علائم اولیه سرطان روده چیست و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

سرطان روده (کولورکتال) در کولون یا رکتوم رخ می‌دهد. سرطان روده یک اصطلاح عمومی برای سرطانی است که از روده بزرگ شروع می‌شود. بسته به محل شروع سرطان، سرطان روده گاهی اوقات سرطان کولون یا رکتوم نامیده می‌شود. سرطان گاهی اوقات می‌تواند از روده کوچک (روده باریک) شروع شود، اما سرطان روده کوچک بسیار نادرتر از سرطان روده بزرگ است. اگر زود تشخیص داده شود، شانس درمان موفقیت‌آمیز و بقای طولانی‌مدت به طور قابل‌توجهی بهبود می‌یابد. در ادامه همراه ما باشید تا با بیان علائم اولیه سرطان روده، به شما در افزایش شانس درمان کمک کنیم.

علائم سرطان روده

علائم اولیه سرطان روده که باید مراقب آنها باشم چیست؟

همه سرطان‌های روده علائمی را نشان نمی‌دهند. تجربه علائم لزوماً به معنای ابتلا به سرطان روده نیست. بااین‌حال، در صورت مشاهده موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

1. خونریزی از پشت یا هر نشانه‌ای از خون پس از اجابت مزاج
  2. تغییر در عادت معمول روده، مانند زور زدن (یبوست) برای رفتن به توالت یا حرکات شل (اسهال)
  3. درد یا نفخ شکم
  4. کاهش وزن بدون دلیل واضح یا ازدست‌دادن اشتها
  5. علائم کم‌خونی، از جمله خستگی غیرقابل‌توضیح، ضعف یا تنگی نفس.

علائم و نشانه‌ها کلی

سه علامت اصلی سرطان روده عبارت‌اند از: وجود خون در مدفوع (مدفوع)، تغییر در عادت روده، مانند مدفوع مکرر و درد شکم. بااین‌حال، این علائم بسیار شایع هستند و اکثر افراد مبتلا به سرطان روده ندارند. به‌عنوان‌مثال، خون در مدفوع اغلب ناشی از بواسیر (انبوه) است و تغییر در عادت روده یا درد شکم معمولاً نتیجه چیزی است که خورده‌اید.ازآنجایی‌که تقریباً از هر ۱۰ نفر مبتلا به سرطان روده ۹ نفر بالای ۶۰ سال سن دارند، این علائم با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. همچنین زمانی که علی‌رغم درمان‌های ساده ادامه پیدا می‌کنند، اهمیت بیشتری دارند.اکثر افرادی که در نهایت سرطان روده تشخیص داده می‌شود یکی از ترکیبی از علائم زیر را دارند:

1. تغییر مداوم در عادات روده‌ای که باعث می‌شود آنها بیشتر به توالت بروند و مدفوع شل‌تر دفع کنند.
  2. تغییر مداوم در عادت روده بدون وجود خون در مدفوع، اما با درد شکم
  3. وجود خون در مدفوع بدون سایر علائم هموروئید، مانند درد، ناراحتی، درد، خارش یا یک توده آویزان در خارج از مجرای پشتی
  4. درد شکم، ناراحتی یا نفخ که همیشه با غذا خوردن ایجاد می‌شود، گاهی اوقات منجر به کاهش مقدار غذای خورده شده و کاهش وزن می‌شود.

علائم سرطان روده می‌تواند ظریف باشد و لزوماً باعث ایجاد احساس بیماری در شما نمی‌شود.

چه کسی در معرض خطر است؟

دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث سرطان روده می‌شود، اما تعدادی چیز وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. این شامل:

• سن، تقریباً ۹ مورد از هر ۱۰ مورد سرطان روده در افراد ۶۰ ساله یا بالاتر رخ می‌دهد
  • رژیم غذایی، رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز یا فرآوری شده و کم فیبر می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد
  • وزن، سرطان روده در افرادی که اضافه‌وزن یا چاق هستند شایع‌تر است
  • ورزش، غیرفعال بودن خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌دهد
  • الکل و سیگارکشیدن، مصرف زیاد الکل و سیگار ممکن است شانس ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد.

سابقه خانوادگی، داشتن یکی از بستگان نزدیک (مادر یا پدر، برادر یا خواهر) که زیر ۵۰ سال به سرطان روده مبتلا شده باشد، شما را در معرض خطر ابتلا به این بیماری در طول زندگی قرار می‌دهد.

همه افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند، اما این خطر با افزایش سن، به‌ویژه از سن ۵۰ سالگی به‌شدت افزایش می‌یابد. همچنین اگر موارد زیر را داشته باشید، در معرض خطر بیشتری قرار دارید:

• سابقه قبلی پولیپ در روده
  • سابقه قبلی سرطان روده
  • بیماری التهابی مزمن روده (به‌عنوان‌مثال بیماری کرون)
  • کولیت اولسراتیو شدید یا بیماری کرون، در یک دوره زمانی طولانی
  • افزایش سطح انسولین یا دیابت نوع ۲.

چه زمانی باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید

در مورد علائم اولیه سرطان روده و اینکه چه زمانی باید به دنبال درمان سرطان روده باشید، بهتر است به پزشک عمومی خود مراجعه کنید تا در مورد اینکه آیا آزمایش لازم است یا خیر بخوانید. پزشک احتمالاً یک معاینه ساده از شکم و پایین بدن شما انجام می‌دهد تا مطمئن شود که توده‌ای ندارید.آنها همچنین ممکن است یک آزمایش خون ساده را برای بررسی کم‌خونی فقر آهن ترتیب دهند. این می‌تواند نشان دهد که آیا خونریزی از روده شما وجود دارد که شما از آن آگاه نبوده‌اید یا خیر.در برخی موارد، پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که بهتر است یک آزمایش ساده در بیمارستان انجام دهید تا مطمئن شوید که هیچ دلیل جدی برای علائم شما وجود ندارد. مطمئن شوید که در صورت تداوم علائم یا بازگشت مجدد علائم پس از قطع درمان، بدون توجه به‌شدت یا سن، به پزشک مراجعه کنید.

غربالگری سرطان روده

غربالگری روده به مردان و زنان ۵۰ تا ۷۴ ساله ارائه می‌شود تا به تشخیص زودهنگام سرطان روده کمک کند، زمانی که اغلب قابل‌درمان باشد. این اقدام شامل انجام یک آزمایش ساده و هر ۲ سال یکبار است. این آزمایش خون مخفی را در مدفوع شما جستجو می‌کند، زیرا این می‌تواند یکی از علائم اولیه سرطان روده و به معنای احتمال بیشتر سرطان روده باشد.

چه‌کار دیگری از من ساخته است؟

سرطان روده یکی از سرطان‌های قابل پیشگیری است.مؤثرترین محافظت شما این است که:

• از سن ۵۰ سالگی هر دو سال یک‌بار غربالگری انجام دهید.
  • روزانه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش متوسط ​​تا شدید داشته باشید.
  • حفظ وزن بدن سالم
  • یک رژیم غذایی متعادل و مفید داشته باشید.
  • از مصرف گوشت فرآوری شده و سوخته اجتناب کنید.
  • مصرف گوشت قرمز را به سه تا چهار بار در هفته محدود کنید.
  • الکل مصرف نکنید.
  • سیگار را ترک کنید.