برای جلوگیری از رفلاکس معده چه غذاهایی باید خورد؟

در آوریل ۲۰۲۰، سازمان غذا و دارو (FDA) درخواست کرد که تمام اشکال رانیتیدین (زانتاک) با نسخه و بدون نسخه (OTC) از بازار ایالات متحده حذف شود. علت این امر این بود که سطوح غیرقابل قبول NDMA، احتمال سرطان‌زا بودن آن در برخی از محصولات رانیتیدین وجود داشت. افرادی که رانیتیدین نسخه‌ای مصرف می‌کنند باید قبل از قطع دارو با پزشک خود در مورد گزینه‌های جایگزین ایمن صحبت کنند.

افرادی که رانیتیدین OTC مصرف می‌کنند باید مصرف دارو را متوقف کنند و با پزشک خود در مورد گزینه‌های جایگزین صحبت کنند. بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) وضعیتی است که در آن محتویات معده به طور منظم از مری به سمت بالا حرکت می‌کند. افراد می‌توانند علائم GERD را با گنجاندن برخی غذاها در رژیم غذایی خود و اجتناب از غذاهای دیگر بهبود بخشند. این بازگشت معمولا طولانی مدت است و می‌تواند منجر به علائم ناراحت کننده از جمله سوزش سر دل و درد در قسمت بالای شکم شود.

شدت این بیماری اغلب به رژیم غذایی و سبک زندگی فرد مربوط می‌شود. GERD حدود ۲۰% بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اجتناب از برخی غذاها و رعایت سایر نکات رژیمی ممکن است علائم GERD را تسکین دهد. این مقاله به بررسی غذاهایی می‌پردازد که افراد مبتلا به GERD ممکن است بخواهند از رژیم غذایی خود حذف کنند. همچنین در مورد غذاهایی که باید گنجانده شود صحبت می‌کنیم.

رای جلوگیری از رفلاکس معده چه غذاهایی باید خورد

آیا غذایی خاص برای بهبود رفلاکس معده وجود دارد؟

اگرچه هیچ غذای خاصی نمی‌تواند ریفلاکس را درمان کند، اما برخی از آن‌ها ممکن است علائم را بهبود بخشند. تا همین اواخر، محققان ریفلاکس معده را به طور کامل درک نمی‌کردند و هیچ شواهد علمی مبنی بر اینکه تغییر رژیم غذایی می‌تواند علائم را بهبود بخشد وجود نداشت. با این حال، یک مطالعه‌ای بر روی بیش از ۵۰۰ نفر نشان داد که برخی از غذاها، مانند غذاهای سرشار از فیبر، می‌توانند به کاهش علائم ریفلاکس کمک کنند. به طور مشابه، یک مطالعه نشان داد که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای، که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های غیراشباع است، می‌تواند به کاهش علائم رفلاکس معده کمک کند.

برای بهبود ریفلاکس معده چی بخوریم؟!

در اینجا چند نمونه از غذاها برای کمک به تسکین این بیماری آورده‌ایم.

سبزیجات

سبزیجات چربی و قند کمی دارند. آنها همچنین منبع مناسبی از فیبر که یک کربوهیدرات مفید است، هستند. سبزیجات مناسب عبارتند از: مارچوبه، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، خیارها، لوبیا سبز، کلم پیچ، سیب زمینی‌ و اسفناج.

میوه‌ها

خوردن میوه‌های غیر مرکبات احتمال کمتری دارد که علائم ریفلاکس را ایجاد کنند. میوه همچنین منبع مناسبی از ویتامین C، فیبر، منیزیم و پتاسیم است. میوه‌های مناسب عبارتند از: سیب، آووکادوها، موز، انواع توت‌ها، خربزه، هلو و گلابی.

پروتئین‌ها

پروتئین بدون چربی از منابع کم کلسترول مانند: بادام، لوبیا، جوجه،‌ ماهی، مرغ بدون چربی، عدس، غذای دریایی و بوقلمون می‌توانند علائم رفلاکس معده را کاهش دهند. همچنین سفیده تخم‌مرغ نیز گزینه مناسبی است، اما زرده تخم مرغ سرشار از چربی است که ممکن است علائم ریفلاکس را تحریک کند. علاوه بر این، هنگام پختن پروتئین‌ها، سعی کنید به جای سرخ کردن، از روش‌هایی مانند کباب کردن و پختن استفاده کنید.

چربی‌ها

یک قانون کلی برای رفلاکس معده این است که از مصرف چربی‌های اشباع شده از گوشت و لبنیات و چربی ترانس از غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید. یا آنها را کاهش دهید و آنها را با غذاهای حاوی چربی‌های سالم جایگزین کنید. این چربی‌ها شامل؛ روغن آووکادو و روغن زیتون می‌شود.

غلات کامل

غلات کامل منابع مناسب فیبر هستند. برخی از غذاهای غلات کامل عبارتند از: بلغور، جو دوسر، برنج قهوه‌ای، نان آرد کامل، نان سبوس دار (نانی که با آرد سبوس نگرفته پخته شده باشد). این‌ها می‌توانند علائم ریفلاکس معده را کاهش دهند.

برای بهبود ریفلاکس معده از چه غذاهایی باید اجتناب کنیم؟!

برخی غذاها می‌توانند علائم رفلاکس معده را تحریک کنند. رفلاکس معده یک اختلال گوارشی است، بنابراین رژیم غذایی اغلب می‌تواند بر علائم این بیماری تأثیر بگذارد. با در نظر گرفتن این موضوع، ایجاد تغیرات در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند راه طولانی را در درمان بسیاری از موارد GERD کمک کند. غذاهایی که ممکن است علائم ریفلاکس ازوفاژیت را بدتر کنند عبارتند از: گوشت، که تمایل به کلسترول و اسیدهای چرب بالا دارد. روغن‌ها و غذاهای پرچرب، که ممکن است باعث شل شدن اسفنکتر معده شوند. مقادیر زیاد نمک. غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر و پنیر که منابع چربی‌های اشباع شده هستند.

شیر، رابطه بین آلرژی به شیر گاو (CMA) علائم رفلاکس معده را در کودکان بررسی کرد. محققان دریافتند که کودکان مبتلا به CMA اغلب پس از مصرف شیر گاو علائم ریفلاکس را تجربه می‌کنند. افرادی که بعد از خوردن لبنیات همراه با شیر گاو دچار ناراحتی یا نفخ می‌شوند ممکن است متوجه شوند که حذف آنها از رژیم غذایی این علائم را کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی محرک

رژیم غذایی محرک شامل حذف غذاهای محرک رایج مانند قهوه و شکلات برای کاهش علائم GERD است. همچنین غذاهای اضافی وجود دارد که اغلب باعث تشدید GERD می‌شوند. پزشکان اغلب توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به این بیماری از آن‌ها اجتناب کنند. این شامل: شکلات، نعناع، نوشیدنی‌های گازدار، نوشیدنی‌های اسیدی مانند آب پرتقال و قهوه، کافئین و غذاهای اسیدی، از جمله سس گوجه فرنگی. در حالی که شواهد بالینی کمی وجود دارد که این غذاها را با علائم رفلاکس معده مرتبط می‌کند، تجربیات حکایتی برخی از افراد مبتلا به این بیماری نشان می‌دهد که این غذاها ممکن است علائم را بدتر کنند.

با این حال، غذاهای محرک می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بنابراین، افراد مبتلا به GERD باید سعی کنند هر نوع غذا را از رژیم غذایی خود حذف کنند تا ببینند آیا علائم آنها بهبود می‌یابد یا خیر. اگر این غذاها علائم را بدتر نکنند، می‌توانند دوباره آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

برنامه غذایی

کارشناسان توصیه می‌کنند برای کاهش علائم رفلاکس معده از یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا یک برنامه رژیم غذایی مشابه غنی از میوه، سبزیجات و غلات کامل پیروی کنید. برخی از نمونه‌های غذا عبارتند از: بلغور جو دوسر، تخم مرغ آب پز روی نان تست، آووکادو روی نان تست، مخلوط سبزیجات سالاد با نان پیتا، برنج قهوه‌ای با سبزیجات بخارپز و سالمون. ساندویچ نان غلات کامل با تن ماهی و سبزیجات کبابی. پیتزای غلات کامل با سس گوجه فرنگی، سبزیجات و پنیر کم چربی و مرغ پخته با ماکارونی با سس گوجه فرنگی و سبزیجات کبابی.

رفلاکس یا GERD چیست

رفلاکس یا GERD چیست؟

هنگامی که فرد غذایی را قورت می‌دهد، غذا از مری به معده عبور می‌کند. حلقه‌ای از بافت عضلانی به نام اسفنکتر تحتانی مری پس از ورود غذا به معده منقبض می‌شود. این کار از برگشت غذا به مری جلوگیری می‌کند. اگر اسفنکتر مری به درستی بسته نشود، محتویات معده می‌تواند به مری نشت کند و باعث ریفلاکس شود. اگر علائم GERD بیش از دو بار در هفته رخ دهد، پزشکان این بیماری را مزمن تعریف می‌کنند. مردم گاهی اوقات به GERD به عنوان رفلاکس اسید یا سوزش سر دل اشاره می‌کنند. اگر GERD درمان نشود، می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شدید، مانند مری بارت شود. در این شرایط، ناهنجاری‌هایی در سلول‌های پوشش مری ایجاد می‌شود. در برخی موارد، این ممکن است منجر به سرطان شود.

علائم رفلاکس چیست؟

علامت اولیه GERD سوزش سر دل است، یک احساس دردناک که از احساس سوزش در قفسه سینه تا احساس چسبیدن غذا در گلو متغیر است. همچنین احساس تهوع بعد از غذا خوردن نسبتاً رایج است. برخی دیگر از علائم رفلاکس عبارتند از: سکسکه، آروغ زدن، خس خس سینه یا سرفه ضعیف، گلو درد، تغییرات در صدا، از جمله گرفتگی صداو برگشت غذا.

دراز کشیدن بلافاصله پس از صرف غذا می‌تواند علائم را بدتر کند. گاهی اوقات افراد متوجه می‌شوند که علائم آن‌ها در طول شب نیز بدتر می‌شود. در این صورت، اغلب ممکن است با بالا بردن سر هنگام خواب و اجتناب از خوردن حداقل ۲ ساعت قبل از خواب، تسکین پیدا کنند.

رفلاکس چگونه درمان می‌شود؟

رفلاکس معده قابل درمان است. افراد می‌توانند داروهای بدون نسخه (OTC) را برای درمان رفلاکس خریداری کنند. این‌ها شامل آنتی اسیدها مانند Gaviscon است که اسید معده را خنثی می‌کند. افراد همچنین می‌توانند مسدود کننده‌‌هایی را خریداری کنند که تولید اسید معده را تا ۱۲ ساعت کاهش دهد. مهارکننده‌های پمپ پروتون OTC (PPIs) اثر مشابهی دارند. داروهای تجویزی ممکن است شامل داروهای ضد اسید قوی‌تر یا داروهای مسدود کننده اسید باشند. اگرچه این‌ها به طور کلی موثر هستند، اما فقط سطح اسید معده را کاهش می‌دهند. این اسید مسئول بیشتر جذب ویتامین B12 از غذا در طول هضم است، بنابراین استفاده مکرر از آنتی اسیدها، PPIها یا مهارکننده‌های گیرنده می‌تواند منجر به کمبود ویتامین B12 شود.

بکلوفن دارویی است که می‌تواند با کاهش شل شدن اسفنکتر تحتانی مری به کنترل علائم کمک کند. با این حال، باکلوفن می‌تواند عوارض جانبی از جمله خستگی و گیجی ایجاد کند. برای بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات گوارشی، بازگرداندن تعادل به فلور باکتریایی در روده مفید است. خوردن غذاهای تخمیر شده و پری بیوتیک نیز می‌تواند به این امر کمک کند. مردم باکتری‌های موجود در این غذاها را پروبیوتیک می‌نامند که مشکلات گوارشی را با متعادل کردن سیستم گوارش به طور کلی کاهش می‌دهند. پری بیوتیک‌ها غذاهای غنی از فیبر هستند که به طور انتخابی باکتری‌های مفید را رشد می‌دهند. غذاهای حاوی پروبیوتیک‌های طبیعی عبارتند از: ماست، کفیر، کلم ترش خام، کیمچی خام، ترشی خام تخمیر شده و سبزیجات کامبوچا.

غذاهای غنی از پری بیوتیک عبارتند از:

• کنگر اورشلیم
  • فیبر ریشه کاسنی یا اینولین
  • موز سبزتر
  • پیازها
  • سیر
  • تره فرنگی
  • سیب

افراد مبتلا به رفلاکس معده دریافتند که غذاهای پروبیوتیک و پری‌بیوتیک می‌توانند علائم آن‌ها را کاهش دهند. پروبیوتیک‌ها به مبارزه با سویه باکتریایی به نام هلیکوباکتر پیلوری کمک می‌کنند.

درمان های طبیعی

سایر درمان‌های طبیعی که ممکن است علائم GERD را تسکین دهد عبارتند از شیرین بیان، زنجبیل و پوست نارون که علائم رفلاکس را کاهش می‌دهند. نارون حاوی سطوح بالایی از موسیلاژ است که می‌تواند گلو و معده را بپوشاند و تسکین دهد. همچنین ممکن است باعث ترشح مخاط در معده شود که به محافظت در برابر آسیب اسید کمک می‌کند. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که مکمل ملاتونین خوراکی نیز ممکن است به درمان علائم GERD کمک کند. با این حال، محققان فقط این را به عنوان یکی از جنبه‌های درمان توصیه می‌کنند و مطالعات بیشتری برای تایید این نتایج ضروری است. علاوه بر این، حفظ وزن متوسط ​​و بالا نگه داشتن سر در هنگام خواب می‌تواند علائم GERD را به حداقل برساند.

اگرچه مردم معمولاً رفلاکس معده را یک اختلال مزمن می‌دانند، اما لازم نیست دائمی باشد. تغییر در رژیم غذایی، سبک زندگی و درمان‌های یکپارچه می‌تواند در کنار دارو کمک کند. اگر این روش‌ها بی اثر باشند، جراحی می‌تواند گزینه‌ای برای تقویت اسفنکتر تحتانی مری باشد. درمان مناسب باید از تأثیر GERD بر کیفیت زندگی فرد جلوگیری کند. با این حال، ضروری است که همیشه قبل از هر گونه تغییر در برنامه درمانی با پزشک صحبت کنید.

خلاصه

GERD باعث می‌شود که محتویات معده به طور منظم به سمت حلق برگردد و علائم سوزش ناراحت کننده ایجاد کند. بالا نگه داشتن سر در هنگام خواب می‌توان علائم GERD را به حداقل رساند. اگرچه مردم معمولاً GERD را یک اختلال مزمن می‌دانند. تغییر در رژیم غذایی، سبک زندگی و درمان‌های یکپارچه می‌تواند در کنار دارو کمک کند. اگر این روش‌ها بی اثر باشند، جراحی می‌تواند گزینه‌ای برای تقویت اسفنکتر تحتانی مری باشد. درمان مناسب باید از تأثیر GERD بر کیفیت زندگی فرد جلوگیری کند. با این حال، ضروری است که همیشه قبل از هر گونه تغییر در برنامه درمانی با پزشک صحبت کنید.