سندرم میلودیسپلاستیک چه نوع سرطانی است؟!

سندرم میلودیسپلاستیک یک سرطان خون نادر است که در آن سلول‌های خونی در مغز استخوان رشد نمی‌کنند تا به گلبول‌های قرمز سالم، گلبول‌های سفید خون یا پلاکت‌ها تبدیل شوند. ناتوانی در ایجاد گلبول‌های قرمز سالم منجر به کم خونی می‌شود که با MDS رایج است. کم خونی بسیاری از علائم مشابه MDS را دارد و باعث خستگی بیشتر می‌شود. زندگی با شرایطی که باعث می‌شود احساس کنید در حال عقب ماندن هستید می‌تواند خسته کننده باشد. با این حال، در حال حاضر، تحقیقاتی روی یک دارو در حال انجام است تا ببینیم آیا به کاهش علائم کم خونی و مدیریت بهتر MDS کمک می‌کند یا خیر.

سندرم میلودیسپلاستیک

علائم و نشانه‌های سندرم میلودیسپلاستیک

علائم این بیماری شامل تنگی نفس و احساس خستگی است. آزمایش‌هایی که خون و مغز استخوان را بررسی می‌کنند برای تشخیص سندرم‌های میلودیسپلاستیک استفاده می‌شوند. عوامل خاصی بر پیش آگهی (احتمال بهبود) و گزینه‌های درمانی تأثیر می‌گذارد. سندرم‌های میلودیسپلاستیک گروهی از سرطان‌ها هستند که در آن سلول‌های خونی نابالغ در مغز استخوان بالغ نمی‌شوند یا به سلول‌های خونی سالم تبدیل نمی‌شوند. در یک فرد سالم، مغز استخوان سلول‌های بنیادی خون (سلول‌های نابالغ) را می‌سازد که به مرور زمان به سلول‌های خونی بالغ تبدیل می‌شوند.

آناتومی استخوان

استخوان از استخوان فشرده، استخوان اسفنجی و مغز استخوان تشکیل شده است استخوان فشرده لایه بیرونی استخوان را تشکیل می‌دهد. استخوان اسفنجی بیشتر در انتهای استخوان‌ها یافت می‌شود و حاوی مغز قرمز است. مغز استخوان در مرکز اکثر استخوان‌ها قرار دارد و دارای رگ‌های خونی زیادی است. دو نوع مغز استخوان وجود دارد: قرمز و زرد. مغز قرمز حاوی سلول‌های بنیادی خون است که می‌توانند به گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید یا پلاکت تبدیل شوند. مغز زرد بیشتر از چربی ساخته شده است.

سلول بنیادی

یک سلول بنیادی خون به یک سلول بنیادی لنفاوی یا یک سلول بنیادی میلوئید تبدیل می‌شود یک سلول بنیادی لنفاوی به گلبول سفید تبدیل می‌شود. یک سلول بنیادی میلوئید به یکی از سه نوع سلول خونی بالغ تبدیل می‌شود:

• گلبول‌های قرمز: خون که اکسیژن و سایر مواد را به تمام بافت‌های بدن حمل می‌کنند.
  • پلاکت‌ها: لخته‌های خون را برای توقف خونریزی تشکیل می‌دهند.
  • گرانولوسیت‌ها: گلبول‌های سفید خون هستند که به مبارزه با عفونت و بیماری کمک می‌کنند.

انواع مختلف سندرم‌های میلودیسپلاستیک براساس تغییرات خاصی در سلول‌های خونی و مغز استخوان تشخیص داده می‌شوند.

کم خونی مقاوم

تعداد گلبول‌های قرمز بسیار کمی در خون وجود دارد و بیمار کم خونی دارد. تعداد گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها طبیعی است.

کم خونی مقاوم به درمان با سیدروبلاست حلقه‌ای

تعداد گلبول‌های قرمز بسیار کمی در خون وجود دارد و بیمار کم خونی دارد. گلبول‌های قرمز خون بیش از حد آهن در داخل سلول دارند. تعداد گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها طبیعی است.

کم خونی مقاوم با بلاست‌های اضافی

تعداد گلبول‌های قرمز بسیار کمی در خون وجود دارد و بیمار کم خونی دارد. ۵ تا ۱۹ درصد سلول‌های مغز استخوان بلاست هستند. همچنین تغییراتی در گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها ایجاد می‌شود. کم خونی مقاوم با بلاست‌های اضافی به لوسمی میلوئید حاد (AML) تبدیل می‌شود.

سیتوپنی مقاوم با دیسپلازی چند خطی

حداقل دو نوع سلول خونی (گلبول‌های قرمز، پلاکت‌ها یا گلبول‌های سفید خون) بسیار کم هستند. کمتر از ۵ درصد سلول‌های مغز استخوان بلاست و کمتر از ۱ درصد سلول‌های خون بلاست هستند. اگر گلبول‌های قرمز تحت تأثیر قرار گیرند، می‌توانند آهن اضافی داشته باشند. سیتوپنی نسوز به لوسمی میلوئید حاد (AML) تبدیل شود.

سیتوپنی مقاوم با دیسپلازی تک خطی

تعداد بسیار کمی از یک نوع سلول خونی (گلبول‌های قرمز، پلاکت‌ها یا گلبول‌های سفید خون) وجود دارد.

سندرم میلودیسپلاستیک غیرقابل طبقه بندی

تعداد بلاست‌ها در مغز استخوان و خون طبیعی است و این بیماری جزو سایر سندرم‌های میلودیسپلاستیک نیست.

سندرم میلودیسپلاستیک همراه با ناهنجاری کروموزوم  جدا شده

گلبول‌های قرمز خون بسیار کمی در خون وجود دارد و بیمار کم خونی دارد. کمتر از ۵ درصد سلول‌های مغز استخوان و خون بلاست هستند. یک تغییر خاص در کروموزوم وجود دارد.

سندرم میلودیسپلاستیک

عوامل خطر بیماری سندرم میلودیسپلاستیک

سن و درمان قبلی با شیمی درمانی یا پرتودرمانی بر خطر سندرم میلودیسپلاستیک تأثیر می‌گذارد. هر چیزی که خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد، عامل خطر نامیده می‌شود. داشتن یک عامل خطر به معنای ابتلا به بیماری نیست. نداشتن عوامل خطر به این معنی نیست که به بیماری مبتلا نخواهید شد. اگر فکر می‌کنید در معرض خطر هستید با پزشک خود صحبت کنید. عوامل خطر برای سندرم میلودیسپلاستیک شامل موارد زیر است:

• درمان قبلی با شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای سرطان.
  • قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی از جمله دود تنباکو، آفت کش‌ها، کودها و حلال‌هایی مانند بنزن.
  • قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین مانند جیوه یا سرب.
  • علت سندرم‌های میلودیسپلاستیک در اکثر بیماران مشخص نیست.

علائم و نشانه‌‌های سندرم میلودیسپلاستیک

علائم این سندرم شامل تنگی نفس و احساس خستگی است. سندرم‌های میلودیسپلاستیک اغلب علائم یا علائم اولیه ایجاد نمی‌کنند. آنها در طی یک آزمایش خون معمولی پیدا می‌شوند. علائم و نشانه‌های می‌توانند ناشی از سندرم‌های میلودیسپلاستیک یا سایر شرایط باشد. اگر یکی از موارد زیر را دارید با پزشک خود مشورت کنید:

• تنگی نفس.
  • ضعف یا احساس خستگی.
  • داشتن پوستی که رنگ پریده تر از حد معمول دارد.
  • کبودی یا خونریزی آسان.
  • پتشی (نقاط صاف و دقیق زیر پوست ناشی از خونریزی).

تشخیص سندرم میلودیسپلاستیک

آزمایش‌هایی که خون و مغز استخوان را بررسی می‌کنند برای تشخیص سندرم‌های میلودیسپلاستیک استفاده می‌شوند. آزمایش‌ها و روش‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

معاینه فیزیکی و تاریخچه سلامت

معاینه بدن برای بررسی علائم کلی سلامت، از جمله بررسی علائم بیماری، مانند توده‌ها یا هر چیز دیگری که غیرعادی به نظر می‌رسد. تاریخچه‌ای از عادات سلامتی بیمار و بیماری‌ها و درمان‌های گذشته نیز گرفته خواهد شد.

شمارش کامل خون (CBC) با افتراقی

روشی که در آن نمونه خون گرفته می‌شود و از نظر موارد زیر بررسی می‌شود:

• تعداد گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها
  • تعداد و نوع گلبول‌های سفید.
  • مقدار هموگلوبین (پروتئینی که اکسیژن را حمل می‌کند) در گلبول‌های قرمز.
  • بخشی از نمونه خون که از گلبول‌های قرمز تشکیل شده است.

شمارش کامل خون (CBC)

خون با وارد کردن یک سوزن در ورید و اجازه دادن به خون به داخل یک لوله جمع آوری می‌شود. نمونه خون به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها شمارش می‌شود. CBC برای آزمایش، تشخیص و نظارت بر بسیاری از شرایط مختلف استفاده می‌شود.

درمان سندرم میلودیسپلاستیک

پیش آگهی و گزینه‌های درمانی به موارد زیر بستگی دارد:

• تعداد سلول‌های بلاست در مغز استخوان.
  • اینکه آیا یک یا چند نوع سلول خونی تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
  • آیا بیمار علائم یا نشانه‌های کم خونی، خونریزی یا عفونت را دارد.
  • این که آیا بیمار در معرض خطر کم یا زیاد سرطان خون است.

دیدگاه کاربران

۱۵ فروردین ۱۴۰۱

سلام، سندروم میلودیسپلازی را نوعی سرطان خون در شروع کلام دانسته اید اما در خط آخر نوشته اید «این که آیا بیمار در معرض خطر کم یا زیاد سرطان خون است» سوال این است که اگر سرطان خون است چه نیازی است که بدانیم بیمار در خطر سرطان هست یا نیست آن هم در حالی سرطان دارد. آیا قرار است به سرطان دومی خطرناک تر از ام دی اس تبدیل شود؟ آیا منظور این است که ام دی اس درمان پذیر تر و کم خطرتر از سرطان دوم احتمالی است؟

۱۵ فروردین ۱۴۰۱

آیاmdsیک نوع سرطان است