علائم سرطان کلیه در مردان چیست؟

سرطان کلیه در بین مردان بیشتر از زنان است. اگرچه علائم سرطان کلیه در مردان و گزینه‌های درمانی سرطان کلیه با زنان مشابه است، اما روند درمان در آقایان طولانی تر و احتمال درمان نیز کمی پایین تر است.

بر اساس مراکز کنترل و بیماری از بیماری (CDC)سالانه بیش از ۴۱۰۰۰ مرد و ۲۴۰۰۰ زن به سرطان کلیه مبتلا می‌شوند. در سراسر جهان، سرطان کلیه حدود ۵ درصد از سرطان‌ها در مردان و ۳ درصد از سرطان‌ها در زنان است.

طبق همین آمار، احتمال سرطان کلیه  در مردان بیشتر از زنان تشخیص داده می‌شود و این بیماری اغلب تهاجمی‌تر است. مردان معمولاً تومورهای بزرگ‌تر و درجه و مرحله بالاتر بیماری با پیامدهای مثبت کمتری دارند.

این مقاله علائم شایع و علل احتمالی سرطان کلیه در مردان را شرح می‌دهد. همچنین عوامل خطر و تحقیقات فعلی را که ممکن است توضیح دهد که چرا مردان بیشتر از زنان به سرطان کلیه مبتلا می‌شوند را تشریح می‌کند.

علت سرطان کلیه در مردان

علائم سرطان کلیه در مردان

سرطان کلیه عموما بدون علامت است. علائم سرطان کلیه در مردان و زنان مشابه است. آنهاعبارت‌اند از:

• خون در ادرار
  • یک توده یا تورم در شکم
  • کمر درد
  • احساس پری ودرد در  پهلو
  • تب مداوم
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • احساس اینکه چیزی روده ها را مسدود می‌کند.
  • بی‌حالی عمومی

علائم بالا می تواند دلایل دیگری داشته باشد. اگر فردی یک یا چند مورد از این علائم را داشته باشد، باید با پزشک مشورت کند تا سرطان را رد کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله : ارتباط بین کمردرد و سرطان کلیه چیست؟ را مطالعه فرمایید.

علل سرطان کلیه مردان

سرطان کلیه زمانی ایجاد می‌شود که جهش‌های ژنتیکی باعث رشد غیرطبیعی سلول‌های کلیه شود. سلول ها ممکن است خیلی سریع تکثیر شوند، خیلی آهسته بمیرند، یا به طور غیر طبیعی رشد کنند، که باعث می‌شود نتوانند به طور طبیعی عمل کنند.دانشمندان بر این باورند که جهش در ژن VHL در ایجاد سرطان کلیه نقش دارد.

جهش‌های ژنتیکی می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند و بیشتر افراد به دلیل سرطان کلیه خود پی نخواهند برد. با این حال، برخی از عوامل خطر احتمال بروز سرطان کلیه را افزایش می دهند.

عوامل خطر

تحقیقات فاکتورهای خطر مهمی را برای ابتلا به سرطان کلیه کشف کرده است. علاوه بر مرد بودن، عوامل خطر زیر را نیز تاثیر مهمی در افزایش احتمال ابتلا به سرطان کلیه دارند:

• سابقه خانوادگی سرطان کلیه
  • قرار گرفتن در محل کار با مواد خاصی مانند تری کلرواتیلن
  • برخی داروها مانند استامینوفن
  • بیماری کلیوی پیشرفته
  • عوامل خطر ژنتیکی و ارثی

برخی از سندرم های ارثی نیز می توانند سرطان کلیه را افزایش دهند. اینهاعبارتند از:

• بیماری فون هیپل-لیندو
  • سندرم Birt-Hogg-Dubé
  • لیومیوماتوز ارثی و سرطان سلول کلیه
  • سرطان کلیه پاپیلاری ارثی

تحقیق چه چیزی را نشان می دهد؟

مطالعات نشان می دهد که  در مردان دو برابر احتمال ابتلا بالارتر است، اگرچه دلایل این تفاوت به طور دقیق  مشخص نیستند.

هورمون های جنسی زنانه

یک توضیح جزئی این است که هورمون های زنانه، مانند استروژن، ممکن است نقش aنقش حفاظتی، کمک به پیشگیری از سرطان کلیه. سطح استروژن با افزایش سن زنان کاهش می یابد، که ممکن است توضیح دهد که چرا زنان معمولاً در زمان تشخیص سرطان کلیه مسن تر از مردان هستند.

زنانی که هیسترکتومی کرده اند، سطح استروژن کمتری دارند و ممکن است دچار هیسترکتومی شوند، در خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان کلیه هستند.

سیگار کشیدن

شواهد و مدارک نشان میدهد که سیگار کشیدن می تواند شانس ابتلای فرد به سرطان کلیه را افزایش دهد. برآوردها نشان می دهد که سیگار عامل حدود ۶ درصد مرگ و میر ناشی از سرطان کلیه در کشورهای توسعه یافته است.

تفاوت های ژنتیکی

از نظر علمی، تفاوت های ژنتیکی بین مردان و زنان نیز می تواندتوضیح نابرابری در جهش های ژنتیکی که باعث سرطان کلیه می‌شود. تفاوت در محیط تومور التهابی بین مردان و زنان را مورد بحث قرار می دهد. این بر نحوه رفتار و واکنش سلول های سرطانی به درمان تأثیر می گذارد. مردان نیز ممکن است پاسخ ایمنی متفاوتی داشته باشند و سرطان کلیه را تهاجمی‌تر کند.

فشار خون

فشار خون بالا، یک عامل خطر شناخته شده برای سرطان کلیه و بیماری کلیوی است. همینطور در مردان نسبت به زنان بیشتر است. در مردانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند،  احتمال ابتلا به سرطان کلیه بیشتر است.

فشار خون بالا همچنین با سرطان کلیه ارتباط غیر مستقیم دارد. اولاً، داروهای فشار خون بالا ممکن است خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهند. ثانیا، فشار خون بالا یک عامل خطر برای بیماری کلیوی است و اختلال در عملکرد کلیه می تواند خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهد.

چاقی

اگرچه چاقی افزایش دهنده  سرطان کلیه برای هر دو جنس است، اما در زنان به نسبت مردان، تاثیر گذارتر است.

رفتار

راه های مختلفی برای درمان سرطان کلیه وجود دارد. پزشکان بسته به عوامل متعددی ممکن است از یک درمان منفرد یا ترکیبی استفاده کنند. گزینه‌های درمان سرطان کلیه عبارتند از:

• نفرکتومی جزئی، که در آن جراح تومور را از کلیه خارج می‌کند.
  • نفرکتومی ساده که شامل برداشتن کل کلیه توسط جراح می‌شود.
  • درمان نفرکتومی رادیکال، که در آن جراح کلیه، بافت اطراف و غدد لنفاوی و غده فوق کلیوی را برمی دارد.
  • پرتو درمانی
  • شیمی درمانی
  • ایمونوتراپی

شواهدی وجود دارد که مردان نسبت به زنان عوارض بیشتر ناشی از نفرکتومی را تجربه کنند. با این حال، مردان ممکن است به درمان‌های دیگر، مانند مهارکننده‌های تیروزین کیناز و مهارکننده‌های ایمن‌شناختی پاسخ دهند.