آیا سرطان سینه درد دارد؟ بررسی دلایل ایجاد درد سینه

درد پستان عبارت است از هرگونه ناراحتی، حساسیت یا درد در سینه یا زیر بغل، و ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. اگر شما هم با ایجاد درد در سینه‌تان به این فکر می‌کنید که آیا سرطان سینه درد دارد؟ باید بگوییم: درد پستان معمولاً نشانه سرطان سینه نیست. این جمله به این معنی است که هر دردی نشانه سرطان سینه نیست. برای اینکه با شرایط ایجاد کننده درد سینه و درد سینه در زمان سرطان سینه آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آیا سرطان سینه درد دارد؟

اگرچه بسیاری از زنانی که در یک یا هر دو سینه درد دارند ممکن است نگران سرطان سینه باشند، اما درد سینه معمولاً علامت سرطان نیست.

درک درد سینه

اگر از سلامت سینه خود آگاه نیستید، ممکن است تغییرات مهم در سینه‌هایتان را به راحتی از دست دهید. به همین دلیل بهتر است بدن و سینه خود را ماهیانه بررسی نمایید تا بتوانید تغییرات را مشاهده و در صورت وجود درد یا سایر علائم سرطان سینه، آن‌ها را تشخیص داده و به موقع برای درمان اقدام نمایید.

علت درد سینه چیست؟

تعدادی از دلایل بی خطر برای ایجاد درد و حساسیت در سینه وجود دارد که در درجه اول ممکن است به تغییر سطح هورمون‌ها مربوط باشد. این دلایل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• بلوغ در دختران و همچنین گاهی اوقات در پسران
  • قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی (PMS)
  • بارداری، بیشتر در سه ماهه اول بارداری
  • روزهای بعد از زایمان با ورود شیر در ماستیت شیردهی. این شرایط ناشی از عدم تخلیه مجرای شیر به درستی است که باعث ایجاد عفونت می‌شود و باید درمان شود. هیچ ارتباطی با سرطان ندارد، اما در صورت عدم درمان می‌تواند به یک عفونت جدی تبدیل شود.
  • یائسگی
  • آبسه سینه، که یک عفونت در داخل سینه است، شبیه جوش است.
  • کیست خوش‌خیم

بافت سینه فیبروکیستیک

برخی از زنان بافت توده‌ای به نام سینه‌های فیبروکیستیک، درون سینه دارند که ممکن است در زمان‌های خاصی از ماه دردناک‌تر باشد. سینه‌های فیبروکیستیک لزوماً با سرطان سینه ارتباط ندارند. این توده‌ها کیست‌های پر از مایع هستند و نه توده‌ای از سلول‌های سرطانی. تغییرات فیبروکیستیک سینه نیز از علل شایع درد پستان است. بافت فیبروکیستیک سینه حاوی توده‌هایی است که درست قبل از قاعدگی حساس‌تر می‌شوند.

برخی از داروها ممکن است باعث درد سینه شوند

عوامل محرک افزایش درد سینه عبارت‌اند از:

• داروهای دیجیتال (نوعی داروی قلب)
  • متیل دوپا (آل دومت)
  • اسپیرونولاکتون (آلداکتون)
  • داروهای ادرارآور خاص
  • آنادرول
  • کلرپرومازین

چه زمانی درد پستان با سرطان سینه همراه است؟

درد سینه معمولاً تا حدی در سرطان التهابی پستان وجود دارد؛ اما باید بدانید که این شرایط علائم متمایز دیگری نیز دارد. به ندرت، تومور سینه ممکن است باعث درد شود، می‌توان گفت به طور کلی تومورهای سرطانی سینه دردناک گزارش نمی‌شوند.

زمانی که درد سینه را تجربه می‌کنم، باید چه کار کنم؟

می‌توانید در موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:
اگر درد سینه دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.
اگر همراه با علائم زیر درد را تجربه کردید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

• وجود ترشحات خونی یا شفاف از نوک سینه
  • وجود یک توده جدید با شروع درد؛ همچنین توده بعد از قاعدگی از بین نمی‌رود.
  • درد پستان مداوم و بدون دلیل
  • علائم عفونت سینه، شامل قرمزی موضعی، چرک یا تب
  • قرمزی پوست سینه که ممکن است به‌صورت بثورات ظاهر شود، با منافذ گشاد و احتمالاً ضخیم شدن پوست.

اینها علائم سرطان سینه التهابی هستند و معمولاً باعث درد می‌شوند.

خلاصه

• سرطان سینه به ندرت درد ایجاد می‌کند. به‌جز برخی سرطان‌های التهابی سینه، که علاوه بر درد نشانه‌های دیگری نیز دارند.
  • درد سینه در بیشتر موارد نشانه دلایل بی خطر، به ویژه تغییراتی هورمونی است.
  • شما می‌توانید با آگاهی از بدن خود با بررسی‌های دوره‌ای و بررسی نشانه‌های دیگر به جز درد سینه، تغییرات خود را بررسی نمایید.
  • همچنین در صورت شدید بودن درد و یا وجود نگرانی می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.