرتوها برای کشتن سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از رشد آن‌ها استفاده می‌کند. دو نوع پرتودرمانی وجود دارد:

پرتودرمانی خارجی: از دستگاهی در خارج از بدن برای ارسال پرتو به ناحیه‌ای از بدن مبتلا به سرطان استفاده می‌کند.
پرتودرمانی داخلی: از یک ماده رادیواکتیو استفاده می‌کند که در سوزن‌ها، دانه‌ها، سیم‌ها یا کاتترهایی که مستقیماً در داخل یا نزدیک سرطان قرار می‌گیرند، مهر و موم شده است. نحوه انجام پرتودرمانی به نوع و مرحله سرطان تحت درمان بستگی دارد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی نوعی درمان سرطان است که از داروها برای متوقف کردن رشد سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. هنگامی که شیمی درمانی از طریق دهان مصرف می‌شود یا به ورید یا ماهیچه تزریق می‌شود، داروها وارد جریان خون می‌شوند و می‌توانند به سلول‌های سرطانی در سراسر بدن برسند.

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی درمانی است که از سیستم ایمنی بدن بیمار برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند. مواد ساخته شده توسط بدن یا ساخته شده در آزمایشگاه برای تقویت، هدایت یا بازیابی دفاع طبیعی بدن در برابر سرطان استفاده می‌شود. این درمان سرطان نوعی درمان بیولوژیک است.

درمان سرطان مقعد

مراحل سرطان مقعد

پس از تشخیص سرطان مقعد، آزمایشاتی انجام می‌شود تا مشخص شود که آیا سلول‌های سرطانی در داخل مقعد یا سایر قسمت‌های بدن پخش شده‌اند یا خیر. سه راه برای گسترش سرطان در بدن وجود دارد. سرطان می‌تواند از جایی که شروع شده به سطح دیگری گسترش یابد. مراحل مرحله ۰، مرحله I، مرحله II، مرحله II و مرحله IV برای مرحله بندی سرطان مقعد استفاده می‌شود. سرطان مقعد پس از درمان می‌تواند عود کند.

پس از تشخیص سرطان مقعد، آزمایشاتی انجام می شود تا مشخص شود که آیا سلول‌های سرطانی در داخل مقعد یا سایر قسمت‌های بدن پخش شده‌اند یا خیر. فرآیندی که برای کشف اینکه آیا سرطان در داخل مقعد یا سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است مرحله‌بندی نامیده می‌شود. دانستن مرحله برای برنامه ریزی درمان مهم است. آزمایش‌های زیر در فرآیند مرحله‌ بندی استفاده می‌شوند.

سی تی اسکن (CAT scan)

روشی که یک سری تصاویر دقیق از نواحی داخل بدن مانند شکم، لگن یا قفسه سینه از زوایای مختلف تهیه می‌کند. تصاویر توسط یک کامپیوتر متصل به دستگاه اشعه ایکس ساخته شده‌اند. رنگ ممکن است به داخل ورید تزریق شود یا بلعیده شود تا به اندام‌ها یا بافت‌ها کمک کند واضح‌تر نشان داده شوند. به این روش توموگرافی کامپیوتری یا توموگرافی محوری کامپیوتری نیز گفته می‌شود.

اشعه ایکس قفسه سینه

اشعه ایکس نوعی پرتو انرژی است که می‌تواند از بدن عبور کرده و روی فیلم بپیچد و تصویری از نواحی داخل بدن ایجاد کند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی

روشی که از آهنربا، امواج رادیویی و کامپیوتر برای تهیه مجموعه‌ای از تصاویر دقیق از نواحی داخل بدن استفاده می‌کند. این روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی هسته‌ای (NMRI) نیز نامیده می‌شود.

اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (اسکن PET)

روشی برای یافتن سلول‌های تومور بدخیم در بدن است. مقدار کمی گلوکز رادیواکتیو (قند) به داخل سیاهرگ تزریق می‌شود. اسکنر PET در اطراف بدن می‌چرخد ​​و تصویری از محل مصرف گلوکز در بدن ایجاد می‌کند. سلول‌های تومور بدخیم در تصویر روشن‌تر نشان داده می‌شوند، زیرا نسبت به سلول‌های طبیعی فعال‌تر هستند و گلوکز بیشتری می‌گیرند.

کلام آخر

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی بسیاری از سرطان‌ها درمان می‌شوند. توصیه می‌کنیم پس از داشتن اولین علائم سرطان مقعد به پزشک متخصص مراجعه کنید. زیرا سرطان مقعد در مراحل اولیه بهتر درمان می شود و زمان بهبودی کوتاه‌تر است.