نشانه‌های خاموش سرطان کبد

سرطان کبد سرطانی است که بر سلول‌های کبد تأثیر می‌گذارد و به دنبال سیروز الکلی یا هپاتیت ویروسی قابل تشخیص است. اما همچنین اتفاق می‌افتد که این تومور را می‌توان در یک فرد سالم، به طور تصادفی، طی معاینه پزشکی کشف کرد. سرطان کبد را ” تومور خاموش “ نیز می‌نامند، زیرا به‌خصوص در مراحل اولیه، هیچ نشانه‌ای از خود نشان نمی‌دهد.

علائم سرطان کبد

علائم خاموش سرطان کبد

درصورتی‌که تعدادی از علائم زیر را داشتید، باید بدانید که رمان مراجعه به پزشک رسیده است؛

زردی چشم‌ها

چشم‌های زرد نشانه این است که کبد شما خیلی خوب کار نمی‌کند و احتمالاً مشخص‌ترین علامت بیماری کبدی است. یک ماده زردرنگ به نام بیلی‌روبین معمولاً توسط کبد تجزیه می‌شود تا بتوان آن را از بدن خارج کرد، اما زمانی که کبد در حال تقلا است می‌تواند باعث تجمع بیلی‌روبین شود و در نتیجه باعث زرد شدن سفیدی چشم‌ها و پوست می‌شود. زردی می‌تواند به دلیل تعدادی از مشکلات سلامتی، از جمله عفونت ویروسی، مسدود شدن مجرای صفراوی (معمولاً به دلیل سنگ کیسه صفرا)، واکنش به یک دارو یا داروی سمی، بیماری کبد یا شرایطی که باعث تجزیه بیش از حد گلبول‌های قرمز خون می‌شود، ایجاد شود.

شکم شما پر از مایع می‌شود

اگر شکم شما به طور ناگهانی متورم شد و تورم متوقف نشد، ممکن است نشان‌دهنده مشکل جدی باشد. افزایش فشار داخل رگ‌های خونی اطراف کبد می‌تواند منجر به تجمع مایع در شکم شود. مهم است که به یک پزشک مراجعه کنید که بتواند به شما بگوید که در اثر گاز، غذا یا مایعات نفخ کرده‌اید. تورم شکم به دلیل مایعات. شکم به دلیل تجمع مایعی به نام آسیت در حفره صفاقی متورم می‌شود. این مایع تخلیه نشده در شکم ذخیره می‌شود و ممکن است حاوی سلول‌های سرطانی باشد. احساس سیری سریع. احساس سیری سریع حتی پس از غذا خوردن بسیار کم را می‌توان به وجود مایع در شکم نسبت داد.

هپاتیت A، B یا C دارید

هنگامی که برخی ویروس‌ها یا انگل‌ها کبد را آلوده می‌کنند، می‌توانند باعث التهاب و اختلال در عملکرد کبد شوند. شایع‌ترین انواع عفونت‌های کبدی ویروس‌های هپاتیت هستند. هپاتیت A از طریق تماس با مدفوع یک فرد آلوده یا با خوردن غذاها و نوشیدنی‌های در معرض خطر پخش می‌شود، درحالی‌که هپاتیت‌های B و C بیشتر از طریق خون، رابطه جنسی یا تماس با سایر مایعات بدن منتقل می‌شوند. عفونت‌های هپاتیت A به‌خودی‌خود از بین می‌روند، درحالی‌که هپاتیت B و C معمولاً شرایط مزمن هستند. در صورت ابتلا به هپاتیت C، درمان‌های عالی وجود دارد، بنابراین افراد باید آزمایش شوند. در مورد اقدامات دیگری که می‌توانید برای حفظ سلامت کبد خود تاحدامکان انجام دهید، با پزشک خود صحبت کنید.

خارش مداوم داربد

باور کنید یا نه یک کبد بیمار می‌تواند باعث خارش در سراسر بدن شود. صفرا یک ماده گوارشی است که توسط کبد تولید می‌شود، اما در افراد مبتلا به سیروز صفراوی اولیه (یک بیماری خودایمنی کبدی که باعث فروپاشی مجرای صفراوی می‌شود)، صفرا می‌تواند انباشته شده و علائم قابل‌توجهی مانند خارش ایجاد کند. علاوه بر بیماری کبد، در اینجا ۱۰ چیز دیگری که خارش پوست شما می‌تواند در مورد سلامتی شما آشکار کند، آورده شده است.

شما مدام خسته هستید

خستگی مداوم گاهی اوقات نشانه این است که مشکلی در بدن شما وجود دارد. اگرچه ممکن است دلایل زیادی داشته باشد که بسیاری از آنها نسبتاً بی‌ضرر هستند (مانند کم‌خوابی)، اما بیماری کبد نیز می‌تواند باعث خستگی شود. ارتباط بین خستگی در بیماری مزمن کبدی و افسردگی و اضطراب را نشان داد، بنابراین اگر مداوم باشد، علامت مهمی است که باید با کمک پزشک خود بررسی کنید.

مصرف بیش از اندازه نوشیدنی الکلی

مصرف بیش از حد مزمن الکل می‌تواند در طول زمان آسیب جدی به کبد شما وارد کند و در نهایت منجر به بیماری کبدی شود. کبد به خلاص شدن بدن از مواد شیمیایی و سموم کمک می‌کند، بنابراین مصرف مداوم سطوح بالای الکل به معنای کار اضافی است. (مراقب این علائم کبد چرب باشید که می‌تواند منجر به بیماری شود.)

شما اضافه‌وزن دارید

گاهی اوقات اضافه‌وزن می‌تواند نشان دهنده یک مشکل کبدی باشد. بیماری کبد چرب غیرالکلی به‌ویژه در افراد بین ۴۰ تا ۵۰ سال در حال افزایش است و اساساً به این معنی است که چربی در اندام انباشته شده است. گاهی اوقات، این منجر به سیروز می‌شود که زخم کبد است. خبر خوب این است که می‌توانید عواملی را که خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می‌دهند، مانند چاقی، کلسترول بالا و دیابت نوع ۲، مدیریت یا تغییر دهید. دقت شود که اضافه‌وزن به‌تنهایی از علائم سرطان کبد بشمار نمیرود و باید با سایر علائم همراه شود.

شما سابقه خانوادگی بیماری کبدی دارید

یک دسته کوچک از بیماری‌های کبدی ارثی است، بنابراین اگر اعضای خانواده‌تان بر اثر بیماری کبد یا سرطان کبد فوت کرده‌اند، حتماً چکاپ را جدی بگیرید.

فراموش‌کاری بیش از حد طبیعی دارید

اگرچه کمی فراموشی غیرمعمول نیست، اگر ناگهان احساس کردید همه چیز را ازدست‌داده‌اید یا به‌راحتی گیج می‌شوید و از قبل می‌دانید که بیماری کبدی پیشرفته دارید، آن را به‌عنوان یک اشتباه بی‌ضرر ننویسید. انسفالوپاتی کبدی وضعیتی است که می‌تواند زمانی رخ دهد که کبد نتواند به‌درستی سموم را از بدن خارج کند و معمولاً در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کبد، سیروز یا هپاتیت رخ می‌دهد. بسیار نادر است. اگر متوجه این علائم شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. (مراقب این علائم خاموش باشید که بدن شما ممکن است در مشکل بزرگی قرار گیرد.)

سایر علائم خاموش سرطان کبد

1. ادم در پا و ساق پا. اندام تحتانی متورم است. احتباس آب منجر به ادم می‌شود و در پاها و پاها متمرکز می‌شود که به نظر متورم می‌شوند.
  2. ظهور یک توده مشکوک. توده تومور در شکم، زیر دنده‌ها ایجاد می‌شود.
  3. درصورتی‌که سرطان کبد داشته باشید، درد موضعی در سمت راست شکم احساس می‌شود و به شانه راست گسترش می‌یابد.
  4. کاهش وزن ناگهانی بدون رژیم. کاهش وزن بدون رعایت رژیم غذایی می‌تواند نشانه سرطان کبد باشد.ازدست‌دادن اشتها. بی‌اشتهایی را می‌توان به این مشکل سلامتی نسبت داد.
نشانه های خاموش سرطان کبد

چگونه از سرطان کبد پیشگیری کنیم و چه آزمایشاتی باید انجام شود؟

برای پیشگیری از سرطان کبد، معاینات منظم، آزمایشات غربالگری سرطان و یک سبک زندگی سالم ضروری است؛ بنابراین لازم است:

• در مقابل هپاتیت B واکسینه شوید و در رابطه جنسی ایمن داشته‌باشید.
  • برای جلوگیری از آلودگی از تجهیزات استریل استفاده کنید.
  • مصرف الکل خود را کاهش دهید.
  • از استعمال دخانیات خودداری کنید و از در معرض دود سیگار قرارگرفتن، اجتناب کنید.
  • وزن خود را کنترل کنید تا خطر چاقی را محدود کنید.
  • کاهش استفاده و قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی (مانند آفلاتوکسین، وینیل کلراید، آرسنیک)

در مورد درمان‌ها، آنها باتوجه‌به مرحله تکامل سرطان کبد متفاوت هستند:

• شیمی‌درمانی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری.
  • پیوند کبد از طریق پیوند کبد سالم.
  • برداشتن قسمتی از کبد با برداشتن تومور در عین حفظ کبد که هنوز عملکرد طبیعی خود را انجام می‌دهد.
  • تخریب تومور از راه پوست یا جایگزینی برای جراحی برای برداشتن تومورهای کوچک.

چه کسی در معرض خطر است؟

مکانیسم دقیقی که توسط آن سرطان کبد ایجاد می‌شود هنوز شناخته نشده است و بسیاری از نکات باید روشن شوند. بااین‌حال، برخی از موارد باعث می‌شود تا احتمال ابتلا به سرطان کبد افزایش یابد:

1. عفونت‌های مزمن؛
  2. سیروز؛ زمانی ایجاد می‌شود که به دلایل مختلف (به‌عنوان‌مثال: عفونت‌های ویروسی و انگلی، سوءمصرف الکل، بیماری‌های خودایمنی، مسمومیت‌های دارویی و شیمیایی، اضافه‌وزن و بار متابولیک بیش از حد)، سلول‌های کبد آسیب‌دیده و با بافت اسکار جایگزین شوند. تخمین زده می‌شود که بیش از ۵ درصد افراد مبتلا به سیروز به سرطان کبد مبتلا می‌شوند.
  3. سن؛ در بیشتر موارد سرطان کبد بعد از ۵۰ سالگی رخ می‌دهد.
  4. آفلاتوکسین‌ها؛ دسته‌ای از مواد است که در برخی از انواع کپک‌ها ایجاد می‌شود. آلاینده برخی غذاها محسوب می‌شوند و به همین دلیل غلظت آنها به طور مداوم کنترل می‌شود.
  5. جنسیت؛ مردان بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کبد هستند.
  6. چاقی و اختلالات متابولیک؛ چاقی همراه با دیابت فشارخون بالا و کلسترول خون به‌عنوان بیان متابولیسم تغییریافته، می‌تواند باعث استئاتوهپاتیت، فیبروز، سیروز و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به سرطان شود.
  7. دود؛ خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد.
  8. بیماری‌هایی با منشأ خودایمنی؛ برخی از بیماری‌های خودایمنی مانند کلانژیت اسکلروزان اولیه یا مادرزادی، مانند کمبود آنزیم‌های خاص مانند آلفا -۱- آنتری تریپسین یا تیروزین، می‌توانند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهند.