آیا سرطان کلیه با سنگ کلیه اشتباه گرفته می شود؟

سرطان کلیه علائم مشابهی با سنگ کلیه دارد، از جمله خون در ادرار، کمردرد و خستگی. با توجه به این شباهت‌ها، برخی از متخصصان پزشکی سرطان کلیه را به اشتباه به عنوان سنگ کلیه تشخیص می‌دهند. سرطان کلیه یکی از ۱۰ سرطان شایع منبع در افراد است. سرطان کلیه علائم مشترکی با سنگ کلیه دارد که قطعات سختی از مواد هستند که می‌توانند در یک یا هر دو کلیه ایجاد شوند. این مقاله به تشابهات بین سرطان کلیه و علائم سنگ کلیه می‌پردازد. همچنین در مورد اینکه چگونه متخصصان پزشکی گاهی به اشتباه سرطان کلیه را به عنوان سنگ کلیه تشخیص می‌دهند و روش‌های تشخیص هر بیماری را توضیح می‌دهد.

آیا سرطان کلیه به اشتباه به عنوان سنگ کلیه تشخیص داده می‌شود؟

سرطان کلیه و سنگ کلیه علائم مشابهی دارند. این شباهت‌ها به این معنی است که  پزشک سرطان کلیه را به عنوان سنگ کلیه به اشتباه تشخیص دهد. علائم رایج سنگ کلیه و سرطان کلیه عبارتند از:

• خون در ادرار
  • درد شدید در یک طرف کمر

آیا می‌توان سنگ کلیه را با نوع دیگری از سرطان اشتباه گرفت؟

علائم سنگ کلیه به ویژه درد و خستگی نیز از علائم سرطان‌هایی مانند سرطان کلیه، سرطان روده بزرگ و سرطان مثانه است. با این حال، با یک کار مناسب، از جمله آزمایش خون، تصویربرداری، و سابقه علائم دیگر، یک تیم پزشکی می‌تواند به تشخیص دقیق کمک کند.

سایر علائم سرطان کلیه چیست؟

اکثر سرطان‌های کلیه در مراحل اولیه علائم ایجاد نمی‌کنند. اگر فردی سرطان کلیه بزرگ داشته باشد، علائم اولیه را تجربه می‌کند.

سایر علائم و نشانه‌های سرطان کلیه عبارتند از:

• یک توده در کنار پشت یا پایین کمر
  • از دست دادن اشتها
  • کم خونی

این علائم و نشانه‌ها اغلب به دلیل سایر بیماری‌ها یا مشکلات سلامتی هستند و همیشه نشانه‌ای از ابتلای فرد به سرطان نیستند. اگر فردی هر یک از علائم بالا را داشت، باید برای تشخیص دقیق‌تر به پزشک مراجعه کند.

سرطان کلیه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ابتدا پزشک در مورد سابقه پزشکی فرد صحبت می‌کند. سپس معاینه فیزیکی انجام می‌دهند. این به این دلیل است که آن‌ها می‌توانند به دنبال علائم سرطان کلیه باشند. برای مثال، توده غیر معمول در شکم احساس کنند. برای تأیید تشخیص، پزشک یا نمونه‌ای از سلول‌های کلیه را در آزمایشگاه بررسی می‌کند یا از آزمایش‌های تصویربرداری برای بررسی دقیق کلیه استفاده می‌کند.

آزمایشات خون

آزمایش خون برای تشخیص سرطان کلیه شامل:

شمارش کامل خون (CBC)

این آزمایشی است که تعداد سلول‌های مختلف موجود در خون فرد را اندازه گیری می‌کند. فرد مبتلا به سرطان کلیه ممکن است کم خونی داشته باشد که در این حالت تعداد گلبول‌های قرمز خون پایین است. در برخی موارد نادر، فرد مبتلا به سرطان کلیه ممکن است تعداد زیادی گلبول قرمز داشته باشد. به این حالت پلی سیتمی می‌گویند.

آزمایش شیمیایی خون

این آزمایش میزان برخی مواد شیمیایی را در خون فرد اندازه گیری می‌کند. این یک آزمایش موثر است زیرا سرطان کلیه می‌تواند باعث شود خون حاوی سطوح بالایی از آنزیم‌های کبدی و کلسیم باشد. این آزمایش همچنین می‌تواند به پزشک در اندازه گیری عملکرد کلیه کمک کند. این آزمایشات آزمایشگاهی نمی‌توانند به طور کامل تایید کنند که فرد مبتلا به سرطان کلیه است، اما می‌تواند تعیین کند که آیا فرد مشکلی مرتبط با کلیه‌های خود دارد یا خیر.

تست‌های تصویربرداری

آزمایشات تصویربرداری رایجی که پزشک برای تشخیص سرطان کلیه استفاده می‌کنند عبارتند از:

توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن

سی تی اسکن از تعدادی پرتو استفاده می‌کند. این پرتوها باعث ایجاد چندین اشعه ایکس می‌شود که می‌تواند تصویر دقیقی از ساختارهای بدن ایجاد کند.

اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

اسکن MRI می‌تواند تصاویر دقیقی از اندام‌ها و سایر بافت‌های بدن ایجاد کند.

سونوگرافی

سونوگرافی می‌تواند به تشخیص توده در کلیه کمک کند و نشان دهد که آیا جامد یا پر از مایع است. تومورهای کلیه به احتمال زیاد جامد هستند.

اشعه ایکس

پزشک از اشعه ایکس برای بررسی عروق خونی تغذیه کننده تومور استفاده می‌کند تا اینکه ببیند آیا سرطان به سایر نواحی بدن گسترش یافته است یا خیر.

بیوپسی کلیه

در طول بیوپسی، پزشک نمونه‌ای از بافت یا سلول‌ها را از کلیه خارج می‌کند. سپس یک آسیب شناس این سلول‌ها را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند تا ببیند آیا سلول‌های سرطانی وجود دارند یا خیر. بیوپسی در هنگام جستجوی سرطان کلیه معمول نیست زیرا آزمایش‌های تصویربرداری اغلب اطلاعات کافی برای تشخیص پزشک را فراهم می‌کند. اگر نتایج تصویربرداری به اندازه کافی واضح نباشد، پزشک از بیوپسی برای تجزیه و تحلیل قطعه کوچکی از کلیه استفاده می‌کند تا ببیند آیا سرطان وجود دارد یا خیر.

سنگ کلیه چگونه تشخیص داده می‌شود

سنگ کلیه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک قبل از انجام معاینه پزشکی، سابقه پزشکی فرد را بررسی می‌کند. سپس از آزمایشات آزمایشگاهی و تصویربرداری برای تأیید تشخیص خود استفاده می‌کنند.

تست‌های آزمایشگاهی

آزمایشات آزمایشگاهی رایج عبارتند از:

تجزیه و تحلیل ادرار

این آزمایش می‌تواند نشان دهد که آیا ادرار فرد دارای خون است و همچنین می‌تواند مواد معدنی را که سنگ کلیه را تشکیل می‌دهند، تشخیص دهد. این آزمایش همچنین می‌تواند عفونت دستگاه ادراری را رد کند.

آزمایش خون

این آزمایش می‌تواند نشان دهد که آیا سطوح بالایی از مواد معدنی خاص در خون فرد وجود دارد یا خیر. زیرا سطوح بالای مواد معدنی خاص می‌تواند منجر به سنگ کلیه شود.

تست‌های تصویربرداری

پزشک همچنین از آزمایشات تصویربرداری برای کمک به تشخیص سنگ کلیه استفاده می‌کند. آزمایش‌های تصویربرداری رایج برای تشخیص سنگ کلیه عبارتند از:

اشعه ایکس

پزشک می‌تواند از این آزمایش تصویربرداری برای تشخیص سنگ کلیه و دیدن محل آن در مجاری ادراری استفاده کند.

سی تی اسکن

این اسکن‌ها همچنین می‌توانند اندازه و محل سنگ کلیه افراد را نشان دهند و ببینند که آیا سنگ مجرای ادرار او را مسدود می‌کند یا خیر.

کلام آخر

سرطان کلیه علائم مشابهی با سنگ کلیه دارد. علائم مشترک این دو بیماری عبارتند از: خون در ادرار، درد شدید در یک طرف کمر و تب. به دلیل این شباهت‌ها، متخصصان پزشکی گاهی اوقات سرطان کلیه را به اشتباه به عنوان سنگ کلیه تشخیص می‌دهند. هر چه فرد بدون درمان طولانی‌تر به سرطان کلیه مبتلا شود، احتمال گسترش سرطان به سایر نواحی بدن بیشتر می‌شود. هرچه سرطان یک فرد بیشتر گسترش یابد، درمان او بدتر می‌شود.