تاثیر سیگار در ابتلا به سرطان دهانه رحم

تا کنون مهم‌ترین عامل خطر برای ایجاد سرطان دهانه رحم، سرطان دهانه رحم، عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی سرطان‌زا (HPV) است. با این حال، عوامل دیگری نیز می‌توانند خطر ابتلا به مراحل اولیه بیماری را افزایش دهند. مشخص شد زنانی که حداقل پنج نخ سیگار در روز می‌کشیدند نسبت به زنانی که هرگز سیگار نمی‌کشیدند احتمال بیشتری داشت که CIN 2 یا ۳ داشته باشند. این خطر وابسته به دوز بود و با تعداد سیگارهای مصرفی روزانه افزایش یافت. پس از ترک سیگار، خطر به‌مرور زمان عادی شد. در کنار عفونت‌های HPV، سیگار یک عامل و فاکتور برای ایجاد مراحل اولیه سرطان دهانه رحم است.

حدود ۳۰ درصد از ۲۲۰۰۰۰ مرگ سالانه ناشی از سرطان دهانه رحم در سراسر جهان مربوط به مصرف دخانیات است. خطر ابتلا به این نوع سرطان در زنان سیگاری دوبرابر بیشتر است. سیگارکشیدن همچنین باعث رشد تومورهای غده پستانی می‌شود به‌ویژه زنانی که سیگارکشیدن را از سن ۱۴ سالگی شروع کرده‌اند، تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. در مجموع، حدود ۳۰ درصد از مرگ‌ومیر ناشی از سرطان ناشی از محصولات لوکس تنباکو است.

تاثیر سیگار کشیدن در ابتلا به سرطان دهانه رحم

 چرا سیگار خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد؟

 باید گفت دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند که چگونه سیگار خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد، اما برای آن چندین نظریه وجود دارد. یکی از نظریه‌های بیان شده، تأثیر سیگار روی دی این ای است. درواقع سیگارکشیدن باعث تخریب دی‌ان‌ای می‌شود و به همین دلیل می‌تواند روی ایجاد هرگونه سرطان تأثیرگذار باشد. از طرفی اثرات فیزیولوژیکی سیگار مثل افزایش تکثیر سلولی و سرکوب آمپوتوز باعث مرگ سلول‌ها می‌شود و زمینه را برای ایجاد سرطان فراهم می‌کند. مهم‌ترین نظریه این است که دود سیگار باعث سرکوب پاسخ ایمنی بدن به عامل ایجاد سرطان دهانه رحم یعنی ویروس HPV است.

اگر شخصی سیگار را ترک کند، ویروس HPV او از بین می‌رود؟

ترک سیگار می‌تواند کمک کند که سیستم ایمنی فرد به طرز صحیح وبا تمام قوا با HPV مبارزه می‌کند. این موضوع به این معنی نیست که ویروس از بین می‌رود بلکه به این معناست که تعداد آن کاهش میابد. برای درمان بیماری باید روند درمان سرطان طی شود اما ترک سیگار یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که فرد مبتلا می‌تواند انجام دهد. به‌طورکلی به‌تمامی افرادی که تست ویروس HPV آنها مثبت شده است، توصیه می‌شود سیگار را کنار بگذارند.

عوامل خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم

عامل خطر عفونت HPV

ویروس‌های HP (ویروس پاپیلومای انسانی) ویروس‌های DNA هستند. آنها بیشتر از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند. انتقال فقط از طریق تماس مستقیم بدن (به‌عنوان‌مثال از طریق بوسیدن یا دست‌دادن) امکان‌پذیر است. ویروس‌ها از طریق کوچک‌ترین آسیب‌های پوستی یا غشای مخاطی وارد بدن می‌شوند.

شایع‌ترین عفونت HPV بین ۲۰ تا ۲۵ سالگی رخ می‌دهد. حدود ۸۰ درصد از زنان در طول زندگی خود دچار عفونت HPV می‌شوند که معمولاً متوجه آن نمی‌شوند. در بیشتر موارد، پس از یک سال دیگر قابل تشخیص نیست. با این حال، اگر عفونت مزمن شود و برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد، این به معنای افزایش قابل‌توجه خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم برای زنان مبتلا است. خطرناک‌ترین انواع ویروس HPV 16 و ۱۸ هستند. این دو نوع ویروس پتانسیل خطر قابل‌توجهی بالاتری نسبت به بقیه دارند. با این حال، تنها درصد کمی از زنان به دلیل عفونت مزمن دچار ناهنجاری در سلول‌های دهانه رحم می‌شوند. حدوداً هشت تا ده سال طول می‌کشد تا یک کارسینوم شکل می‌گیرد.

سایر عوامل خطر

سایر عوامل خطر عبارت‌اند از:

  • نقص ایمنی از طریق عفونت HIV
  • حامله بودن چندقلو
  • داروهای ضدبارداری خوراکی (قرص)
  • سوءمصرف نیکوتین
  • بیماری‌های مقاربتی (مانند عفونت کلامیدیا)
  • شرکای جنسی مختلف
  • عدم رعایت بهداشت کافی در ناحیه تناسلی

از آنجایی‌ که پیشرفت این نوع سرطان بسیار کند است و پیش از آن دیسپلازی (مرحله پیش سرطانی) است، تشخیص زودهنگام بسیار ممکن و مهم است. علاوه بر این، در صورت امکان، از عوامل خطر شناخته شده می‌توان از قبل اجتناب کرد.

علائم سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم معمولاً سال‌ها تا دهه‌ها طول می‌کشد تا از تغییرات بافتی ایجاد شود. اینها اغلب بی‌ضرر هستند و ناراحتی کمی ایجاد می‌کنند یا اصلاً ناراحت نمی‌شوند. هنگامی که سرطان ایجاد شد، علائم زیر می‌تواند خود را نشان دهد:

  • خونریزی غیرمعمول: به‌عنوان‌مثال بعد از رابطه جنسی، خارج از دوره یا بعد از آخرین دوره قاعدگی در طول یائسگی (یائسگی)
  • ترشحات غیرمعمول و گاهی بدبو از واژن
  • خستگی و کاهش وزن
  • درد شکم و لگن
  • ادرار دردناک

زمانی که سرطان دهانه رحم علائم ایجاد می‌کند، در مرحله پیشرفته قرار گرفته است.

جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم

می‌توان گفت سه‌راه برای پیشگیری وجود دارد:

  • رعایت بهداشت جنسی و عدم تعدد در رابطه. استفاده از تجهیزات بهداشتی مقاربتی
  • واکسیناسیون مقابله با ویروس HP در دختران
  • تشخیص زودهنگام و حذف تغییرات بافتی

هرکسی که می‌خواهد به طور قابل‌ اطمینانی از خود در برابر عفونت محافظت کند، یعنی رابطه جنسی ایمن داشته باشد. تجهیزات بهداشتی مقاربتی نظیر کاندوم می‌تواند به طور مؤثری در برابر بسیاری از بیماری‌های مقاربتی محافظت کند. با این حال، آنها محافظت قابل اعتمادی در برابر HPV ارائه نمی‌دهند، زیرا آنها از تمام نواحی پوست در ناحیه تناسلی که می‌توانند تحت‌تأثیر قرار گیرند محافظت نمی‌کنند. همچنین برای دختران و زنان امکان واکسیناسیون وجود است که می‌تواند از سرطان دهانه رحم جلوگیری کند. توصیه می‌شود قبل از اولین تماس جنسی واکسینه شوید. پسران و مردان نیز می‌توانند واکسینه شوند. پس از آن دیگر ویروس‌های HP را منتقل نخواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

instagram logo call button