تغییرات فیبروکیستیک پستان چیست؟!

تغییرات فیبروکیستیک پستان زمانی اتفاق می‌افتد که در سینه‌های زنان کیست‌های پر از مایع همراه با نواحی فیبروز در یک یا هر دو سینه ایجاد می‌شود. (درواقع فیبروکیستیک پستان واقعاً یک بیماری نیست.) فیبروز ضخیم شدن بافت پستان است که خود فرد و پزشک وی می‌توانند آن را از طریق پوست احساس کنند که می‌تواند تا حدودی سفت و لاستیکی باشد. فیبروز همچنین می‌تواند به خودی خود و بدون تشکیل کیست رخ دهد.

تغییرات فیبروکیستیک پستان بسیار معمولی است، نیازی به درمان ندارد و خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد. تغییرات فیبروکیستیک پستان شایع است. تقریباً نیمی از زنان در مقطعی از زندگی خود آنها را تجربه می‌کنند. این تغییرات معمولاً در زنان قبل از یائسگی رخ می‌دهد و تحت تأثیر تغییرات در سطح هورمون‌ها قرار می‌گیرد. ممکن است متوجه شوید که علائم درست قبل از دوره قاعدگی بدتر شود. علاوه بر برآمدگی و تورم در یک یا هر دو سینه، ممکن است درد، حساسیت یا ترشح از نوک پستان داشته باشید.

تغییرات فیبروکیستیک پستان معمولاً از طریق معاینه بالینی پستان و علائم قابل تشخیص است. پزشک همچنین ممکن است از آزمایش‌های تصویربرداری مانند ماموگرافی و سونوگرافی برای معاینه پستان(ها) استفاده کند. در موارد نادر، کیست‌های فردی ممکن است نیاز به بررسی بیشتر با سونوگرافی داشته باشند، و برخی ممکن است نیاز به تخلیه و احتمالا بیوپسی داشته باشند.

اگر علائم آزاردهنده‌ای دارید، راهکارهای زیر ممکن است به شما کمک کند:

• از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن (نام تجاری: تیلنول) یا ایبوپروفن (با نام‌های تجاری: ادویل، موترین) استفاده کنید – برچسب‌ها را بخوانید و با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که آنها را بی‌خطر مصرف می‌کنید.
  • در زمانی که سینه‌ها بیشترین درد را دارند، کمپرس گرم یا خنک را روی سینه‌ها قرار دهید.
  • یک سوتین راحت (مانند سوتین ورزشی نخی) بپوشید.
  • از مصرف مقادیر زیاد کافئین، نمک یا چربی در رژیم غذایی خودداری کنید، زیرا در برخی از زنان ممکن است این موارد علائم را بدتر کند.
  • از پزشک بخواهید کیست‌های بسیار بزرگی را که باعث درد می‌شوند تخلیه کند.
  • مصرف یک قرص ضد بارداری خوراکی را شروع کنید، یا اگر قبلاً از آن استفاده می‌کنید، مصرف آن را متوقف کنید (تغییر سطح هورمون ممکن است به برخی از زنان کمک کند).

اگر علائم شما با کیفیت زندگی فرد تداخل دارد با پزشک خود صحبت کنید.

تغییرات فیبروکیستیک پستان

تغییرات فیبروکیستیک در سینه

تعداد زیادی از توده‌های سینه تغییرات غیرسرطانی (خوش خیم) در بافت فیبری (فیبروز)  یا کیست‌ها هستند که با هم به عنوان تغییرات فیبروکیستیک شناخته می‌شوند. این تغییرات قبلاً بیماری فیبروکیستیک نامیده می‌شد، اما در بسیاری از زنان یک یافته طبیعی است. تغییرات فیبروکیستیک بیشتر در زنان در سنین باروری دیده می‌شود، اما می‌توانند زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهند.

فیبروز

فیبروز به ناحیه‌ای از بافت فیبری اشاره دارد، همان بافتی که رباط‌ها و بافت اسکار از آن ساخته شده‌اند. نواحی فیبروز زمانی که لمس می‌کنید حالت لاستیکی یا سفت داشته باشند.

کیست‌ها

کیست‌ها کیسه‌های پر از مایع، گرد یا بیضی شکل در سینه‌ها هستند. آنها اغلب به صورت توده‌ای متحرک و گرد احساس می‌شوند که ممکن است به  لمس حساس باشند. آنها بیشتر در زنان ۳۰ یا ۴۰ ساله دیده می‌شوند، اما ممکن است این کیست‌ها در زنان در هر سنی رخ دهند. تغییرات هورمونی ماهانه اغلب باعث بزرگتر شدن و دردناک شدن کیست‌ها می‌شود و گاهی اوقات درست قبل از دوره قاعدگی قابل توجه‌تر می‌شود.

کیست‌ها زمانی شروع می‌شوند که مایع در داخل غدد سینه شروع به جمع شدن می‌کند. آنها به صورت میکروکیست‌ها (کیست‌های بسیار کوچک) شروع می‌شوند که برای احساس کردن بسیار کوچک هستند مگر اینکه بخشی از یک خوشه (گروه) میکروکیست باشند. اگر مایعات به تجمع خود ادامه دهند، می‌توانند به ماکروسیست (کیست‌های بزرگ) تبدیل شوند. اینها اغلب به راحتی قابل لمس هستند و می‌توانند به اندازه ۱ یا ۲ اینچ باشند.

تشخیص تغییرات فیبروکیستیک

اغلب، تغییرات فیبروکیستیک براساس علائمی مانند توده‌های سینه، تورم یا حساسیت یا درد تشخیص داده می‌شوند. این علائم درست قبل از دوره قاعدگی بدتر می‌شوند و ممکن است در مراحل مختلف چرخه قاعدگی تغییر کنند (مانند رشد یا کوچک شدن توده‌ها). گاهی اوقات ممکن است متوجه ترشحات نوک سینه شوید.

اگر نگرانی در مورد احتمال سرطانی بودن یک توده وجود دارد، معمولاً سونوگرافی پستان برای بررسی اینکه آیا توده جامد است یا مایعی در آن وجود دارد (یعنی کیست) انجام می‌شود.

کیست‌ها انواع مختلفی دارند:

یک کیست ساده به طور کامل با مایع پر می‌شود. کیست‌های ساده جای نگرانی ندارند.

یک کیست پیچیده شبیه یک کیست ساده است، که در مایع شناور است. کیست‌های پیچیده بسیار بعید است که سرطان باشند، اما در برخی موارد پزشک ممکن است برای اطمینان، معاینه بعدی یا روشی را برای برداشتن مایع با سوزن نازک و توخالی توصیه کند.

یک توده کیستیک و جامد پیچیده دارای ویژگی‌هایی مانند یک جزء جامد یا دیواره‌های بیرونی ضخیم است. این یافته‌ها شانس بیشتری برای سرطان دارند، بنابراین معمولاً برای مشخص شدن قطعی، بیوپسی لازم است.

درمان تغییرات فیبروکیستیک

تغییرات فیبروکیستیک چگونه بر خطر ابتلا به سرطان سینه تأثیر می‌گذارد؟

نه فیبروز و نه کیست‌های ساده خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهند. بسته به آنچه در بیوپسی یافت می‌شود، احتمال کمی وجود دارد که کیست‌های پیچیده و توده‌های کیستیک و جامد پیچیده حاوی سرطان باشند یا بعداً شما را در معرض خطر بالاتر سرطان پستان قرار دهند.

درمان تغییرات فیبروکیستیک

تصور می‌شود تغییرات فیبروکیستیک در سینه طبیعی است، بنابراین به طور کلی هیچ درمانی لازم نیست مگر اینکه منجر به درد و ناراحتی شود.
کیست‌هایی که دردناک هستند را می‌توان با استفاده از یک سوزن نازک و توخالی تخلیه کرد. برداشتن مایع ممکن است فشار و درد را برای مدتی کاهش دهد. اگر برداشته شود، مایع ممکن است دیرتر بازگردد، اما کیست‌ها ممکن است به مرور زمان از بین بروند. جراحی ممکن است گزینه‌ای برای ازبین‌بردن کیست‌هایی باشد که از بازگشت و ایجاد علائم جلوگیری کند.
اکثر زنان با تغییرات فیبروکیستیک و بدون علائم آزاردهنده نیازی به درمان ندارند، اما پزشک ممکن است توصیه کند که تغییرات را از نزدیک مشاهده کنید. اگر ناراحتی خفیفی دارید، ممکن است با استفاده از سینه‌بندهای مناسب، استفاده از گرما یا استفاده از مسکن‌های بدون نسخه تسکین پیدا کنید.
اگر بانوان از کافئین و سایر محرک‌های موجود در قهوه، چای، شکلات و بسیاری از نوشابه‌ها اجتناب کنند، علائم سینه آنها بهبود می‌یابد. مطالعات ارتباط واضحی بین این محرک‌ها و علائم سینه پیدا نکرده‌اند، اما بسیاری از زنان احساس می‌کنند که اجتناب از این غذاها و نوشیدنی‌ها برای چند ماه ارزش امتحان کردن را دارد.

از آنجایی که تورم سینه در اواخر چرخه قاعدگی برای برخی از زنان دردناک است، برخی از پزشکان مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن یا سایر داروها را توصیه می‌کنند. پیشنهاد شده است که برخی از انواع مکمل‌های ویتامین یا گیاهی ممکن است علائم را تسکین دهند، اما تاکنون مفید بودن هیچ یک از آنها ثابت نشده است و برخی ممکن است در صورت مصرف در دوزهای زیاد عوارض جانبی داشته باشند. برخی از پزشکان هورمون‌هایی مانند قرص‌های ضد بارداری خوراکی، تاموکسیفن یا آندروژن‌ها را تجویز می‌کنند. اما اینها معمولاً فقط به زنانی با علائم شدید داده می‌شود زیرا می‌توانند عوارض جانبی جدی نیز داشته باشند.
اگر علائم فیبروکیستیک در سینه دارید که بهبود نمی‌یابند یا بدتر می‌شوند، مهم است که برای ارزیابی بیشتر به پزشک خود مراجعه کنید.