علائم سرطان کلیه را بشناسید تا برای درمان زودهنگام اقدام کنید

قبل از صحبت درباره علائم سرطان کلیه باید بدانید که کلیه ها دو اندام لوبیایی شکل هستند که در پشت اندام های شکمی قرار دارند. سرطان کلیه سرطانی است که از کلیه شروع می شود. در بزرگسالان ، کارسینوم سلول کلیوی شایع ترین نوع سرطان کلیه است. کودکان خردسال به احتمال زیاد به نوعی سرطان کلیه مبتلا می شوند که تومور ویلمز نامیده می شود.

در مراحل اولیه ، سرطان کلیه هیچ دردی ایجاد نمی کند. بنابراین، علائم بیماری معمولا وقتی سرطان بزرگ می شود و اندام های اطراف را تحت تاثیر قرار می دهد، بروز می کند. غالبا، وقتی یک فرد آزمایش تصویربرداری مانند سونوگرافی ، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ، یا توموگرافی کامپیوتری (CT) را به دلیل دیگری انجام می دهد ، سرطان کلیه پیدا می شود.

علائم سرطان کلیه

علائم و نشانه های سرطان کلیه

در اینجا درباره تغییرات بدن و موارد دیگری که می تواند مشکلی را نشان دهد که ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد ، اطلاعات بیشتری خواهید یافت.

افراد مبتلا به سرطان کلیه ممکن است علائم یا نشانه های زیر را تجربه کنند. و گاهی اوقات ، افراد مبتلا به سرطان کلیه هیچ یک از این تغییرات را ندارند. در موارد دیگر ، علت یک علامت ممکن است یک بیماری پزشکی متفاوت باشد که سرطان نیست.

• خون در ادرار (هماچوری)
  • درد یا فشار در پهلو یا پشت
  • یک توده در پهلو یا پشت
  • تورم پاها و مچ پا
  • کم خونی ، که تعداد گلبول های قرمز خون پایین است
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • تب که مدام برمی گردد و از سرماخوردگی ، آنفولانزا یا عفونت دیگر نیست.
  • در بیضه ها ، رشد سریع خوشه ای از رگ های بزرگ شده ( معروف به واریکوسل) ، در اطراف بیضه، به ویژه بیضه سمت راست ، ممکن است نشان دهنده وجود تومور بزرگ کلیه باشد.

عوامل خطرزا

عواملی که می توانند خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهند عبارتند از:

• سن: بالاتر خطر ابتلا به سرطان کلیه با افزایش سن افزایش می یابد.
  • سیگار کشیدن: خطر ابتلا به سرطان کلیه در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است. بعد از ترک این خطر کاهش می یابد.
  • چاقی: خطر ابتلا به سرطان کلیه در افراد چاق بیشتر از افرادی است که وزن مناسبی دارند.
  • فشار خون بالا : فشار خون بالا خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می دهد.
  • درمان نارسایی کلیه: افرادی که برای درمان نارسایی مزمن کلیه دیالیز طولانی مدت می کنند ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کلیه هستند.
  • سندرم های خاص ارثی: افرادی که با سندرم های ارثی خاصی متولد می شوند ، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان کلیه باشند، مانند کسانی که به بیماری فون هیپل-لیندو ، سندرم بیرت هاگ-دوب ، کمپلکس توبروز اسکلروز ، سرطان سلول کلیوی پاپیلاری ارثی یا سرطان خانوادگی کلیه مبتلا هستند.
  • سابقه خانوادگی سرطان کلیه: اگر اعضای نزدیک خانواده به این بیماری مبتلا شده باشند، خطر سرطان کلیه بیشتر است.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن هر کدام از علائم بالا  یا سابقه خانوادگی در یان مورد با پزشک خود مشورت کنید. شناسایی تومور در مراحل اولیه به درمان سریع تر و بهتر آن کمک می کند.

راه های پیشگیری

برداشتن گام هایی برای بهبود سلامت ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه کمک کند. برای کاهش خطر ، سعی کنید:

ترک سیگار کشیدن: اگر سیگار می کشید ، آن را ترک کنید. گزینه های زیادی برای ترک وجود دارد ، از جمله برنامه های پشتیبانی ، داروها و محصولات جایگزین نیکوتین. به پزشک خود بگویید که می خواهید این کار را ترک کنید ، و گزینه های خود را با هم بحث کنید.

حفظ وزن سالم: برای حفظ وزن سالم تلاش کنید. اگر اضافه وزن یا چاقی دارید ، تعداد کالری مصرفی خود را در روز کاهش دهید و سعی کنید در بیشتر روزهای هفته از نظر جسمی تحرک داشته باشید.

کنترل فشار خون بالا : اگر فشار خون شما زیاد است ، می توانید در مورد گزینه های کاهش آن بحث کنید. اقدامات سبک زندگی مانند ورزش ، کاهش وزن و تغییر رژیم غذایی می تواند به شما در یان مورد نیز کمک کند. ممکن است برخی از افراد برای کاهش فشار خون خود نیاز به مصرف دارو داشته باشند.