سرطان پلور ریه و درمان آن

کارسینوز پلور عبارت است از درگیر شدن پلورا ریه توسط متاستاز سرطانی که منشأ آن اندام دیگری است. ریه‌ها به طور معمول در قفسه سینه قرار دارند. به همین علت، یک پوشش با یک پوست کشویی به نام پلور (غشای ریه) دارد. این پوست‌ها می‌توانند محل پرورش ندول‌های سرطانی شوند. از آنجایی که پوست‌ها تمام ریه‌ها را در برمی‌گیرند، ندول‌های سرطان روی یکی از پوست‌ها، می‌توانند به طور گسترده در اطراف ریه‌ها پخش شوند. در مردان، کارسینوم‌های برونش (سرطان ریه) شایع‌ترین تومورهای اولیه سرطان پلور هستند، در حالی که در زنان بعد از سرطان سینه  شایع‌ترین تومورها هستند. سرطان پلور ریه معمولاً باعث پلورال افیوژن می‌شود، یعنی تجمع غیرطبیعی مایع بین غشاهای لغزنده که توسط مایع از هم جدا می‌شوند.

در نتیجه، بیماران مبتلا معمولاً دچار تنگی نفس می‌شوند و کیفیت زندگی به‌شدت کاهش می‌یابد. مایع را می‌توان با سوراخ کردن (سرپایی، با بی‌حسی موضعی) خارج کرد، اما تجمع آب در پلور معمولاً به‌سرعت اتفاق می‌افتد. در اینجا می‌توان تلاشی برای چسباندن پلور و پلورا (پلورودزیس) انجام داد. روش دیگر، مایع را می‌توان با قراردادن یک لوله تخلیه کرد. اینکه کدام روش در هر مورد فردی امیدوارکننده‌تر است، باید به طور جداگانه با پزشک معالج در نظر گرفته شود.

تومورهای پلور ریه

تومورهای پلور چیست؟

پلورا از دو غشای نازک یعنی دو برگ پلور تشکیل شده است. پلورا (pleura parietalis) دیواره قفسه سینه را از داخل می‌پوشاند، در حالی که پلورا (پلورا احشایی) ریه‌ها را می‌پوشاند و از آن محافظت می‌کند. در این بین فضای جنب قرار دارد که حاوی مایع کمی است و از ساییده شدن دو برگ به یکدیگر جلوگیری می کند. به دلیل فشار منفی در فضای جنب، هر دو برگ نزدیک به هم قرار می گیرند و به تنفس ریه‌ها کمک می‌کنند. بسیاری از مردم متوجه تومورهای پلور نمی شوند.

بیش از نیمی از افراد مبتلا به تومور در پلور هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند. این امر به‌ویژه در مورد تومورهای خوش‌خیم صادق است. ما اغلب آنها را به طور تصادفی در طول معاینه دیگری پیدا می‌کنیم، برای مثال معاینه اشعه ایکس. اگر تومور محدود به پلور احشایی باقی بماند، دردی وجود ندارد زیرا فقط پلور جداری به درد حساس است.

تومورهای پلور اولیه و ثانویه

تومورهای پلور را بر اساس محل پیدایش آنها طبقه‌بندی می‌کنیم:

تومورهای پلور اولیه از همان ابتدا روی پلور تشکیل می‌شوند و منشأ خود را از آنجا می گیرند. آنها بسیار نادر هستند و تنها حدود سه درصد از تومورهای پلور را تشکیل می‌دهند. ۸۰ درصد آنها از پلور ریه می‌آیند. مردان بیشتر از زنان بر چنین تومورهای بدخیم اولیه دچار می‌شوند. سن متوسط ابتلا به این سرطان در حدود ۶۳ سالگی است. اغلب آنها تحت عمل آزبست تشکیل می‌شوند.

از طرف دیگر تومورهای پلور ثانویه ناشی از سرطان دیگری است که اغلب از سرطان ریه موجود ناشی می‌شود. ریه‌ها و پلورا در مجاورت هم قرار دارند. سرطان ریه به‌سرعت گسترش می‌یابد و به اندام‌ها و بافت‌های مجاور گسترش می‌یابد و رسوبات یا متاستازهای سرطانی را تشکیل می‌دهد. تومورهای پلور ثانویه حدود ۹۷ درصد از تومورهای سینه را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین آنها بسیار شایع‌تر از تومورهای اولیه هستند.

تومورهای پلور خوش‌خیم یا بدخیم

علل تومورهای پلور می‌تواند بسیار متفاوت باشد. تومورهای خوش‌خیم پلور اغلب از بافت چربی، همبند یا عروقی ایجاد می‌شوند. مشخص نیست چرا این سلول‌ها تغییر می‌کنند. در تومورهای پلور فیبری منفرد (فیبروم)، نه استعداد ژنتیکی و نه ارتباطی با عوامل خطر مانند آزبست، سیگارکشیدن یا سایر تأثیرات محیطی قابل اثبات نیست. حتی اگر این تومورها در ابتدا خوش‌خیم باشند، این خطر وجود دارد که به تومورهای بدخیم پلور تبدیل شوند. این امر در تومورهای فیبری غیرمعمول نیست و این مورد در حدود ۲۵ درصد تومورها است. تومورهای بدخیم پلور ثانویه بر اساس سرطان اندام دیگری هستند.

هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، معمولاً موارد زیر هستند:

• درد یا فشار قفسه سینه
  • سرفه مزمن، عمدتاً سرفه خشک
  • تورم دردناک اندام‌ها، انگشتان دست و پا، ناخن‌های شیشه‌ای ساعت(استئوآرتروپاتی هیپرتروفیک)
  • برخی از تومورهای خوش‌خیم یا بدخیم از نظر هورمونی فعال هستند.(هیپوگلیسمی نادر)
  • به‌ندرت در خارج از دوران بارداری و شیردهی شیر از سینه‌زن جاری می‌شود (گالاکتوره)
  • خونریزی پلور به‌خصوص در تومورهای فیبری بافت همبند
  • پلورال افیوژن، به‌ویژه در تومورهای بدخیم پلور

علائم عمومی سرطان پلور ریه در مراحل پیشرفته:

خستگی، کاهش عملکرد، کاهش اشتها، کاهش وزن ناخواسته

سرطان پلور

تشخیص تومورهای پلور

روش‌های مختلف تصویربرداری و سایر روش‌های تشخیصی را می‌توان برای ردیابی تومورهای احتمالی پلور استفاده کرد. این شامل:

سونوگرافی (سونوگرافی): برای مثال با استفاده از امواج اولتراسوند، حفره‌های پر از مایع مانند افیوژن پلور را می‌توان یافت. اغلب با بیماری‌های بدخیم همراه است.

معاینه قفسه سینه با اشعه ایکس (اشعه ایکس قفسه سینه): ما می‌توانیم ضخیم شدن پلور (فرش‌های پلور) یا افیوژن پلور را نمایان کنیم.

توموگرافی کامپیوتری (CT): یک معاینه اشعه ایکس که در آن رادیولوژیست‌ها تصاویر مقطعی دقیقی از قفسه سینه ایجاد می‌کنند. به‌عنوان مثال، سی تی می‌تواند تورم‌های کوچک و ندولار را نشان دهد. در مورد تومور بدخیم پلور نیز می‌توان اندازه و گسترش سرطان یا درگیری غدد لنفاوی را تعیین کرد. اندازه‌گیری تراکم در طول CT می‌تواند لیپوم‌ها را شناسایی کند.

نمونه بافت (بیوپسی): از ناحیه مشکوک با یک سوزن ظریف نمونه بافت می‌گیریم. بیوپسی را یا به‌عنوان بخشی از توراکوسکوپی یا با کمک سونوگرافی یا سی تی انجام می‌دهیم. سپس بافت توسط آسیب‌شناس زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود. این امر کمک می‌کند تا بتوانیم به طور دقیق  بین سلول‌های خوش‌خیم و بدخیم  تمایز قائل شویم و انواع آن ر ا تشخیص دهیم.

بررسی تومورهای پلور از لحاظ پاسخ به درمان

باید پذیرفت که امکان جلوگیری از تومورهای پلور وجود ندارد. شاید بتوان گفت با اجتناب از مواد مضر مانند سیگارکشیدن و قرارگرفتن در معرض آزبست، بتوان تا حدودی ا بتلا جلوگیری کرد. زیرا در بیشتر موارد نمی‌توان علت دقیقی را تعیین کرد. مهم‌ترین عامل پرهیز از مواد مضر (نیکوتین، آزبست) و استفاده از اقدامات حفاظتی (ماسک، مکش هوای آلوده محیط) است. همچنین اقدامات خاصی برای تشخیص زودهنگام تومورهای پلور وجود ندارد. به طور کلی اگر سرفه‌ای دارید که از بین نمی‌رود، به پزشک مراجعه کنید. اگر درد قفسه سینه یا تنگی نفس دارید، مراجعه زودهنگام نیز توصیه می‌شود. همچنین سیر درمانی تومورهای پلور را نمی‌توان به طور کلی پیش‌بینی کرد.

همچنین، ما نمی‌توانیم هیچ اظهارنظر کلی در مورد امید به زندگی و شانس بهبودی داشته باشیم، زیرا تومورهای پلور می‌توانند بسیار متفاوت باشند و همچنین به میزان بالایی به بیماری زمینه‌ای خود (در مورد تومورهای پلور ثانویه) بستگی دارند. تومورهای خوش‌خیم اغلب می‌توانند در طی جراحی برداشته شوند و پاسخ به درمان در آنان بسیار مطلوب است. عمل جراحی برای درمان در اکثر موارد باید قبل از تبدیل‌شدن سرطان خوش‌خیم به بدخیم انجام شود. در مورد مزوتلیومای خوش‌خیم پلور، بررسی‌های منظم و پیگیری نیز مهم است. زیرا حتی پس از گذشت چندین سال خطر بازگشت تومور (عود) وجود دارد.

تومورهای پلور و درمان بین‌رشته‌ای

درمان تومورهای پلور در دستان پزشکان باتجربه از تخصص‌های مختلف است، به‌عنوان مثال جراحان، متخصصان ریه، انکولوژیست‌ها و انکولوژیست های پرتوشناسی. حتی اگر پلور فقط یک‌لایه نازک از بافت همبند باشد، تومورها می‌توانند در آنجا تشکیل شوند.

درمان‌های مبتنی بر علائم در سرطان پلور ریه

به‌موازات سیستم درمانی که بر اساس تومور اصلی است و توسط بخش تخصصی مربوطه انجام می‌شود، پزشک ریه نیز در اینجا درمان‌های مبتنی بر علائم را با همکاری جراح قفسه سینه ارائه می‌دهد.

سرطان پلور اغلب منجر به تجمع گسترده مایع در بدن می‌شود (فضای جنب). در سمت آسیب‌دیده، ریه‌ها دیگر نمی‌توانند در هنگام استنشاق منبسط شوند و با هوا پر شوند؛ بنابراین تنگی نفس شایع‌ترین علامت است و کاهش مایع جنب مهم‌ترین اقدام است.

سوراخ شدن مایع جنب

با تخلیه مایع جنب، ریه‌ها می‌توانند در هنگام دم دوباره رشد بهتری پیدا کنند و احساس تنگی نفس بهبود یابد. یک سوزن با یک دستگاه مکش در نقطه بیشترین تجمع مایع وارد می‌شود. این کار تحت کنترل اولتراسوند و بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

درناژ جنب

در مورد افیوژن‌های بزرگ که به‌سرعت بعد از آن انجام می‌شود، امکان دائمی وجود دارد تخلیه قفسه سینه پوشیدن. یک کاتتر کوچک ساکن از طریق یک برش کوچک در پوست وارد می‌شود. بیماران می‌توانند از این برای تخلیه افیوژن در خانه به طور مستقل و بدون کمک خارجی در صورت لزوم استفاده کنند.

پلورودزیس

به‌عنوان یک جایگزین برای این مورد، با چسباندن ورقه‌های جنب، ورود مایع به فضای جنب، به طور پایدار متوقف شود. برای انجام این کار، داروهایی به فضای جنب داده می‌شود که باعث یک واکنش التهابی می‌شود که به‌موجب آن پوسته‌های پلور با هم رشد می‌کنند.

شیمی درمانی داخل قفسه سینه هیپرترمیک (HITOC)

به طور کلی از شیمی درمانی در درمان سرطان ریه پیشرفته استفاده می‌شود. درمان شیمی درمانی داخل قفسه سینه هیپرترمیک یک گزینه مدرن برای شستشوی قفسه سینه با شیمی درمانی گرم به‌عنوان بخشی از یک عمل جراحی است. این روش در موارد منتخب بیماری‌های بدخیم پلور استفاده می‌شود. در ترکیب با برداشتن پلور با جراحی، می‌تواند یک گزینه درمانی معقول برای تومورهای پلور باشد.با یک پمپ پرفیوژن مخصوص، قفسه سینه با محلول شیمی درمانی گرم شده تا دمای ۴۲ درجه سانتیگراد به مدت ۹۰ دقیقه شستشو داده می‌شود.

هر سلول تومور باقیمانده پس از برداشتن پلور توسط اثر موضعی شیمی درمانی از بین می رود. با حرارت دادن محلول، عمق نفوذ عوامل شیمی درمانی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. این روش اغلب در کلینیک ما به‌عنوان بخشی از یک درمان به اصطلاح چندوجهی (جراحی، شیمی درمانی سیستمیک، پرتودرمانی) استفاده می‌شود.در موارد منتخب و مناسب می‌توان از HITOC برای تصاویر بالینی در موارد زیر استفاده کرد:

• مزوتلیومای پلور اپیتلوئید
  • تیموم متاستاتیک پلور / کارسینوم تیموس
  • کارسینوم برونش متاستاتیک پلور T1 / T2
  • کارسینوز پلور (جنب) سایر تومورهای بدخیم (مانند سرطان سینه)