تب و نوتروپنی در بیماران تحت درمان بدخیمی

به کم شدن تعداد نوتروفیل‌های خون نوتروپنی می‌گویند. نوتروفیل‌ها دسته‌ای از گلبول‌های سفید هستند که نقش اصلی را در مبارزه با عفونت‌ها به خصوص عفونت‌های باکتریایی در بدن دارند. یکی از عوارض درمان با داروهای شیمی درمانی کاهش همه سلول‌های خونی از جمله نوتروفیل‌ها است.
بنابراین بیماران تحت درمان بدخیمی ممکن است به راحتی دچار عفونت شوند. در اغلب مواقع تنها نشانه این عفونت تب است. که به این حالت نوتروپنی توام با تب گفته می‌شود .

(مطالعه این مقاله برای همه بیماران و افراد مراقب ایشان الزامی است )
تب و نوترونپی در بیماران تحت درمان بدخیمی

افراد تحت شیمی درمانی در چه صورت باید به صورت اورژانسی به پزشک یا اورژانس بیمارستان مراجعه کنند؟

افرادی که طی ۶ هفته اخیر تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند . یا به آنها گفته شده که گلبول‌های سفید پایینی دارند در صورت وجود:

1. یک نوبت تب یا مساوی ۳۸/۳ سانتیگراد که به تب‌سنج دهانی چک شود است.
  2. تب بیشتر یا مساوی ۳۸ درجه سانتیگراد که با تب سنج دهانی چک شود و حداقل برای یک ساعت ادامه پیدا کند، باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

همچنین در صورت اطلاع از گلبول سفید پایین (نوتروپنی) و یا دریافت شیمی درمانی طی ۶ هفته اخیر در صورت بروز هر یک از موارد زیر باید با تیم درمانگر تماس بگیرید:

• تعریق یا لرز
  • گلودرد، درد دندان، زخم های دهانی
  • درد معده
  • درد در ناحیه مقعد
  • سوزش یا تکرر ادرار
  • اسهال یا زخم ناحیه مقعد
  • سرفه یا تنگی‌نفس
  • قرمزی ، التهاب پوست یا درد به خصوص اطراف زخم یا محل کار گزاری لاین محیطی یا مرکزی
  • ترشح یا خارش غیر معمول ناحیه واژینال

تب توام با نوتروپنی چگونه درمان می‌شود؟

مهمترین نکته در درمان، شروع هرچه سریع‌تر درمان آنتی‌بیوتیک است. هرگونه تاثیر در شروع درمان می‌تواند به انتشار بیشتر عفونت بیانجامد وقتی ممکن است خطر جانی در پی داشته باشد.
اغلب افراد با دریافت آنتی‌بیوتیک وریدی در بیمارستان درمان می‌شوند. برخی از بیماران نیز ممکن است در صورت وجود شرایطی امکان درمان با آنتی‌بیوتیک در منزل را داشته باشند.

آیا تب توام با نوتروپنی قابل پیشگیری است؟

در برخی موارد و در افراد با خطر بالا قبل از بروز تب و به دنبال شروع شیمی درمانی، قرص آنتی‌بیوتیک به صورت پیش‌گیرانه تجویز می‌شود. همچنین در صورت لزوم و با توجه به نوع شیمی درمانی می‌توان داروهایی را تجویز کرد که تعداد گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد. این داروها معمولا به صورت آمپول و زیرجلدی تزریق می‌گردد. معمولا بیماران این آمپول‌ها را به اسم آمپول‌های سلولساز می‌شناسند.

رعایت چه نکاتی از سمت شما می تواند در پیشگیری از وقوع عفونت و تب توام با نوتروپنی موثر باشد؟

• دست‌ها را مکررا با صابون بشویید شما هم چنین می‌توانید از محلول‌های ضدعفونی کننده استفاده کنید.
  • از حضور در مکان‌های شلوغ و تماس با افراد به خصوص کودکان یا بیمار خودداری کنید.
  • از استفاده مشترک از وسایل شخصی مثل ظرف غذا، لیوان، حوله و مسواک جدا پرهیز کنید.
  • روزانه استحمام کنید و از خشکی و ترک‌خوردگی پوست با استفاده از نرم کننده‌ها مرطوب کننده‌ها پیشگیری کنید.
  • گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ را به طور کامل بپزید و مصرف این مواد به صورت خام یا نیم پخت اجتناب کنید.
  • میوه و سبزی را قبل از مصرف شسته و ضد عفونی نمایید.
  • در صورتی که حیوان خانگی دارد، هنگام تمیز کردن و دفع فضولات حتما دستکش بپوشید و بلافاصله بعد از آن دست‌ها را بشویید.
  • روزانه با استفاده از مسواک نرم، مسواک بزنید و درصورت توصیه پزشک از دهانشویه استفاده کنید.
  • با پای برهنه خصوصا خارج از فضای منزل راه نروید (مثلا حیاط یا بالکن).
  • هر سال واکسن آنفولانزا تزریق کنید.